Sv: Tokosel!

Står doseringen inte på burken? Jag har, enl doseringsrek, gett min häst 1 mått/vecka. Han är liten häst, väger ca 450 kg. Måttet är det som medföljer burken, stort som ett teskedsmått ungefär.

Har du inte medföljande mått kvar kan jag kolla i kväll exakt hur mycket ett mått är i gram om du vill.

Jag har ej köpt ännu! Går det att köpa på apoteket? har suttit och räknat på min häst foderstat på Hippo**mpus och då står det att det fattas selen. Men det låter ju som att det medföljade måttet är ca 1 g? (Min är unghäst 1 ½ år)

Gå in på apotekets hemsida och sök på Tokosel. Då får du upp produktbeskrivningen.

Jag tror att ett mått är ca 11 g. Men vet inte hur många gram selen det är (Tokosel består också av E-vitamin)

Mvh

Tora

Gå in på apotekets hemsida och sök på Tokosel. Då får du upp produktbeskrivningen.

Jag tror att ett mått är ca 11 g. Men vet inte hur många gram selen det är (Tokosel består också av E-vitamin)

Mvh

Tora

1g pulver innehåller 0,4 g tokosel. Så 1 mått = 4,4g tokosel :)

Jag köpte min burk på Apoteket, och där medföljer både instruktioner och mått så du behöver nog inte oroa dig:)

Jag föredrar Tokosel framför andra tillskottsprodukter där Selen visserligen ingår men också en massa annat "skräp" som jag inte vill ha med. Veterinären rek dessutom just Tokosel. Drygt är det också.

Ja på hemsidan rekomenderades 1 mått (det medföljande) varje vecka för en häst på 400kg och det är ju uingefär vad min 1 ½ åring väger :)

Verkligen drygt. Jag har haft min burk (av den lilla storleken) i 10 månader nu. Inte närapå slut. :)

Ger 1 mått i veckan... iof fick hon inte så regelbundet i somras :o men ändå. :)

*kl*

Är Tokosel receptbelagt fortfarande? Vet att det varit det. Tänkte köpa det sen när mitt andra Evitamin och selen tillskott är slut.

Åh, tack!! Perfekt! Vad kostar en hink?

Först var det inte receptbelagt och sen blev det det och nu inte.. Nu får dom ju snart bestämma sig;)

*knapplån*

Har man ändå ett ärende till veterinären så kan man be den skriva ut Tokosel. Det är nämligen 50 kr billigare vid recept. Detta förutsätter dock att veterinären inte tar ut en avgift för att skriva ut receptet.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
740
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar