Tokigaste klagomålet/förfrågan på jobbet?

Alltså, vet att detta inte platsar under kundklagomål, men det handlar om en turist, så om jag riktigt stretchar innebörden så går det in här :D

En av sambons vänner var i thailand. Han pratade då i telefon med sin mamma (på svenska) när en finne gick förbi. Finnen kläckte då ur sig "i finland pratar vi finska" (på finska då).
Jag visste inte att finland har en koloni i Thailand :D

Lite bakgrund: här i finland så är vi finlandssvenskar en nagel i ögat på en del finsktalande finländare. Dessa brukar då tycka om att kläcka ur sig bl.a. den frasen när de hör finlandssvenska.
 
Men är det inte rätt sorgligt hur folk beter sig egentligen :confused:
Skrika och gorma tills man får som man vill
Skälla på folk som gör sitt bästa
Helt orimliga krav att världen ska anpassa sig efter dig bara dig
Egentligen är det helt sanslöst att folk får hållas
Men som servicepersonal ska man bara le och vara trevlig oavsett
I klädbutiken blev jag lärd att känner vi oss minsta lilla hotade ska överfallslarmet aktiveras. Då kommer det en hög med väktare springandes. Och det var helt upp till oss själva när vi ville trycka på larmet, fanns inget rätt eller fel. Så där behövde vi absolut inte le och va trevlig. Dock sjukt att man har överfallslarm i en klädbutik!

En gång behövde vi aktivera larmet och ingen av oss visste om det funkade när man tryckte. Så vi tryckte en gång till. Och sen typ 10 gånger till. Så det gick ett stort överfallslarm så mängder av väktare och polis dök upp 🤠
 
I klädbutiken blev jag lärd att känner vi oss minsta lilla hotade ska överfallslarmet aktiveras. Då kommer det en hög med väktare springandes. Och det var helt upp till oss själva när vi ville trycka på larmet, fanns inget rätt eller fel. Så där behövde vi absolut inte le och va trevlig. Dock sjukt att man har överfallslarm i en klädbutik!

En gång behövde vi aktivera larmet och ingen av oss visste om det funkade när man tryckte. Så vi tryckte en gång till. Och sen typ 10 gånger till. Så det gick ett stort överfallslarm så mängder av väktare och polis dök upp 🤠
Tja det tar oftast en halvtimme innan vi får en väktare på plats :meh:
Då är situationen oftast över
Polislarmet ger nog snabbare respons kanske om de inte är i andra änden av kommunen men det ska vi bara använda om vi känner oss hotade till livet
 
Men är det inte rätt sorgligt hur folk beter sig egentligen :confused:
Skrika och gorma tills man får som man vill
Skälla på folk som gör sitt bästa
Helt orimliga krav att världen ska anpassa sig efter dig bara dig
Egentligen är det helt sanslöst att folk får hållas
Men som servicepersonal ska man bara le och vara trevlig oavsett

Har jobbat i flera hotell i flera länder. Vet inte om jag haft tur men många jag känner upplever samma sak dvs har alltid haft chefer som backat oss i personalen om gäster är helt orimliga. Kommer speciellt ihåg en gång. Jobbade på ett finare hotell och vi blockade en viss summa på kortet per natt på alla gäster, dvs på deras betalningskort. Kanske inte helt kul, men stod klart och tydligt på många ställen när man bokade, i mailen på reservationen och vi informerade om det vid incheck etc. Denna gäst jag tänker på skällde ut mig efter noter, hon hade minsann själv jobbat på hotell och det här var olagligt mm. Försökte lugnt förklara varför vi gör så, att det är hotellets policy, om du bor på vilket som av dom hotell som finns i gruppen gör alla hotellen likadant och att det dessutom inte är jag som bestämt det här så hon kan gärna lugna sig lite när hon pratar till mig. Fick till slut ringa hotellchefen då hon började hota med att polisanmäla hotellet, han sa fine, ge henne mitt nr så ska jag snacka med henne.

Han ringde tillbaka och sa hon var helt sjövild, What a f**in woman, var hans första kommentar. Han hade bett henne fara å flyga och om det inte passade kunde hon bo någon annanstans när hon kom till stan nästa gång 😅
 
Vad dåligt! Jag jobbade i en stor galleria så det fanns ju alltid väktare max ett par minuter bort.
Så är det alla har inte väktare runt hörnet tyvärr
Tillägg
Ett tag var det mycket stökigt på kvällstid och vi bad om väktare på
plats ett par timmar plus stängning
För dyrt fick vi höra
 
Senast ändrad:
Var rätt länge sen jag satt i kassan, men vissa saker glömmer man inte.

Tex Dagen innan midsommarafton var ju värst av alla att jobba. Så mycket folk som ska handla samtidigt, köer genom hela affären. Nån gång blev det tom slagsmål i köerna, folk var verkligen desperata efter sina jordgubbar och färskpotatis. Alla kassor igång och vi kämpar och svettas för att få ut folk lika fort som de kommer in.

Mitt i detta kommer en dam in och skäller på mig, för parkeringsplatserna är slut…

Jag erkänner att jag bara skrattade åt henne, det fanns verkligen ingenting annat att göra.
 
Var rätt länge sen jag satt i kassan, men vissa saker glömmer man inte.

Tex Dagen innan midsommarafton var ju värst av alla att jobba. Så mycket folk som ska handla samtidigt, köer genom hela affären. Nån gång blev det tom slagsmål i köerna, folk var verkligen desperata efter sina jordgubbar och färskpotatis. Alla kassor igång och vi kämpar och svettas för att få ut folk lika fort som de kommer in.

Mitt i detta kommer en dam in och skäller på mig, för parkeringsplatserna är slut…

Jag erkänner att jag bara skrattade åt henne, det fanns verkligen ingenting annat att göra.
Det har jag också blivit utskälld för att det inte fanns parkering plats :crazy:
Och i år har jag tagit semester veckan innan midsommar :angel:
 
Jobbade på ett café som även hade enklare matservering. Stod i kassan och tog emot ordnar och skötte betalningen.
ALLA kunder fick kvittot tillsammans med nummerlappen på matbeställningen.
En kund kommer tillbaka efter de hämtat sin mat och gapar om att barnets mat inte var med i beställningen. Jag hade inget minne av att denna kunden beställt till ett barn också, så ber snällt kunden hämta kvittot så fixar vi barnets mat (om det fanns med betalt på kvittot).

Vilken cirkus det blev på föräldern 😬 allt detta hållandes barnet i handen.....

Fick känslan att denna förälder kört detta tricket förr för att få gratis mat till barnet 😎
 
Jag bokade en resa åt några på jobbet för ett par år sedan. Flyg dit, sen tåg för att komma till hotellet. Det var tre lärare och några elever som skulle åka. De åkte iväg på resan en fredag på eftermiddagen. Jag packade ihop och åkte hem.
Hör en underlig ringsignal precis när jag borstar tänderna för att gå och lägga mig. Det var jobbmobilen och på den tiden var jag ung och dum och svarade i den efter arbetstid :angel:

Jag: Hallå?
Läraren: Hej! Jo vårt tåg är försenat.
Jag: Jaha?
Läraren: Kan du kolla hur länge det är försenat eller om boka någon annan biljett?
Jag: Näääeee... Alltså jag är på väg och gå och lägga mig.
Läraren: Men vi vill också gå och lägga oss, vet du!
Jag: Men det är väl lättare om ni som är på plats löser det här?
Läraren: Jaha och hur ska vi kunna göra det då?
Jag: .... prata med någon? Fråga runt?

Till slut fick jag hen att motvilligt lägga på och inse att hen fick lösa det där själv. Bara det att hen ringde även på söndagen.

Jag: Hej det är ...
Läraren: Hejhej! Vi är på någon station, tror förra stationen hette X. Kan du kolla när nästa tåg kommer?
Jag: Vad menar du?
Läraren: Ja alltså vi vet inte riktigt vad stationen heter men förra hette något med X och nu undrar vi när nästa tåg kommer!
Jag: Va? Men titta på tavlorna?
Läraren: men jag tänkte... det borde väl finnas en hemsida så du kan se när nästa tåg kommer.
Jag: Fast vet du, jag är rätt säker på att det finns någon form av tavla där det står när nästa tåg går. Gör det inte det får ni ju fråga någon på plats.
Läraren: Fast det är ditt jobb att hjälpa oss.
Jag: Jag är inte i tjänst ens, det är söndag. Hur ska jag kunna hjälpa om ni inte vet var ni är ens?

Kort efter det sa jag faktiskt till chefen att jag aldrig i mitt liv bokar en enda resa till. :angel:
 
Jag bokade en resa åt några på jobbet för ett par år sedan. Flyg dit, sen tåg för att komma till hotellet. Det var tre lärare och några elever som skulle åka. De åkte iväg på resan en fredag på eftermiddagen. Jag packade ihop och åkte hem.
Hör en underlig ringsignal precis när jag borstar tänderna för att gå och lägga mig. Det var jobbmobilen och på den tiden var jag ung och dum och svarade i den efter arbetstid :angel:

Jag: Hallå?
Läraren: Hej! Jo vårt tåg är försenat.
Jag: Jaha?
Läraren: Kan du kolla hur länge det är försenat eller om boka någon annan biljett?
Jag: Näääeee... Alltså jag är på väg och gå och lägga mig.
Läraren: Men vi vill också gå och lägga oss, vet du!
Jag: Men det är väl lättare om ni som är på plats löser det här?
Läraren: Jaha och hur ska vi kunna göra det då?
Jag: .... prata med någon? Fråga runt?

Till slut fick jag hen att motvilligt lägga på och inse att hen fick lösa det där själv. Bara det att hen ringde även på söndagen.

Jag: Hej det är ...
Läraren: Hejhej! Vi är på någon station, tror förra stationen hette X. Kan du kolla när nästa tåg kommer?
Jag: Vad menar du?
Läraren: Ja alltså vi vet inte riktigt vad stationen heter men förra hette något med X och nu undrar vi när nästa tåg kommer!
Jag: Va? Men titta på tavlorna?
Läraren: men jag tänkte... det borde väl finnas en hemsida så du kan se när nästa tåg kommer.
Jag: Fast vet du, jag är rätt säker på att det finns någon form av tavla där det står när nästa tåg går. Gör det inte det får ni ju fråga någon på plats.
Läraren: Fast det är ditt jobb att hjälpa oss.
Jag: Jag är inte i tjänst ens, det är söndag. Hur ska jag kunna hjälpa om ni inte vet var ni är ens?

Kort efter det sa jag faktiskt till chefen att jag aldrig i mitt liv bokar en enda resa till. :angel:
Förlåt om jag har fördomar eller har läst för mycket på mansbebisar på insta, men det kan väl inte vara en kvinna som är så inkompetent?
 
Det var en incident på mitt jobb där en kund fick vänta några minuter på hjälp vi pratar högst tre men kunden stormade iväg och lite senare kommer kundens mamma in och börjar skälla nåt så kopiöst verkligen gapade och skrek
Det lugnade sig men kunden skulle aaaaldrig återkomma
Tydligen i alla fall tog chefen kontakt och lovade kunden en chokladask nästa gång hon kom in
Så skäll ut personalen efter noter så får du en ask choklad liksom :crazy:
Belöna dåligt beteende vetja :meh:
Det har hänt tidigare också att folk som beter sig helt orimligt fått saker
Tycker inte det är rätt :down:
Så är det på mitt jobb :(
Just det här händer ALLDELES för ofta! Klagar man högt får man freebies och uppgraderingar - jag avskyr det!
Å andra sidan hamnar man också på "listan" om man sätter i system att göra så hos oss, då tar vår goodwill slut. ;)
 
En som bara åkt på charterresa med reseledare :confused:
Ja alltså, grejen är att hon ju kunde fixa det själv. Hon gillar bara att testa hur långt man kan gå med de som ska ge henne service. För när hon hittade minsta lilla hon kunde kalla dålig service klagade hon till chefen alternativt kunde skälla på en och säga att "Nu måste jag säga upp mig för Du gör det omöjligt för mig att göra mitt jobb"

Hon är en ganska otrolig individ :banghead::angel: Som tur är kan jag skratta åt henne numera.
 
Just det här händer ALLDELES för ofta! Klagar man högt får man freebies och uppgraderingar - jag avskyr det!
Å andra sidan hamnar man också på "listan" om man sätter i system att göra så hos oss, då tar vår goodwill slut. ;)
Och då lönar det sig ju att klaga vilket gör att fler och fler gör det :meh:
För de berättar gärna hur de fick det och det för att de gnällde lite :mad:
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Senast idag hade vi en gormande kvinna vid receptionen, mitt under ett bröllopsfirande dessutom! Jag fattar inte att hon inte skämdes ögonen ur sig - hon stod nästan en halvtimme och grälade så att det hördes upp på nästa våning om att hon var missnöjd med sin spabehandling, som hon gått på hos ett företag som visserligen är inhyrda i hotellets lokaler men som är en helt fristående business. När vår DM försökte förklara det för henne blev det bara "I don't Care!" Nähe, men vi kan fortfarande inte hjälpa dig liksom. 🤷‍♂️ Försök prata med personalen nere på spa't kanske? Hon var inte ens gäst på hotellet! :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp