Tobakförbud

Snus är väldigt beroendeframkallande och vissa studier kopplar snus till ökad risk för cancer bukspottskörteln, så förbjuds cigaretter bör väl definitivt snus också förbjudas.
Är det klarlagt då? Jag hade förstått att det inte var bevisat. Men oavsett så skadar det ju bara brukaren.
Det finns å andra sidan hemskt mycket som är störande när man utsätts för andra människor helt enkelt. Folk som pratar i telefonen med högtalaren på, folk som grälar offentligt, ungar som skriker och kladdar, hundar som pissar på trottoaren, bilar utan ljuddämpare (jag inhalerar hellre rök en hel fredag, jag avskyr verkligen ljudet av smattrande motorer! ), parfymer, folk som luktar svett, häst eller bara gammalt piss, folk som vapar och luktar kemisk jordgubbe... och så vidare i en hel oändlighet.
Jo, fast att barn kladdar eller att nån luktar svett är ju bara störande. Inte giftigt 😉

Märk väl att jag inte nödvändigtvis argumentar för att cigaretter ska förbjudas. Men jag tycker offentliga platser där tillåts enbart ska vara ett fåtal. Såsom rökrutor.
Vad folk gör hemma är skitsamma för mig. Om de inte stör andra boende i exempelvis flerfamiljshus.
 
Om teorin stämmer eller inte får en väl se om förbudet faktiskt genomförs, jag tycker det är onödigt att fixa det som inte är trasigt helt enkelt. Som någon skrev tidigare (@Badger tror jag det var?) minskar rökningen stadigt hur som helst så varför ska man vara och peta och rama in folk?

Prishöjning och kanske ännu fler restriktioner på var man får stå och röka känns betydligt smidigare, tycker jag. Gör det besvärligt för folk istället för att förbjuda saker och ting.
Jag är helt nöjd bara jag och med mig likasinnade helt slipper att märka av andras rökning.
Out of sight - out of mind.
Jag anser att skita ner min andningsluft är att inkräkta på min personliga yta och frihet.
 
Jag är helt nöjd bara jag och med mig likasinnade helt slipper att märka av andras rökning.
Out of sight - out of mind.
Jag anser att skita ner min andningsluft är att inkräkta på min personliga yta och frihet.
Drabbas du hemskt mycket av passiv rökning i vardagen idag?

Jag ser knappt en rökare i min vardag om jag inte aktivt söker upp "rökområdet" utanför jobbet eller puben.
 
Jag har inte pratat om rökning som guldkant, men sure! Eller kanske något man får spara till och unna sig då och då, som ett fint vin?
Nej det har andra gjort, men jag tänkte att om man höjer priserna så blir det ju en fråga om vem som har råd. De rika. De rika har råd att röka. Ser man då det som att rökning är guldkant så tycker i alla fall jag att det blir en lite märklig smak. De rika ska ha råd med guldkant, men de andra då? Det är lika skadligt för alla men har man gott om pengar är det ok att använda det och njuta och ha guldkant på tillvaron. Är man fattig...? Tja,... Jag tror jag hellre är för ett förbud om det skulle vara så. Det känns lite rättvist då.
 
Fast, vad ska man utgå från? Kan ju knappast argumentera för alla sidor?
För övrigt, vad tolkar du min åsikt att vara?

Jag argumenterar utifrån gruppers frihet vad gäller sina egna kroppar och utifrån demokratiska ståndpunkter, vad som egentligen är rimligt att bestämma om.

Jag har inte tolkat din åsikt i frågan.
 
Nu var det inte störd du pratade om, utan om att andra riskerar få cancer om en kollega (går ut och) röker.
Det är ju olika djup på det.
Ett är när det blir farligt och ett annat är när det blir otrevligt.
För mig är rökluktande kläder farliga, de avger formaldehyd.
Jaha. Det är bara att bli kriminell eller skjuta sig som gäller då om du hade fått bestämma, för inte blir det många glädjeämnen kvar.
Jag har då inga problem med att både njuta och roa mig utan att bryta några lagar.
Vad är ditt problem?
 
Jag argumenterar utifrån gruppers frihet vad gäller sina egna kroppar och utifrån demokratiska ståndpunkter, vad som egentligen är rimligt att bestämma om.

Jag har inte tolkat din åsikt i frågan.
Och den andra gruppens frihet att få slippa då? Ska de inte få bestämma vad de inte ska utsättas för?
Som sagt, folk kan bolma bäst fan dom vill vad mig anbelangar. Men de kan ju göra det på platser det inte stör andra. Är det så orimligt?
 
Så vissa för individen skadliga saker ska regleras av lagar och andra inte? Det är nämligen vad många i tråden verkar tycka och då kan jag tycka att allt skadligt för individen ska regleras.
Alltså, vad andra tycker får stå för dom. Jag anser inte att snus stör andra på samma sätt som cigaretter. Där är skillnaden för mig.
 
Är det klarlagt då? Jag hade förstått att det inte var bevisat. Men oavsett så skadar det ju bara brukaren.

Jo, fast att barn kladdar eller att nån luktar svett är ju bara störande. Inte giftigt 😉

Märk väl att jag inte nödvändigtvis argumentar för att cigaretter ska förbjudas. Men jag tycker offentliga platser där tillåts enbart ska vara ett fåtal. Såsom rökrutor.
Vad folk gör hemma är skitsamma för mig. Om de inte stör andra boende i exempelvis flerfamiljshus.
Jag gillar inte heller cigarettrök, men att någon ett par gånger i veckan passerar dig med en tänd cigarett ute i den annars "friska" luften är nog inte direkt att klassa som hälsovådligt. Du kan ju ta ett par steg åt sidan till och med, det gör jag med skrikande och kladdande barn och folk som går för långsamt också liksom. :)
Jag är helt för rökförbud i flerfamiljshus! Det blir väl vanligare och vanligare i takt med att det bli rmindre och mindre vanligt med rökare, och därmed större efterfrågan på rökfria fastigheter?
Som jag sagt innan tycker jag att problemet är på god väg att lösa sig självt.
 
Jag gillar inte heller cigarettrök, men att någon ett par gånger i veckan passerar dig med en tänd cigarett ute i den annars "friska" luften är nog inte direkt att klassa som hälsovådligt. Du kan ju ta ett par steg åt sidan till och med, det gör jag med skrikande och kladdande barn och folk som går för långsamt också liksom. :)
Jag är helt för rökförbud i flerfamiljshus! Det blir väl vanligare och vanligare i takt med att det bli rmindre och mindre vanligt med rökare, och därmed större efterfrågan på rökfria fastigheter?
Som jag sagt innan tycker jag att problemet är på god väg att lösa sig självt.
Det här med rökförbud i flerfamiljshus är ju vanligt. dock är det lika vanligt att det bryts nästan känns det som. Man blossar lite på balkongen, det brukar vara tillåtet. Eller utanför huset. Det är ju tillåtet. Utan en tanke på ventiler och öppna fönster.
/granne till en rökare....
 
Och den andra gruppens frihet att få slippa då? Ska de inte få bestämma vad de inte ska utsättas för?
Som sagt, folk kan bolma bäst fan dom vill vad mig anbelangar. Men de kan ju göra det på platser det inte stör andra. Är det så orimligt?

Som jag redan påpekat tidigare i tråden är vi ute på en rejäl slippery slope när vi börjar begränsa människors rätt till sina kroppar på det sättet. Vi har ju redan vidtagit åtgärder vad gäller just rökning? Det är ju både förbjudet och begränsat på många ställen i samhället idag. Att anse att man blivit "utsatt" för att någon går förbi med en tänd cigarett kan jag nog inte annat än anse är en kraftigt överdriver reaktion.
 
Jag gillar inte heller cigarettrök, men att någon ett par gånger i veckan passerar dig med en tänd cigarett ute i den annars "friska" luften är nog inte direkt att klassa som hälsovådligt. Du kan ju ta ett par steg åt sidan till och med, det gör jag med skrikande och kladdande barn och folk som går för långsamt också liksom. :)
Jag är helt för rökförbud i flerfamiljshus! Det blir väl vanligare och vanligare i takt med att det bli rmindre och mindre vanligt med rökare, och därmed större efterfrågan på rökfria fastigheter?
Som jag sagt innan tycker jag att problemet är på god väg att lösa sig självt.
Nä jag överlever säkert, men det är fortfarande något som jag önskar slippa. Mår illa av att andas in röken, även ute i friska luften.

Hoppas också problemet löser sig själv 😊
 
Nej det har andra gjort, men jag tänkte att om man höjer priserna så blir det ju en fråga om vem som har råd. De rika. De rika har råd att röka. Ser man då det som att rökning är guldkant så tycker i alla fall jag att det blir en lite märklig smak. De rika ska ha råd med guldkant, men de andra då? Det är lika skadligt för alla men har man gott om pengar är det ok att använda det och njuta och ha guldkant på tillvaron. Är man fattig...? Tja,... Jag tror jag hellre är för ett förbud om det skulle vara så. Det känns lite rättvist då.
Det finns rätt gott om varor man får avstå för att de är för dyra, det är nog redan en stor andel människor som inte har råd med de cigaretter de hade köpt för sådär tjugo år sedan.
Beroende på hur mycket priset går upp är det ju även upp till människor med god ekonomi om de verkligen tycker att det är värt utgiften.
Börjar vi snacka riktigt snorrika människor kvittar det om det är olagligt eller inte, de kör nog på tobak i godan ro oavsett m de har lust. :p
 
Som jag redan påpekat tidigare i tråden är vi ute på en rejäl slippery slope när vi börjar begränsa människors rätt till sina kroppar på det sättet. Vi har ju redan vidtagit åtgärder vad gäller just rökning? Det är ju både förbjudet och begränsat på många ställen i samhället idag. Att anse att man blivit "utsatt" för att någon går förbi med en tänd cigarett kan jag nog inte annat än anse är en kraftigt överdriver reaktion.

Okej, då tycker vi olika.
Jag tycker det kan begränsas på fler ställen.
 
Drabbas du hemskt mycket av passiv rökning i vardagen idag?

Jag ser knappt en rökare i min vardag om jag inte aktivt söker upp "rökområdet" utanför jobbet eller puben.
Jag lever i princip som eremit på någon av våra gårdar och träffar bara människor som vet om mitt problem med rökning.
Men när jag tankar bilen, handlar på närmaste ICA, går till doktorn o.s.v. så utsätts jag för rök, oftast på parkeringen. Mer i Nyköping som är en ovanligt rökande stad men även i typ Märsta. I centrala Stockholm så är det mindre liksom i Knivsta och Uppsala.
 
Jag lever i princip som eremit på någon av våra gårdar och träffar bara människor som vet om mitt problem med rökning.
Men när jag tankar bilen, handlar på närmaste ICA, går till doktorn o.s.v. så utsätts jag för rök, oftast på parkeringen. Mer i Nyköping som är en ovanligt rökande stad men även i typ Märsta. I centrala Stockholm så är det mindre liksom i Knivsta och Uppsala.
Kan du inte bara gå kroken runt dem? Det rör sig ju knappast om ett begränsat område.
Jag tror aldrig jag sett någon röka på en parkering faktiskt (kanske för att vädret här oftast är skit. :D), men säger du det tror jag på dig.

Edit: vid macken råder väl rökförbud, punkt?
 
Det finns å andra sidan hemskt mycket som är störande när man utsätts för andra människor helt enkelt. Folk som pratar i telefonen med högtalaren på, folk som grälar offentligt, ungar som skriker och kladdar, hundar som pissar på trottoaren, bilar utan ljuddämpare (jag inhalerar hellre rök en hel fredag, jag avskyr verkligen ljudet av smattrande motorer! ), parfymer, folk som luktar svett, häst eller bara gammalt piss, folk som vapar och luktar kemisk jordgubbe... och så vidare i en hel oändlighet.
Jag tycker nog att grundiställningen skall vara att man inte stör andra.
I min värld så är allt det som du räknar upp helt oacceptabelt att utsätta andra för.
För egen del så är jag mycket tålig vad gäller oljud.
Även om jag hör mycket bra så kan jag avskärma mig och helt bortse från bullret av tåg och flygplan samt hög musik.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp