Tobakförbud

För att det kan gå lång tid mellan de dricker energidryck alls. Det är inte så att de rusar till affären för att köpa utan de har inga problem med att stanna hemma en hel helg osv och spela datorspel istället för att göra något annat. För mig är beroende något annat.

Beroende kan se olika ut. Att man går två dagar utan betyder inte att man inte har ett beroende.
 
"Men jag tycker inte det och därför ska det förbjudas", är lite känslan jag får. Givetvis spelar det roll? Vems guldkant är viktigare än någon annans? Vems kropp är det mer okej att bestämma över och vem är det mer okej att begränsa?
Ja, du får alltid den känslan så fort jag skriver något om droger eller alkohol. Det är ok. Du får tycka så. Faktum är, jag bryr mig inte längre, jag orkar inte tjafsa emot, försöka förklara att jag inte alls menade si eller så eller dömer eller något.

Det är ok att ha olika åsikter om saker. Tex om tobaksförbud. Som tråden handlar om.
 
Ja, du får alltid den känslan så fort jag skriver något om droger eller alkohol. Det är ok. Du får tycka så. Faktum är, jag bryr mig inte längre, jag orkar inte tjafsa emot, försöka förklara att jag inte alls menade si eller så eller dömer eller något.

Det är ok att ha olika åsikter om saker. Tex om tobaksförbud. Som tråden handlar om.

:confused:

My mistake, trodde detta var ett diskussionsforum. Där vi bland annat diskuterar våra åsikter och varför vi har dem.
 
Jag nämnde det för att jag tror att energidrycker till viss del har ersatt rökning hos yngre, ungdomar. Man har bytt ett beroende mot ett annat nästan. Och ja, för vissa är energidrycker komplext, faktiskt ett problem. Så när man tänker "BRA färre ungdomar röker!!" så kanske man ska fundera på "vad gör de då?" också.

Jag vet tycker inte det ska förbjudas, det vore bra med åldersgräns tänker jag, men det är inte skadligt som varken alkohol elelr tobak så ett förbud ligger inte nära tillhands.
Men det finns ju redan åldersgräns för båda. Och att förbjuda rökning skulle ju inte göra någonting åt energidryckerna.
 
"En helg osv" skrev jag, behöver absolut inte tolkas som ordagrant två dagar. Smartare än så är du väl. Jag har koll på mina ungdomar, oroa dig inte.

Precis som du säkert förstår vad jag menar med att beroende kan se olika ut och att två dagar utan bara är ett exempel.
 
Men det finns ju redan åldersgräns för båda. Och att förbjuda rökning skulle ju inte göra någonting åt energidryckerna.
Vad är åldersgränsen för energidryck? Tror det är 13?

Nej det skulle inte göra något åt det, men det är intressant att se hur det skiftat.
 
Men det var ju du själv som drog upp dina ungdomars energidrycksdrickande? Inte jag.
Ja och du vet mycket väl att jag gjorde det i diskussionen om att ungdomar dricker energidrycker mer nu än röker. Inte att mina ungdomar är beroende och jag inte har koll.... jag är inte tappad även om det är din uppfattning så, tack men ge dig.
 
Vad är åldersgränsen för energidryck? Tror det är 13?

Nej det skulle inte göra något åt det, men det är intressant att se hur det skiftat.
Handeln ska ha 15 årsgräns.

Om det är socker i energidryckerna istället för sötningsmedel så skulle jag nog tycka att det inte var så bra. Det är inte jättebra att dra i sig många burkar socker om dagen och koffein kombinerat med socker gör det väldigt tilltalande för kroppen.

Både te och kaffe är ju i jämförelse nyttiga.
(Dvs ofta verkar sjukdomar i statistik snarare minska av kaffe än öka)

Medan sockersötade drycker verkar visa sig vara mycket dåliga, även jämfört med att äta en påse godis med motsvarande mängd socker. Dvs lika mycket socker i godis eller i läsk verkar godis vara mycket bättre att äta. (men självklart dåligt ändå. Dock hittar man inte alls lika tydliga negativa trender med godis som med läsk nu i alla fall.)
 
Senast ändrad:
Ja och du vet mycket väl att jag gjorde det i diskussionen om att ungdomar dricker energidrycker mer nu än röker. Inte att mina ungdomar är beroende och jag inte har koll.... jag är inte tappad även om det är din uppfattning så, tack men ge dig.

Sluta pådyvla mig åsikter och uppfattningar, tack.
 
Jag röker.

Tycker att folk får göra vad de vill med sina kroppar och sitt liv. Är det lagligt att röka och sälja cigaretter så är det.
Däremot är jag glad att man inte får röka på barer, restuaranger, perronger osv.

Något jag upptäckt dock är att det finns väldigt få papperskorgar på stan :p Man vill ju inte slänga fimpen på marken, det är dessutom bötesrisk på det nu.

Om de vill få ner rökningen är är nog prishöjning ett av det mest effektiva sätten. Att betala 150 kr för ett paket tror jag få tonåringar är sugna på. Visst kan de få tag på smuggelcigg men jag som rökt i 20 år vet inte på rak arm vart jag skulle få tag på det så det är ju inte superenkelt direkt.
 
Det går åt båda hållen då.

Jag skrev att jag fick en känsla. Jag har inte ifrågasatt din intelligens eller rent påstått att du tycker och känner si och så, såsom du gjort. Alltså, kan du inte ta att man spinner vidare på dina egna exempel - ta inte sådana exempel. Svårare än så är det inte. Att du går till personangrepp är ju bara lågt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp