Toleransträning, vad gör ni?

P

Popkorn

Jag vart väldans inspirerad av ett klipp ur Veckans Brott där de filmat en träning för polishästar. Jättehäftigt!
Toleranstränar (kommer inte på något bättre ord) ni era hästar? Hur?

Själv tänker jag jämt att jag ska men jag tar aldrig riktigt tag i det.

Sv: Toleransträning, vad gör ni?

Det gör man väl mer eller mindre vare sig man vill eller ej?

Jag är så klumpig och osmidig av mig så mina hästar får vänja sig vid det mesta, jag kan tex komma släpandes med en massa läskig prasselplast i stallet som råkar hamna på hästarna när jag är påväg till soptunnan...
Första gångerna brukar de flyga i taket men de vänjer sig ganska fort vid att jag har massor med konstiga saker med mig och ofta låter illa så de liksom har slutat bry sig när jag gör saker....

Annars gör jag väl ingen medveten träning, men om hästarna blir rädda för någonting så ser jag det som träning.
Tex om vi möter en cross i skogen så ber jag dom INTE att stänga av hojen de får gärna åka runt oss för efter en stund har hästen vant sig även om han kan hoppa studsbboll en stund..

Mina hästar är lugna och trygga individer och tål det mesta men det tror jag beror på att jag inte tassar på tå och är rädd för att de ska flyga i taket om jag kommer med läskiga saker...

Toleransträning/Desesitize:
Trail Saddle Time, att bemästre dom hinder man sturta på när man är utt och rida, kör eller gå, sten, stock, vätten och bro, traffic, fåglar, crazy people och djur.

Det som vi sog på TV kan imponeras men i verkligheten är det nåt annat, Göterborg´s kraval där hästerna tog bettet och spräng hem.
Man kan inte Toleransträna en häst för kastenda gatosten!!

Med min fegis tränar jag just nu att gå på en pressening, en trasmatta och en plywoodskiva. Det är både för att han ska vänja sig vid prassel/konstigt underlag men även för att bevisa för honom att det jag ber honom att göra är helt ofarligt. Då blir det även ofarligt i hans huvud att följa med mig in i t.ex transporten sen.:D hoppas jag i alla fall:p

Brukar även veva runt med kassar och annat prassligt och ha en tom vattendunk i rep som jag drar med oss när vi är ute och går.

Jag vart väldans inspirerad av ett klipp ur Veckans Brott där de filmat en träning för polishästar. Jättehäftigt!

Jag såg också det klippet, spännande! Det var intressant att höra om skydden också.

Nej, inte medvetet. Jag tänker lite som pulskaskurk - de vänjer sig vid allt viktigt som händer runt oss när vi är ute och rider, är iväg och tränar, eller är i stallet.

När bonden kör in med jättetraktorn mitt i hagen blev hästgänget livrädda första gången - nu får han sticka ut huvudet och skrika åt dem för att de ska flytta sig överhuvudtaget... :cool:

Medvetet tror jag nog att jag tränat väldigt begränsat under åren. Det har på något sätt kommit automatiskt. Precis som Lager sa så blev även våra hästar rejält rädda när pappa körde in traktorn i hagen med en ny halmbal, men efter några gånger inser hästarna att där kommer ny fin mumsig halm, och då var det ett riktigt hästjobb (hehe..) att få dem att flytta sig. Ibland fick han till och med använda halmbalen (stor jäkel på över 500 kg) för att knuffa undan dem och liksom ploga sig fram.

Var liknande saker på gång när vi flyttade till vårt förra hus. Som granne hade vi en stor container-firma som lastade och lossade containrar för vidare distribution. De hade en enorm lastare som de använde för att lyfta containrarna med, och denna var både stor, bullrig och hade en varningssignal som tutade som bara den när den backade + allt skrammel från själva containrarna, precis intill hagarna. I början fick hästarna panik och vi trodde de skulle spränga staketet, men efter ett tag stod de och tittade på i godan ro medan hela cirkusen pågick på andra sidan staketet. I anslutning till denna firma fanns också ett industriområde där stora lastbilar regelbundet trafikerade gatorna, så ibland kunde man ta en promenad där då och då och kolla in läget.

Tyvärr bor vi inte lika "lägligt" till numera, så det blir till att medvetet hitta på lite saker här framöver. Dock har vi en stor 90 väg mellan oss och en av paddockarna man kan låna, så där kommer det tränas mycket med min framtida häst för att den ska hålla sig lugn även om folk kör som bara den och det dånar och har sig. Det är 90 på vägen, men som bekant så är det ingen som bryr sig utan folk håller 120 med god min.

Jag tränar min nordis lite nu!
Presenningar, flaskor med skrammel, släpa grejer som prasslar och skramlar.

Tanken är att han ska bli en ännu tryggare och säkrare när det är dags för inkörningen!

Än så länge gör jag det helt i onödan för han bryr sig inte ett dugg! :grin:

har varit med på polishäst träning ^_^ och några uppvisningar, super roligt och lärorikt att se hur hästarna hanteras.
tränar inte mina hästar medvetet hemma, dock så blir det en en del tärning när vi renoverat och man fått gå förbi cement blandare,lastbilar osv. och till sommaren så ska jag lära min häst att kor inte är farliga :p
i stallet jag jobbar så är det mer tolerans "träning" i vardagen, de renoverar hela gården och det är fullt av fladdrande presenningar, folk som borrar,hamrar, kör förbi en i full fart med traktorn m,m. sen så brukar de elda upp bråte, så ibland när man tar ut hästarna i hagarna så får man gå förbi ett bål :) hästarna är vana nu och bryr sig knappt.

Jag såg också det klippet, spännande! Det var intressant att höra om skydden också.

Nej, inte medvetet. Jag tänker lite som pulskaskurk - de vänjer sig vid allt viktigt som händer runt oss när vi är ute och rider, är iväg och tränar, eller är i stallet.

När bonden kör in med jättetraktorn mitt i hagen blev hästgänget livrädda första gången - nu får han sticka ut huvudet och skrika åt dem för att de ska flytta sig överhuvudtaget... :cool:

Ja just skopan är väldigt intressant :D

Såg reprisen på programmet nu, kul!

Baldur är faktiskt väldigt cool så det är sällan vi medvetet tränar på läskiga saker, han blir ändå inte rädd. Möjligen kan han tycka att det är lite obehagligt när det dyker upp konstiga saker på hans nästan-blinda sida men han gör inget.
Dock tyckte han att det var liiite läskigt de första gångerna jag red och lyfte undan stora koner eller stolar i paddocken, de stod i vägen och jag var för lat för att sitta av.

Eld och rök är hästarna i stallet vana vid då stallägaren bränner diverse saker precis där vi brukar rida förbi för att komma till skogen.

Jag har varit med på Polisens Miljöträningsprogram 6 ggr, med Linus Andler.
Det är enormt roligt och lärorikt. Då alla i stallet var med hade vi väldigt mycket nytta av det om vi hamnade i situationer där nån häst blev riktigt rädd.
Det är många år sen men jag fick blodad tand och håller fortfarande på.
Men sen är det ju så också att man får mycket miljöträning i vardagen.

Liknande trådar

Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 078
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
359
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama