Tokosel? Borta!

Andorra

Trådstartare
Skulle köpa tokosel i dag men det har utgått ur sortimentet. Finns det någon ersättning för det här preparatet eller någon annan produkt som innehåller selen?

Sv: Tokosel? Borta!

Jag tror att alla KRAFFTs mineraler har tillsatt selen, jag har aldrig behövt tillsätta extra selen när hästen gått på KRAFFT mineraler.

Kan nog tänka mig att de flesta ihopsatta mineralfoder innehåller tillsatt selen, men kolla på din favorit-foderleverantörs hemsida för att vara på säkra sidan!

//C:)

Kollade på Krafft miner blå och där är det 15 mg selen tillsatt.

Täcker det behovet för en häst i lätt arbete? Är fruktansvärt dålig på det här med foder och innehåll.

Hm - alltså jag fuskar ju lite och använder ett foderstatsprogram. Där lägger jag in allt som hästen får och utan extra mineraler så säger den till att jag behöver tillsätta selen (plus en del annat), men med de extra mineraler som jag ger (nu Mustang, förut KRAFFT) så täcks selenbehovet.

Mer har jag inte satt mig in i frågan om exakt hur mycket selen en häst skall ha, jag vet bara att just selen kan man ge för mycket av.

Så, jag fuskar lite på den fronten och passar frågan vidare till andra som kan svara på det!

PS. 15 mg/kg är det!

Hästen behöver minst 0,2mg per 100kg kroppsvikt om jag inte minns helt fel.

Selevitan finns som ersättning för Tokosel men det är receptbelagt.

Krafften innehåller 15 mg/kg. Om jag då ger hästen 100 gram mineraler om dagen får hästen i sig 1,5 mg selen varje dag eller?
Mao så får den förmycket selen om min häst väger 500 kg (0,2 mg x 5=1 mg). Kan det stämma?

Hmm...nu blev jag lite osäker. Kan det vara 2mg per 100kg kropsvikt och inte 0,2 som jag skrev tidigare.

Tittade i min foderbok men hittar inte nåt om det. Hoppas någon som är bättre påläst kan svara.

Det finns en ersättning. Heter Selevitan vet. 30 mg/g+0,6 mg/g granulat

Finns just nu enligt fass i 1250 gr och 4000 gr frp. Receptbelagt. Men finns även i 500 gr frp som kommer bli receptfri i framtiden. Dock går den inte övht få tag i just nu (det har varit/är leveransproblem)

Du kan läsa mer dels i Fass.vet eller här: http://www.pharmaxim.com/?id=302

Hmm...nu blev jag lite osäker. Kan det vara 2mg per 100kg kropsvikt och inte 0,2 som jag skrev tidigare.

Tittade i min foderbok men hittar inte nåt om det. Hoppas någon som är bättre påläst kan svara.

0,2 mg/100 kg är helt rätt. Maxtoleransen är dock MYCKET högre (6 mg/100 kg)

Utomlands anser man dock behovet vara högre än 0,2 mg/100 kg, kan vara värt att veta.

Att ge en 500 kgs häst 1.5 mg selen är absolut ingen som helst fara =)

Behöver jag köpa selen om det ingår i mineralfodret? Verkar ju som om behövet täcks enbart med tillskottet i mineralerna.

Jag tror att alla KRAFFTs mineraler har tillsatt selen, jag har aldrig behövt tillsätta extra selen när hästen gått på KRAFFT mineraler.

Kan nog tänka mig att de flesta ihopsatta mineralfoder innehåller tillsatt selen, men kolla på din favorit-foderleverantörs hemsida för att vara på säkra sidan!

//C:)

varför skulle du fodra med mineraler om allt hästen behöver enligt foderstat är selen tillskott?
blir ju helt fel balans i foderstaten om mineraler tillsätts när behovet redan är fyllt.

Nej =)

Tokosel osv är mer tänkt för när man inte ger kraftfoder och/eller mineralfoder, och man helt enkelt har både MJ, protein och mineralbehovet täckt av höet. Dvs man bara ger hö (och kanske ngn näve krubbskrammel). Svenska marker är selenfattiga, så man saknar då selen, och då är tokosel utmärkt. Eller nu selevitan då.

Men i ditt fall om du ändå ger mineraler, så inget behov alls, du har redan täckt behovet och ska inte ge tokosel/selevitan ovanpå - bara dumt.

Så, behöver du bara lägga till mineral, ta du den kraftmineralen du skrev. Eller ngn annan lösning, alla mineraltillskott är i princip selenberikade - och alla kraftfoder i princip, dock ej lucern (även om halterna kan variera). Och sen finns även 'mellanting', som exvis Kvarnbys proteinmineral, där man får både protein, mineralerna och selen.

Men, den dag du sitter där och har drömanalysen på ditt hö, och kan ge hö och bara hö (+ ev krubbskrammel) och täcker alla behov utom selen, då är tokosel/motsv superbra. Eller på bete om man inte ger mineral då.

Oh herre gud då! Vilken katastrof!! :eek:
Får man fängelse nu eller.....

Vi har ogödslade vallar och skördar ganska sent så näringsinnehållet i vårt hö är inte det bästa.

Jag använder mig av ett företag som heter Agrilab för att göra mina foderanalyser. De är inte speciellt dyra heller... (troligen för att de inte har varit ett "häst"företag tidigare) :angel: Ett litet tips bara...

Vi har ogödslade vallar och skördar ganska sent så näringsinnehållet i vårt hö är inte det bästa.

Fast så går ju liksom bara inte att anta. En gång fick jag gratis grovfoder av en kompis, från en ogödslad vall som han inte gjort nåt med på masor av år, dessutom slog han ned det framemot sensommaren/höstkanten..och herregud vilket bra grovfoder jag fick. Superfina värden var det. Till och med han blev häpen.

Tack för tipset. Kanske ska skicka in för skojs skull.

Kan känna att det ibland går till överdrift med analyser hit och analyser dit. Är vi lika noga med den maten vi själva stoppar i oss, som vi är med det vi ger våra djur?

Liknande trådar

Hemmet Jag vill köpa en bubbelmaskin till vår son i julklapp, men jag hittar ingen vettig modell! Fick tipset om Power, men den verkar ha...
Svar
1
· Visningar
213
Senast: kamomillo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 164
Senast: Kilauea
·
Mat Jag har under många, många år haft problem med magen och prövat den ena dieten efter den andra. Nu verkar det som att det äntligen är...
2
Svar
35
· Visningar
2 101
Senast: Keb71
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka