Tobakförbud

:confused: Vad som ger njutning för olika personer är givetvis otroligt individuellt.
Förstår inte hur du alls kan vara så svepande i ditt svar för något så subjektivt.
I ett samhälle så förbjuder man sådant som är farligt för individer och skadar samhället i övrigt.
Narkotika är förbjudet och alkohol är noga reglerat, saker som definitivt är njutning för många.
Men just njutning är inte förbjudet, så det gäller ju att hitta något som inte är skadligt att njuta av.
 
Jag tycker nog att grundiställningen skall vara att man inte stör andra.
I min värld så är allt det som du räknar upp helt oacceptabelt att utsätta andra för.
För egen del så är jag mycket tålig vad gäller oljud.
Även om jag hör mycket bra så kan jag avskärma mig och helt bortse från bullret av tåg och flygplan samt hög musik.
Fast går man på stan/byn förekommer allt det här frekvent. Ska folk med barn inte tillåtas ut på gatan och ungarna inte få äta glass, gubben som inte duschar på egen hand låsas in i sin etta, folk förbjudas från att sköta sina relationer som de vill och så vidare, och så vidare... det är ju helt enkelt inte rimligt.
 
Det finns rätt gott om varor man får avstå för att de är för dyra, det är nog redan en stor andel människor som inte har råd med de cigaretter de hade köpt för sådär tjugo år sedan.
Beroende på hur mycket priset går upp är det ju även upp till människor med god ekonomi om de verkligen tycker att det är värt utgiften.
Börjar vi snacka riktigt snorrika människor kvittar det om det är olagligt eller inte, de kör nog på tobak i godan ro oavsett m de har lust. :p
Det är lite det som är grejen. Vi vet att rökning är skadligt för inte bara den som röker utan den som utsätts. Vi vet att det kostar samhället pengar. Istället för att förbjuda så höjer vi då priset och låter rika fortsätta med rökning. För att liksom minska andel människor som röker. Det känns som ett lite märkligt resonemang, ett sätt att ändå "förbjuda" utan att rent av förbjuda eftersom bara rika kan röka och fattiga inte kan.
 
Nä jag överlever säkert, men det är fortfarande något som jag önskar slippa. Mår illa av att andas in röken, även ute i friska luften.

Hoppas också problemet löser sig själv 😊
Det finns rätt mycket en kan önska slippa, men det betyder ju inte att det är Skadligt eller att allt går att begränsa in absurdum. Jag plågas verkligen av de där höga motorljuden till exempel, när folk tycker det är roligt att vråla på gatorna far jag illa och skiter typ knäck, men jag kan ju inte totalförbjuda dem för det. Jag kan inte ens gå över gatan och komma undan, det är bara en sådan där grej som gör det så himla trevligt att bo i tätort! :angel:
 
Jösses så många sporter, aktiviteter, födoämnen osv som måste regleras isf 😳
Fast mat måste man ju ha och sport har även hälsobefrämjande egenskaper.
Det finns inget nyttigt alls i rökning.
Måste man ha nikotin för sin trivsel så finns andra alternativ. Snus, tuggummi, plåster, munspray o.s.v. som inte stör omgivningen och inte orsakar lungcar.
 
Jag lever i princip som eremit på någon av våra gårdar och träffar bara människor som vet om mitt problem med rökning.
Men när jag tankar bilen, handlar på närmaste ICA, går till doktorn o.s.v. så utsätts jag för rök, oftast på parkeringen. Mer i Nyköping som är en ovanligt rökande stad men även i typ Märsta. I centrala Stockholm så är det mindre liksom i Knivsta och Uppsala.
I dag på jobbet när jag kom för att stämpla in stank det parfym. Tydligen kände någon patient för att parfym var utmärkt att hälla på sig innan ett besök på vc, helt utan en tanke på allergiker osv. Ett mycket märkligt tankesätt det där. Igår stod det en utanför affären och rökte, precis vid ingången. Skulle väl ta några bloss innan han smet in, men, just där på trånga trottoaren vid ingången kändes det rätt olämpligt. Inget ovanligt något av det.
 
I ett samhälle så förbjuder man sådant som är farligt för individer och skadar samhället i övrigt.
Narkotika är förbjudet och alkohol är noga reglerat, saker som definitivt är njutning för många.
Men just njutning är inte förbjudet, så det gäller ju att hitta något som inte är skadligt att njuta av.

Ja - förbud inom rimliga gränser för vad som är "farligt" och för vem. Vi kan inte förbjuda allt som kan ha en negativ konsekvens, som du var inne på. Inte utan att begränsa människors egna val fullständigt och helt ta ifrån dem rätten att bestämma över sina egna kroppar. Då lever vi inte heller längre i en demokrati.
 
Fast går man på stan/byn förekommer allt det här frekvent. Ska folk med barn inte tillåtas ut på gatan och ungarna inte få äta glass, gubben som inte duschar på egen hand låsas in i sin etta, folk förbjudas från att sköta sina relationer som de vill och så vidare, och så vidare... det är ju helt enkelt inte rimligt.
Jag har faktiskt inte råkat ut för något av det på mycket länge. Det hände ibland, men väldigt sällan, på bussen som jag körde. Men det är två år sedan jag körde buss senast och på de två åren har jag inte sett ett enda exempel på det som du räknade upp.
 
Ja - förbud inom rimliga gränser för vad som är "farligt" och för vem. Vi kan inte förbjuda allt som kan ha en negativ konsekvens, som du var inne på. Inte utan att begränsa människors egna val fullständigt och helt ta ifrån dem rätten att bestämma över sina egna kroppar. Då lever vi inte heller längre i en demokrati.
En demokrati innebär att majoritetens vilja vinner över minoriteten.
Om majoriteten vill förbjuda tobaksrökning och då gör det, så är det fortfarande en demokrati.
 
Det är lite det som är grejen. Vi vet att rökning är skadligt för inte bara den som röker utan den som utsätts. Vi vet att det kostar samhället pengar. Istället för att förbjuda så höjer vi då priset och låter rika fortsätta med rökning. För att liksom minska andel människor som röker. Det känns som ett lite märkligt resonemang, ett sätt att ändå "förbjuda" utan att rent av förbjuda eftersom bara rika kan röka och fattiga inte kan.
Fast det arbetas ju ständigt på begränsningar för att folk som inte röker ska utsättas på en nivå som blir skadlig, jag skulle vilja påstå att man i dagens samhälle för det allra mesta kan undvika den som aktivt röker utan större bekymmer. Det är väl i flerfamiljshus problemet kvarstår till största del kan jag tänka mig, men även där blir ju förbud vanligare som du sade.
Pratar man om rök som sitter kvar i kläderna snackar vi ju samma nivå som parfymer, hästlukt etc etc på till exempel lokaltrafiken.

Jag tycker inte att det är konstigt att det finns lyxvaror, och priset har ju redan gått upp i en rasande fart så jag tror inte att det kommer stanna av oavsett.
 
Det är lite det som är grejen. Vi vet att rökning är skadligt för inte bara den som röker utan den som utsätts. Vi vet att det kostar samhället pengar. Istället för att förbjuda så höjer vi då priset och låter rika fortsätta med rökning. För att liksom minska andel människor som röker. Det känns som ett lite märkligt resonemang, ett sätt att ändå "förbjuda" utan att rent av förbjuda eftersom bara rika kan röka och fattiga inte kan.
Rika människor röker inte.
Av någon märklig anledning.
 
Det finns rätt mycket en kan önska slippa, men det betyder ju inte att det är Skadligt eller att allt går att begränsa in absurdum. Jag plågas verkligen av de där höga motorljuden till exempel, när folk tycker det är roligt att vråla på gatorna far jag illa och skiter typ knäck, men jag kan ju inte totalförbjuda dem för det. Jag kan inte ens gå över gatan och komma undan, det är bara en sådan där grej som gör det så himla trevligt att bo i tätort! :angel:
Ja, så är det ju. Sen hävdar jag ändå att rökning ändå är skadligt. Kanske inte så vansinnigt av att då och då exponeras utomhus. Men tillräckligt för att få slippa om man önskar.
Som sagt, bestämda platser där det är okej tycker jag är bättre än ett par platser det inte är det 😊
 
Jag har faktiskt inte råkat ut för något av det på mycket länge. Det hände ibland, men väldigt sällan, på bussen som jag körde. Men det är två år sedan jag körde buss senast och på de två åren har jag inte sett ett enda exempel på det som du räknade upp.
Du råkade bergis inte ut för någon som rökte på bussen heller.
 
Fast det arbetas ju ständigt på begränsningar för att folk som inte röker ska utsättas på en nivå som blir skadlig, jag skulle vilja påstå att man i dagens samhälle för det allra mesta kan undvika den som aktivt röker utan större bekymmer. Det är väl i flerfamiljshus problemet kvarstår till största del kan jag tänka mig, men även där blir ju förbud vanligare som du sade.
Pratar man om rök som sitter kvar i kläderna snackar vi ju samma nivå som parfymer, hästlukt etc etc på till exempel lokaltrafiken.

Jag tycker inte att det är konstigt att det finns lyxvaror, och priset har ju redan gått upp i en rasande fart så jag tror inte att det kommer stanna av oavsett.
Jag menar inte att det är negativt att det finns lyxvaror. Men. Rökning är negativt, man höjer priset för att rökning är negativt. Det är dåligt för hälsan. Man höjer priset för att folk inte ska köpa cigaretter. Egentligen vill man inte att folk röker men man kan ju inte sätta ett förbud, det är ju märkligt nog odemokratiskt, så man höjer priset så att bara de rika kan röka. Som att fördumma fattiga människor. "Så, nu kan majoriteten inte röka, rökning har minskat, så bra".

Och i flerfamiljshus finns vanligtvis redan förbud. I mitt urgamla hus finns det, ändå känner jag ofta röklukt i min lägenhet. Framför allt på sommaren.
 
Du råkade bergis inte ut för någon som rökte på bussen heller.
Det är ju rökförbud på bussar.
Men faktiskt så råkade jag ut för en Engelsman som tände en cigarett på bussen till Arlanda. Han begrep inte alls varför jag blev så arg och ville verkligen inte släcka cigaretten.

Edit.
Eller de som alltid skulle stå vid framdörren och röka så länge som möjligt innan bussens avgångstid och alla kollegor som prompt skulle röka överallt.
Bussförare röker faktiskt mycket.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp