Töja ut skaft?

Maira

Trådstartare
Läste att Shlubberdubb töjt ut ett par ridstövlar genom att fukta skaften.

Jag har ett par nya Soubirac som är väldans för trånga... går inte över vaden. :mad: Hänger bara i förrådet. Ingen dragkedja.

Kan jag tvångsuttöja dem genom att blöta skaften och tvinga på mig stövlarna?

Har ni några bra ideer?

Sv: Töja ut skaft?

Jo, det är väl nästa steg... Tänkte om det finns nåt man kan prova att göra själv först.

Sitter just med dem på nu... blötte skaften med ljummet vatten. Med enbart nylonstrumpor under så gick det att få på dem...

Jag hade ett par stövelskaft som var helt sjukt tajta, smarta jag prövade dom med inget under och skon av.. Klyyyyftigt ^^
Jag fyllde ett par 1½ liters dryckesflaskor med vatten och drog åt dragkedjan på skaften sen vare hetvatten i duschen i omgångar som gällde.. nu passar dom perfa :D

Jag hade ett par stövelskaft som var helt sjukt tajta, smarta jag prövade dom med inget under och skon av.. Klyyyyftigt ^^
Jag fyllde ett par 1½ liters dryckesflaskor med vatten och drog åt dragkedjan på skaften sen vare hetvatten i duschen i omgångar som gällde.. nu passar dom perfa :D

Smart idé med flaskorna! Ska kolla vidd på såna!

Jag lämnade in ett par stövlar på utlästning för några år sen, hos en sån där gammal gubbe av det gamla skomakargardet, med en räv bakom vardera örat... eller om de bara var ovanligt intelligenta på den tiden.

När jag kom för att hämta dem ett par dagar senare, kom han ut med stövlarna och tre aspslyträd stack upp ur vardera stövelskaftet... :rofl: Så har du inga petflaskor, ut och hugg lite ved, eller nåt... De passade perfekt sen i alla fall. Tills nästa gång jag fick långt riduppehåll, pga hästolycka. Så nu har de stått på ridskolans second hand i ett par år.

:cry: Har just insett att mina vader är kraftigare än 1.5 liters petflaskor...

det kostar inte många kronerna att blocka ut stövlarna hos en skomakare.

Kanske är enklast... Problemet är att jag knappt vet vart vi har nån skomakare.

Är det någon som vet om Soubirac är nån bra kvalite? Jag köpte dem på Tr*dera.

mm skomakare verkar vara ett utdödd släkte tyvärr....
soubirac är hyfsad kvalite, ungefär som sarm.

Men 2 liters petflaskor då?
Annars får du väl sova med dom ^^ är dom rena så skulle jag ha gjort det.. fördelen me om du blöter dom å tar på dig dom och har dom på tills dom torkar så får du dom ju exakt efter ditt ben... med flaskor blir det ju bara på ett ungefär lixom...

haha jag har ett par stövlar av samma märke med samma problem. eller som jag ser det. för feta vader =)

ska följa denna tråden med spänning men antar man får lästa ut dom?:grin:

haha jag har ett par stövlar av samma märke med samma problem. eller som jag ser det. för feta vader =)

ska följa denna tråden med spänning men antar man får lästa ut dom?:grin:

Mina var lite trånga från början. Nu har jag gått upp några kilo :crazy: så nu är de ännu trångare... De har hängt sen förra sommaren.

Fundera bå att lägga ut dem på auktion. Och köpa ett par andra.

sitter med aptrånga chaps på nu , med en blöt strumpa under:D
hoppas det funkar !

Har läst ut mina stövlar ett antal gånger men de dras ihop väldigt fort, nu är de jätte trevliga på men att komma i & ur är ett rent... :devil: Funderar på att sätta i en dragkedja så det blir lite lättare att komma i & ur :)

Jag hade ett par Cavallo som blev alldeles för trånga för mig. Dessa lämnade vi in och lästade ut hos skomakare. Skickade dem även till Cavallo och la in resår längst upp, så man inte skulle få blodförstoppning:D

Min erfarenhet är att stövlarna drar ihop sig om man inte använder dem, så jag skulle testa med nylonstrumpa och försöka klämma på mig dem...och härda ut ett tag. Det har funkat med mina stövlar iaf. Kan hända att det hjälper att fukta dem också!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 229
Senast: Johanna1988
·
Utrustning Jag behöver VERKLIGEN nya ridstövlar, men har stora bekymmer med att hitta rätt. Jag behöver stövlar som är både långa, vida och stora i...
Svar
3
· Visningar
1 168
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag beställde hem ett par Opus High Rider från MH i veckan då de håller på att sälja ut den och några andra modeller till nedsattpris...
Svar
3
· Visningar
1 134
Senast: Fanny1012
·
Dressyr Någon som har lästat ut sina ridstövlar med dragkedja? Blev det bra? Hur mycket lästades de ut? Visa gärna bild :)! Själv har jag ett...
Svar
8
· Visningar
1 570
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring