Toill PIRU och andra som jobbar med skydd etc

Lena Furberg

Trådstartare
Jag undrar lite över det här med "adrenalin-skapande" aktiviteter med hundar och hur det egentligen påverkar dem. Man läser ju ofta om hur t.ex. kampande, springande efter bollar etc är jakt-aktiviteter för hunden och därigenom gör att den utsöndrar adrenalin. Sysslar man med detta väldigt ofta (till skillnad från en varg som ju knappast jagar flera gånger om dagen dag ut och dag in) börjar binjurarna förstoras hos hunden, för att hänga med i adrenalinproduktionen, och man får så småningom en hund som konstant har höjd adrenalinhalt i kroppen och därigenom blir mer hyperaktiv och stressad.
Ni som tränar skydd o liknande med era hundar (och kanske t.ex. har Malle, som ju är lite "hyper" redan av naturen...! Ursäkta...!) - hur fungerar detta med era hundar? De riktigt bra skyddshundarna har ju, tycks det, en BRA förmåga att koppla bort/av eller är det bara ren disciplin?
Min Beauceron är visserligen bara 7 månader ännu, men han är väldigt energisk och aktiv och kräver en hel del. Han ÄLSKAR (bl.a.!) att kampa med sin speciella kampleksak, jag växlar under leken med lydnad, att han ska ge mig leksaken, släppa, vänta tills jag säger varsågod sedan jag kastat den innan han får rusa, etc. Men visst blir han uppeggad och efteråt är han själv som en - trasa! Härligt trött! Men jag vill ju inte skapa en adrenalinstinn hund, så jag ransonerar denna lek. Men ni som tränar skydd och liknande, tränar väl varje dag?? Hur påverkar det era hundar??

Sv: Toill PIRU och andra som jobbar med skydd etc

Nu tränar jag visserligen inte skydd själv. Men kan bidra med det jag sett. Min favoritmalle Lindjax Akita tävlas aktivt i skydd. Och samtidigt är hon en coollugn hund. Så fort tufftuffhalsbandet åker av blir hon som vilken knähund som helst, utan att vara överaktiv och intensivt klängigt. Vissa hundar har en på och av-knapp redan ifrån början, medans andra får man lära.

Jag tror mycket på "tända och släcka"-övningar. Oavsett vad man sysslar med. Att man drar upp hunden i varv, sedan är det lugnt. Så drar man upp igen osv. För att hunden ska hitta ett eget lugn när inget händer.

Man lär ju sin hund också lite grann genom och använda vissa saker o då triggas hunden igång ex man går till bilen med figurantväskan och ärmar det märker ju hunden av o den stressas lite o redan där är den igång.

Sen hemma finns det liksom ingen anledning o stressa för dom är tillfredsställda i knoppen av alla aktivitet.

Jag har ju själv på mina egna hetsat dom i sitt skyddsarbete redan sen dom var små fått dom o ta till en jävulsk aktivitet men ändå kunna släcka dom så dom blir lugna. det funkar o jag har två riktigt tempramentsfulla hundar och ingen av dom är jobbiga hemma eller triggas o vill i gång.

Senast ändrad:

Sen ska det ju till ett bra nervsystem på allt detta annars tror jag det lätt blir galet.

Har ju sett en del Mallar och några schäfrar som aldrig kan koppla av o det har säkert med taskiga nerver också.

Goda grundegenskaper på hunden, nervfasthet och att begreppet "tänd och släck" verkligen fungerar för hunden. Alldeles för många "gasar på" sina hundar med total stress som följd.

Min egen hund är ett bra exempel; vi visste från början vilka hans svagheter resp vilken hans styrka var och tränade därefter. Tysta bevakningar, sittande, MYCKET kontroll och "gas" under kontroll.

Sen, mitt nöt, lät jag en i o f sig erfaren och duktig polishundförare hjälpa till i träningen och lägga sina värderingar i träningen, hunden skulle "vässas" och absolut ha skall i sin bevakning. Detta resulterade i stress och en oren hund samt taskiga bevakningar med mycket okoncentration. Jag tror personligen att man måste vara oerhört noga med att bedöma hundens egenskaper och sedan forma träningen efter det, för att få ut det bästa av varje individ OCH för att inte skapa en stress hos hunden som sedan är svår att reparera.

Intressant! Tack! Men - detta med att man kan öka hundens stressnivå genom att utsätta den för träning där stressen är hög och därigenom trigga binjurarna att växa sig större, producera ännu mer adrenalin etc etc, är det nåt som inte riktigt stämmer med verkligheten, är det en teori, tror ni?? Om det stämmer med verkligheten, är det då nåt man ska se upp med? Hur ofta tränar ni (som tränar) adrenalintriggande situationer med era hundar? Varje dag?? Eller är det ren lydnad etc vissa dagar, och andra dagar mer "action"?

Intressant! Tack! Men - detta med att man kan öka hundens stressnivå genom att utsätta den för träning där stressen är hög och därigenom trigga binjurarna att växa sig större, producera ännu mer adrenalin etc etc, är det nåt som inte riktigt stämmer med verkligheten, är det en teori, tror ni?? Om det stämmer med verkligheten, är det då nåt man ska se upp med? Hur ofta tränar ni (som tränar) adrenalintriggande situationer med era hundar? Varje dag?? Eller är det ren lydnad etc vissa dagar, och andra dagar mer "action"?

Jag kör alltid stress skydd tills hunden är mogen o köra "riktigt" skydd alltså runt 18mån för då har jag fått till räckligt med driv i min hund som behövs för senare arbete. Men det måste ske med ordning o reda annars blir det bara skit av allt. jag kör så alla träningar sen när man lägger till allvars träning då kommer också mer lydnad med i bilden o man lägger tryck på hunden där av så måste det finnas en del o ta av på hunden annars går den ner sig för mycket o man får inte ut samma angrepp som innan.

Jo det finns folk som har lite "segare" hundar som väcker valpar o stressar upp dom lite med kamp o lite hets sen låter man dom somna o sen kör man så igen o man får skillnad på dom senare i livet.

Jag är inte så säker på att jag har tillräcklig kunskap att svara på dina frågor men upplägget på min träning när jag hade unghund i träning för tjänst kan jag ju ge en bild av i a f.

Det kan hända att vi som håller på med skydd pratar om varandra, dvs kanske inte riktigt använder oss av samma termer och det kan ju förvirra en del möjligen.

Min tanke om skydd och träning av tjänstehunden har byggt på att grundstenen är en så stor kamplust som möjligt och helst med tuyngdpunkten på den sociala delen, inte så mycket jakten som jag personligen tycker innehåller en del stress. Jag jobbar enbart med kamplusten på valpen, trasa, trasa och åter trasa. Ett stadigt gripande, tillkämpande, ett fast bett. Sen försöker vi bygga självförtroendet på den unga hunden, han får träna på att stå på sig och att få lyckas varje gång med att "skrämma bort" busen. Han ska känna att han är absolut störst och bäst i världen.

Från den plattformen vill jag börja och då kommer lydnad in som en stor del, en stor trygghet för hunden. Jag tror inte på det här att gasa på hunden, stressa hunden för att sedan tro att man ska komma till någon form av kontroll i efterhand.

Vi tränade inte skydd på plan mer än en gång i veckan, spår en gång i veckan och en objektsträning kanske var 14:e dag ( träning i autentisk miljö, t ex industribyggnader, stadsmiljö, hala golv, mörker, etc etc ). Att träna sin hund i skyddsmomenten kräver dessutom god fysik på hunden för att undvika skador så en och annan joggingrunda blir det också...

Många små pusselbitar som sen sätts ihop när hunden är mogen för det. Jag känner att jag saknar terminologin för att ge en bra bild av träningsupplägget, det var ett tag sedan jag arbetade i tjänst nu och tränade med för den delen. Hoppas att det blev lite begripligt i a f.

Det här med stress, rent kemiskt, vad som händer i hundens kropp etc det är intressant men jag är inte kunnig på området. Om jag får spåna bara så säger min erfarenhet av de tre tjänstehundar jag har arbetat med att en viss stress kommer med all typ av skyddsträning och att det verkar som att det på vissa hundar har en negativ effekt i form av att man inte kan "backa bandet" och man kan få en hund som åtminstone förefaller överaktiv och kanske t o m negativt fysiskt påverkad. Urvalet av hund, återigen, är a och o.

Hur kommer det sig att du är intresserad i ämnet förresten? Studie?

Tack för intressant svar! Jag är enbart intresserad av personliga skäl, av att jag har en ung hund (Beauceron) som jag letar lämpligt "arbete" för, han är intensiv, aktiv, arbetsglad osv. Har fått många råd från proffs att vara försiktig med aktiviteter som innefattar stress; jakt, kamp etc pga adrenalinpåverkan som jag nämnde tidigare. Att en hund som redan lätt går upp i varv hellre ska bromsas istf att ges extra adrenalin från förstorade binjurar som den kan få av upprepad kamp, jakt osv varje dag.
Samtidigt är ju intensiva aktiviteter härliga för en framåt hund, och jag undrar över hur det kommer sig att hundar som ofta tränas i skydd etc inte blir helt omöjliga som individer pga all stress de utsätts för. Hos "duktiga" hundar verkar ju verkligheten vara den motsatta!

Om du inte direkt ska arbeta i tjänst eller kanske har tänkt dig att tävla i skydd så är det kanske bättre att aktivera en friskus som din med t ex spår och sök? Uppletande är också något som jag har upplevt att har haft en positivt lugnande effekt på mina friskusar.

Våga göra lite okonventionella upplägg på spåren, inte göra det FÖR enkelt och förutsägbart för hunden. Använd olika material i apporterna m m.

Man ska vara medveten om att man öppnar vissa "dörrar" i skyddsträningen, åtminstone vid tjänstemässig skyddsträning, som sen är svåra att stänga igen. Har svårt att sätt ord på det men helt klart är att hundarna förändras, inte så att de går omkring och är aggressiva utan du får en ngt mera intensiv hund med snabbare reaktion på yttre stimuli. Så har i a f jag upplevt det.

Roligt att läsa hur du funderar och bryr dig om din aktiva hund förresten!

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
9 708
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina... 2
Svar
29
· Visningar
3 723
Senast: DizAngel
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 086
Senast: Lazio
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka