Sv: Tokosel!

KL

Enligt min höanalys så ska jag bara behöva ge 8kg hö till min ena häst för allt ska vara bra. Dock saknas ju selen. Jag har köpt en hink tokosel på apoteket och börjat ge det en gång i veckan.

Men nu till frågan. VET man att hästen får i sig det den behöver med det här måttet? jag menar, det är lite krångligt att räkna selen mängden per dag i foderstats programmet och jag kan ju inte skriva dit ett mått, då räknar den ju ut att jag ger det varje dag....

Förstår ni hur jag tänker??

Sv: Tokosel!

KL

Enligt min höanalys så ska jag bara behöva ge 8kg hö till min ena häst för allt ska vara bra. Dock saknas ju selen. Jag har köpt en hink tokosel på apoteket och börjat ge det en gång i veckan.

Men nu till frågan. VET man att hästen får i sig det den behöver med det här måttet? jag menar, det är lite krångligt att räkna selen mängden per dag i foderstats programmet och jag kan ju inte skriva dit ett mått, då räknar den ju ut att jag ger det varje dag....

Förstår ni hur jag tänker??

Om du ger utefter hästens vikt och de måttangivelser som finns på burken (om jag inte missminner mig så 1 mått/400 kg häst, dvs 600 kg häst = 1½ mått) så ja då kan du vara tämligen lugn att hästen har sitt selenbehov täckt.

Vill du vara helgarderad kan du ju räkna ut hur mycket selen ett mått ger, och hur stort selenbehovet är för just din häst/vecka, men känns ganska mkt onödig överkurs på ett 'urgammalt' veterinärmedicinskt preparat testat enligt konstens alla regler =)

DÅ är risken betydligt större att det som står på utsidan av din kraftfodersäck i realiteten inte visar sig stämma.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
740
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar