Tokbockar vid galoppfattning

M

Midnight_Rose

Rider in min unghäst och har precis börjat med galoppen. Hon är travare men kan galoppen redan och det är ju bra. Men när jag ska fatta den så bockar hon ett par gånger innan hon börjar galoppera... Igår på skogsturen gjorde hon det 2 gånger sedan var det bra.. :p

Misstänker att hon testar mig, men hur länge kan de hålla på så innan de slutar? Ett par ridpass eller?

Tur man inte blir rädd iallafall, bara irriterande :mad:

Sv: Tokbockar vid galoppfattning

Bockningarna beror många gånger på att de är för svaga muskulärt för att orka sätta igång sig i galoppen. Sedan kan det ju vara spännande också.
Det brukar gå över när de blir starkare, tänk på att rida friskt framåt.

kan ju säga att min treåring, halvblod, oxå bockar när han ska galoppera men han gör det av glädje "Tjohoo nu får jag SPRIIIINGA!" och jag drar bara upp huvudet och rider på framåt så han inte backar av å brallar ännu mer. (vilket han gör om jag bromsar istället för att rida fram )
Det gör nog de flesta unga hästar, de blir spralliga å glada!

Är ju väldigt olika varför de bockar...
Observerade ett varmblod när jag släppte honom lös i ridhuset för att få springa lite. Han bockade och brallade nästan varje gång han fattade galopp, och som jag uppfattade det behövde den det för att få till tekniken för då fick den minsann snygg rund galopp! :p Inte för att "busa" alltså i det här fallet, busar gör den med kompisar.

Om det är det som är orsaken så borde det försvinna när hästen får bättre teknik redan innan fattningen tycker jag. Varmblodet som jag skrev om gjorde aldrig så vid fattningar med ryttare på ryggen - men så blev galoppen mycket sämre också, hade man krävt bättre kvalitet i fattningarna så kanske man hade fått samma reaktion. Observerade samma på ett annat varmblod jag haft, när jag skulle fatta galopp från skritt - en ganska bra skritt - så blev det som ett par halv-bocksprång från början men hästen blev väldigt rund i galoppen, som att det krävdes lite mer rygg och explosivitet för att kunna fatta från skritt! :p

Spånar lite bara. Inte säkert att det är problemet med din häst, men en annan synvinkel. Observera att det där "teknikfelet" också kan bero på låsningar eller snedhet, det gjorde det på åtminstone ett av de exempel jag räknat upp.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 278
Senast: Liten
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 041
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 853
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama