Tokig, snart blir jag knäpp!!!! (VARNING LÅNGT!!)

M

Muupannkakan

För att göra en lång historia kort..

Avlivade min förra häst i juni förra året pga. spatt som gjorde honom oridbar.. Jag hade haft honom i ett par år och troligen hade oxå spatten funnits i dom åren, tyvärr hade jag inte röntgat haserna på honom när jag köpte han så jag köpte "grisen i säcken"..
Hade honom iaf helförsäkrad och fick ut mitt belopp..

Köpte ne ny häst på hösten förra året.. Ett treårigt fullblod.. Besiktningen skedde av en veterinär som är bekant med säljarna vilket jag först tyckte kändes lite dumt, men sedan gick med på ändå eftersom att vi skulle röntga osv. Efter ett lite som jag ser det i efterhand knackigt böjprov, då hästen inte ville stå på sina ben och ven runt så bedömdes hästen ha gått igenom besiktningen utan anmärkkningar.. Vi röntgade: kota, knä och haser (för att utesluta spatt som i tidigare fallet)..

Jag fick hem hästen och vi försäkrade henne.. Dock bara med utökad/maximal veterinärvård eftersom vi ansåg att en treåring som gått igenom besiktning med röntgen borde hålla ett tag, och tänkte försäkra upp henne med A:1 när hon fyllde fem..

Jag red i treveckor, och när jag sedan en dag tog in hästen så var hon halt. Hon fick vila i någon vecka innan veterinären kom förbi, vi antog att det var en sträckning och veterinären bekräftade det hela. Han trodde att hon skulle vara bre på ca 5 veckor (men påpekade att en sträckning kunde ta många månader på sig i vissa fall), eftersom sträckningen blivit såpass mycket bättre på den korta tiden som gått sen skadan..

Efter 5 veckor kollade vi hästen, men hon släpade vänster bak och fick alltså fortsätta vila, så fortsatte vi tills det gått 6 månader och tyckte att hon blev lite bättre men att förbättrningen sedan stannade av.. Vi beslutade då (tillsammans med 2 equiterapeuter som behandlat henne under tiden) att jag skulle sätta igång och kolla om det blev bättre.. Jag satt igång henne mjukt och red i ca 8 veckor, ingen direkt förbättring, så jag bestämde mig för att åka in till klinik..

Dagen efter jag bokat tid var hästen halt på ett framben, troligtvis hovböld..

Vi åkte in och efter många undersökningar där bla. hela benet som hon släpade bedövades bort utan förbättring så rötgade vi ryggen (det "enda" vi inte röntgat vid bes.).. KISSING SPINES och det var väldigt illa!!! Hela ryggen var i stort sett ihopväxt och det enda alternativ jag fick var om jag ville låta henne stå kvar för avlivning eller ta hem och avliva henne.. En chock för en tjej som åker in och tror att hennes häst har en långdragen sträckning!!!

Hon fick stå kvar där för avlivning och jag åkte hem med krossat hjärta.. Pga. den begränsade försäkringen så skulle jag alltså inte få ut en krona, men eftersom veterinären ansåg att skadan måste ha skett innan jag köpte henne så skulle hon skriva ett intyg om det (som vi inte fått än)..

Med det intyget tänkte vi försöka prata med säljarna och komma överens om en deal, kanske gå halva vägen var eller göra någon annan deal då dom har ganska mycket hästar.. Vi vill inte dra igång en rättegång eftersom att jag tycker jättebra om säljarna och inte vill bråka i onödan, även om allt pekar på att vi skulle vinna rättegången.. såå, allt verkade lösa sig, det kändes som att säljarna skulle gå med på att göra en deal så fort vi fick intyget och kunde diskutera det.. I bästa fall skulle vi bara förlora ca 25 000 kr (halva hästen)

Men, inte ska jag få vara något lugn en längre tid.. Nej idag så kom en räkning från kliniken på nästan 10 000, samt att det stod att försäkringsbolaget inte tänkte ersätta en krona!!! Jag kan förstå att jag får betala för avlivning och så och att inte försäkringen täcker det.. Men hältoutredningen ska dom väl ändå betala?? Jag hade ju trots allt en försäkring som ska täcka all veterinärvård! :confused:

Blää blir så trött, och tycker så synd om mina föräldrar plus synd om mig själv (ego).. kan aldrig begära av mina föräldrar att dom ska betala stallplats efter det här, känner sån enorm skuld till dom, och själv har jag inte råd att betala själv (studerande).. Kommer inte kunna köpa häst föränn om evigheter och jag mår så himla dåligt av att inte ha någon häst.. :cry: :cry:
 
Sv: Tokig, snart blir jag knäpp!!!! (VARNING LÅNGT!!)

Men herregud vilken otur du har... nästan värre än mig ju!!!
Ja, ska man köpa en häst man kan vara säker på så gäller väl att man röntgar igenom hästen från mule till svans, och gör böjprov på ben+ svans ungefär...
Tråkigt att det var så illa med en häst som var så ung!

Jaa du, dessa försäkringsbolag, ibland undrar man ju vad man betalar för.... kan du inte överklaga beslutet?
 
Sv: Tokig, snart blir jag knäpp!!!! (VARNING LÅNGT!!)

Vi ska ringa vårt ombud på vårt försäkringsbolag ikväll å jag hoppas på att allt bara är ett misstag..


Väntar på att jag ska vakna upp en morgon och inse att allt bara är en otäck mardröm!!! :cry:

Lycka till med hästen iaf och röntga allt som går!!!
 
Sv: Tokig, snart blir jag knäpp!!!! (VARNING LÅNGT!!)

men vilken enorm otur du haft! Vet ingenting om försäkringar, men hoppas verkligen att det löser sig för dej!

/Malin
 
Sv: Tokig, snart blir jag knäpp!!!! (VARNING LÅNGT!!)

Är det inte så att vid nyförsäkring ersätter inte försäkringsbolaget sk gamla skador ? Är inte säker men har för mig att vid sk dolt fel gäller inte din försäkring utan fg ägare eller dennes försäkring ska ta dessa kostnader. Tycker väldigt synd om dig o hoppas det ordnar sig.
 
Sv: Tokig, snart blir jag knäpp!!!! (VARNING LÅNGT!!)

Skulle inte förvåna mig om det är så, förra ägaren hade ingen försäkring alls så det hjälper ju ingenting.. =(((

Men om det är så, då måste det ju vara helt konstaterat att felet funnits innan "min tid" och då hoppas jag på att säljarna (gamla ägarna) går med på en deal..

Om ni tycker att jag har haft otur här så skulle ni bara höra allt.. Har även ridit en 4åring åt min tränare förra året som senare fick tas bort pga en fraktur i hasen som hon haft sedan hon var åring.. En annan häst jag red åt min tränare blev inte bra i sin gamla skada och var tvungen att triangelmärkas och bli avelssto..

En liten tröst är väl kanske att jag inte varit orsaken till någon av dessa skador, men det känns knappast som en tröst i det här läget.. :(
 
Sv: Tokig, snart blir jag knäpp!!!! (VARNING LÅNGT!!)

Knapplån

TYvärr har försäkringsbolaget rätten på sin sida =/ De täcker inte fel/skador/sjukdomar och komplikationer till dessa som fanns FÖRE tecknandet, oavsett omd e var dolda eller ej. Det är därför man ALDRIG ska byta bolag på en häst, och försäkra in den som föl och behålla det bolaget livet ut. TYvärr vet de flesta inte det här utan upptäcker det på samma sätt som du gjort, dvs på ett mycket dyrt och tråkigt sätt. Där borde bolagen ta sitt ansvar och vara TYDLIGARE. För inte påpekar de det när man ringer och vill försäkra, eller ringer och vill byta bolag inte. Däremot står det i villkoren som man iofs har skyldighet att läsa och anses godkänna när man tecknar och betalar för försäkringen.
 
Sv: Tokig, snart blir jag knäpp!!!! (VARNING LÅNGT!!)

AnnaKarinA skrev:
Men herregud vilken otur du har... nästan värre än mig ju!!!
Ja, ska man köpa en häst man kan vara säker på så gäller väl att man röntgar igenom hästen från mule till svans, och gör böjprov på ben+ svans ungefär...
Tråkigt att det var så illa med en häst som var så ung!

Det räcker tyvärr inte.. Jag fick ju ta bort min förra unghäst för autoimmun sjukdom, lika sällsynt som dödlig. Hon blev två år, köptes som åring, vetbes UA. Hon var dock införsäkrad som föl, och jag behålla henne i samma bolag, bara jhöjde livvärdet. Tack vare att hon var införsäkrad som föl täckte försäkringen även dolda fel och jag fick ut fulla livvärdet och ersättning för vetvården. Annars hade jag stått utan häst och med en rejäl skuld för köpesumman som jag i år hade fått betala av - för en häst som redan var död..

Men, har jag lärt mig något av allt elände jag haft är det att man aldrig kan vara säker, och vikten av att inte byta bolag, bara köpa häst som är införsäkrad som föl, och stått och fortsätter stå i samma bolag..
 
Sv: Tokig, snart blir jag knäpp!!!! (VARNING LÅNGT!!)

Så även om det är ny försäkringstagare ska man behålla försäkringen i samma bolag, menar du? Men vad skulle det göra för skillnad om försäkringen ändå inte täcker sånt som hänt före nytecknandet? Eller fattade jag helt fel här....?
 
Sv: Tokig, snart blir jag knäpp!!!! (VARNING LÅNGT!!)

Vad händer om man köper en importerad häst då? De måste ju ha nytecknade försäkringar...? Eller?
Och vad händer om den blir sjuk då??
 
Sv: Tokig, snart blir jag knäpp!!!! (VARNING LÅNGT!!)

därför att när de är försäkrade som föl så har de *oftast* fått en försäkring som täcker för dolda fel och sen bryter du ju inte försäkringen utan det är ju bara ny ägare....
 
Sv: Tokig, snart blir jag knäpp!!!! (VARNING LÅNGT!!)

"Lånar knapp"

Men detta borde ju ligga försäkringsbolagen till last. Deras intresse bör ju vara att få så många kunder som möjligt, samtidigt sätter dom effektivt krokben för nua kunder som råkar ha köpt en häst försäkrad i ett annat bolag än han/hon önskar.

Jag är tex. mkt nöjd med Folksam och uppskattar att de har 2000 kr i självrisk + 0% av överstigande kostnader. (Vet inte om det numera är fler bolag som har det så) och jag vill gärna ha en ev. framtida häst försäkrad hos dem. Men om det går beror ju i så fall på vilket bolag hästen är försäkrad i innan.


Kan tillägga en sak.

När man hittade en lös benbit i ena framkotan på pållen så förhörde jag mig med bolaget iom att jag läst att försäkringen inte täckte osteochondros då detta utvecklas under första levnadsåret och min häst var försäkrad i Agria innan jag köpte honom (Jag bytte bolag utan att vara medveten om riskerna, vilka dom naturligtvis inte upplyste om vid tecknandet...).
Då fick jag veta att försäkringen skulle täcka osteochondros då min häst varit försäkrad hos dem i mer än två år samt varit försäkrad i annat bolag tidigare.

Visade sig dock att det inte var osteochondros doch utan en chip-fraktur så försäkringen hade täckt oavsett.
 
Sv: Tokig, snart blir jag knäpp!!!! (VARNING LÅNGT!!)

Lånar knapp..

Men om jag hade haft hästen A:1 försäkrad, hade jag då fått ut livvärdet tror ni, trots att dom tror att kissing spines har uppkommit innan jag köpt henne? Eller hade det varit säljarnas försäkring som skulle ha gällt då? (Nu hade dom ju ingen försäkring dock..)

Ska ringa försäkringsbolaget i veckan å prata lite..
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 301
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 604
Senast: Tualma
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
912
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 539
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp