Tobakförbud

Men att någon "går förbi", jag finner det osannolikt att det är en exponering tillräcklig för att göra direkt skada. Vi utsätts ju för flera andra exponeringar bara av att röra oss ute i stadsmiljö. Avgaser, till exempel. Bor man i stan är det ett större problem än att någon går förbi med en tänd cigarett.
Det är det.
Jag och alla andra som är höggradigt allergiska riskerar andningssvårigheter.
I tobaksrök finns det formaldehyd (formalin) som är oerhört allergiframkallande och många är allergiska mot det.
Det finns inte i avgaser. Dagens avgasrening är dessutom oerhört effektiv och med fler och fler elbilar kommer det problemet att minska drastiskt.
 
Det är det.
Jag och alla andra som är höggradigt allergiska riskerar andningssvårigheter.
I tobaksrök finns det formaldehyd (formalin) som är oerhört allergiframkallande och många är allergiska mot det.
Det finns inte i avgaser. Dagens avgasrening är dessutom oerhört effektiv och med fler och fler elbilar kommer det problemet att minska drastiskt.

Luftföroreningar dödar 7 miljoner människor världen över.
Parfym kan också orsaka andningssvårigheter - ska vi förbjuda även det? Förbjuda nötter? Andra luftburna allergener?
 
Buset hugger ju som bekant snabbt på smuggel och olaga handel av i princip allt som det finns efterfrågan på. Jag tror det vore dumt att ge dem ännu något som dessutom är skitenkelt för dem att lägga labbarna på (eftersom tobak knappast lär förbjudas i resten av Europa) och som de skulle ha monpol på att sälja.
Jag tror att intresset hos ungdomarna skulle öka med ett förbud, sådär som det ofta gör hos unga människor. Plötsligt blir det ännu mer spännande med ett bloss bakom knuten.

Rökning förbjuds mer och mer världen runt, så jag tvivlar på att det blir så. Här finns en lista på hur andra länder har förbjudit rökning. Sverige ligger absolut inte i framkant där.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rökförbud
 
Luftföroreningar dödar 7 miljoner människor världen över.
Parfym kan också orsaka andningssvårigheter - ska vi förbjuda även det? Förbjuda nötter? Andra luftburna allergener?
Ja parfym borde absolut begränsas.
Det är att inkräkta på en annan människas personliga utrymme att påtvinga den dofter som de inte vill ha.
Luftföroreningar arbetar man hårt och tämligen effektivt på att motverka. Avgasrening, gasbussar, elbilar och satsning på solel och fossilfritt stål är några exempel.
Nötter är inte lika flyktigt i miljön som rökning. Det är dessutom ett nyttigt livsmedel för de som kan äta dem. Rökning är skadligt för alla och har inga positiva effekter hos rökaren.
Vilka andra allergener tänker du på?
 
Ja parfym borde absolut begränsas.
Det är att inkräkta på en annan människas personliga utrymme att påtvinga den dofter som de inte vill ha.
Luftföroreningar arbetar man hårt och tämligen effektivt på att motverka. Avgasrening, gasbussar, elbilar och satsning på solel och fossilfritt stål är några exempel.
Nötter är inte lika flyktigt i miljön som rökning. Det är dessutom ett nyttigt livsmedel för de som kan äta dem. Rökning är skadligt för alla och har inga positiva effekter hos rökaren.
Vilka andra allergener tänker du på?

Så allt som inte har direkt positiv effekt för en person kan förbjudas?
 
Dåligt argument för jobbarkompisen i samma rum som rökaren får inte heller cancer. Finns ingenstans där man får röka inomhus på jobb.
Den som röker så att ingen, absolut ingen, blir störd av det kan ju fortsätta med det.
Men ännu så har jag bara stött på en enda person som lyckats med det. Det var en kollega som det tog flera år för mig att upptäcka att han var rökare.
Det var verkligen bra jobbat.
I det läget är det ju inget problem för andra.
 
Så du menar svenskar som säljer utomlands?

Jo men tobaksbruket för unga ökade väl inte i och med att åldern höjdes till 18 år? Vad jag förstod av ett tidigare inlägg har det gått stadigt neråt, så därav har jag svårt att se att bara för ett förbud skulle ungdomar plötsligt göra revolt och börja med tobak istället. Är det inte att göra det lite lätt för sig- "vi förbjuder det inte för då blir folk intresserade", men om folk inte redan är intresserad, blir folk verkligen intresserade då? Är rökning ute? Den känslan får jag lite av i tråden.
Nej, jag menar att det skulle vara en smal sak att köpa tobak i grannländerna/europa och smuggla in för att sälja i Sverige. De behöver inte ens hantera varor från sydamerika liksom. Jag tycker helt enkelt att det är fullkomligt onödigt med ett totalförbud, som skrivet tidigare får ju ungdomarna det skulle gälla inte handla tobak idag ändå.
Jag tror absolut att lagen skulle få stort pådrag i media och samhället och väcka nyintresse.
 
Fast det där gäller ju rökförbud på allmänna platser, inte ett totalförbud mot att sälja och bruka tobak.
Förbud påverkar opinion.
Hur lönsamt blir smuggling då?

Förresten så blir det mindre mängd narkotika med förbud än utan, så din teori stämmer inte.
 
Förbud påverkar opinion.
Hur lönsamt blir smuggling då?

Förresten så blir det mindre mängd narkotika med förbud än utan, så din teori stämmer inte.
Om teorin stämmer eller inte får en väl se om förbudet faktiskt genomförs, jag tycker det är onödigt att fixa det som inte är trasigt helt enkelt. Som någon skrev tidigare (@Badger tror jag det var?) minskar rökningen stadigt hur som helst så varför ska man vara och peta och rama in folk?

Prishöjning och kanske ännu fler restriktioner på var man får stå och röka känns betydligt smidigare, tycker jag. Gör det besvärligt för folk istället för att förbjuda saker och ting.
 
Men det var inte vad jag svarade på.
Påståendet löd att vi kunde förbjuda "allt" som har en negativ effekt och egentligen inte behöv. Inte vad som specifikt orsakar lungcancer.
Men det är ju en halmgubbe, ingen vill förbjuda allt.

Men det finns en opinion för att reglera saker som tar livet av folk.
 
Nej, jag menar att det skulle vara en smal sak att köpa tobak i grannländerna/europa och smuggla in för att sälja i Sverige. De behöver inte ens hantera varor från sydamerika liksom. Jag tycker helt enkelt att det är fullkomligt onödigt med ett totalförbud, som skrivet tidigare får ju ungdomarna det skulle gälla inte handla tobak idag ändå.
Jag tror absolut att lagen skulle få stort pådrag i media och samhället och väcka nyintresse.
Men det skulle inte finnas någon köpare i Sverige om folk inte var intresserade av rökning. Om det bara var äldre. Ja, ett uppsving när lagen kom, men målet är ju att allt fler skull vara ickerökare. Vem skulle man sälja till? Intresset till att bruka tobak olagligt tror jag inte är så stort egentligen, inte om intresset till att bruka tobak i dag minskar som det är. Att det blir värre före det blir bättre är nog något man kan räkna med, men sedan gissar jag att marknaden är rätt... öde. Inga rökare gör ju att det blir svårt att sälja något. Målet är ju inga rökare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp