Tobakförbud

Den som röker så att ingen, absolut ingen, blir störd av det kan ju fortsätta med det.
Men ännu så har jag bara stött på en enda person som lyckats med det. Det var en kollega som det tog flera år för mig att upptäcka att han var rökare.
Det var verkligen bra jobbat.
I det läget är det ju inget problem för andra.
Nu var det inte störd du pratade om, utan om att andra riskerar få cancer om en kollega (går ut och) röker.
 
Men det skulle inte finnas någon köpare i Sverige om folk inte var intresserade av rökning. Om det bara var äldre. Ja, ett uppsving när lagen kom, men målet är ju att allt fler skull vara ickerökare. Vem skulle man sälja till? Intresset till att bruka tobak olagligt tror jag inte är så stort egentligen, inte om intresset till att bruka tobak i dag minskar som det är. Att det blir värre före det blir bättre är nog något man kan räkna med, men sedan gissar jag att marknaden är rätt... öde. Inga rökare gör ju att det blir svårt att sälja något. Målet är ju inga rökare.
Fast då finns det ju ingen poäng med lagstiftning ändå, det är min poäng! :D
Tror som sagt mycket mer på att öka priserna ytterligare om man nödvändigtvis måste fasa ut tobaken snabbare, än att införa ytterligare en lag som man kan fråga sig om den verkligen är nödvändig och som eventuellt skapar en svart marknad.

Någonstans måste ju den TOTALförbjudna tobaken också göras otillgänglig i handeln tänker jag, när hur och var ska det ske till exempel?
 
Och det gör vi ju!

Vi får inte tävla utan ridhjälm tex.
Ingen här kör bil utan bälte gissar jag?
Alla är väl glada att det finns gränsvärden för cadmium och bly i livsmedel?

Men rökning som dödar tusentals människor per år och ska inte synas i sömmarna :confused1:
Fast rökning regleras ju också redan, både genom åldersgräns och rökförbud på många, många platser. Det är något annat än ett totalförbud mot att bruka tobak alls.
 
Och det gör vi ju!

Vi får inte tävla utan ridhjälm tex.
Ingen här kör bil utan bälte gissar jag?
Alla är väl glada att det finns gränsvärden för cadmium och bly i livsmedel?

Men rökning som dödar tusentals människor per år och ska inte synas i sömmarna :confused1:
Men rökning görs ju extrema satsningar på att undervisa om och försvåra! Jag tycker nog att det är något ”som synats i sömmarna” med stor nogsamhet. Varje år dyker nya förslag upp.

Trots hjälmar dör personer i ridsporten, alltså räcker det inte om man vill eliminera risken.
 
Men att någon "går förbi", jag finner det osannolikt att det är en exponering tillräcklig för att göra direkt skada. Vi utsätts ju för flera andra exponeringar bara av att röra oss ute i stadsmiljö. Avgaser, till exempel. Bor man i stan är det ett större problem än att någon går förbi med en tänd cigarett.
Fast jag upplever det ändå som störande och jag vill ha friheten att slippa utsättas för rök.
Vidare sker detta inte bara i städer.
 
Men rökning görs ju extrema satsningar på att undervisa om och försvåra! Jag tycker nog att det är något ”som synats i sömmarna” med stor nogsamhet. Varje år dyker nya förslag upp.

Trots hjälmar dör personer i ridsporten, alltså räcker det inte om man vill eliminera risken.
Nollvision för dödsfall i trafiken, där så många faktorer kan påverka.

Jag förstår att jag hamnar på en extrem kant som gärna hade sett att cigaretter helt försvann från butikerna, men jag står kvar här.
 
Fast då finns det ju ingen poäng med lagstiftning ändå, det är min poäng! :D
Tror som sagt mycket mer på att öka priserna ytterligare om man nödvändigtvis måste fasa ut tobaken snabbare, än att införa ytterligare en lag som man kan fråga sig om den verkligen är nödvändig och som eventuellt skapar en svart marknad.

Någonstans måste ju den TOTALförbjudna tobaken också göras otillgänglig i handeln tänker jag, när hur och var ska det ske till exempel?
Höja priserna ytterligare så att rökning blir livsglädje och guldkant bara för rika då?
 
Fast jag upplever det ändå som störande och jag vill ha friheten att slippa utsättas för rök.
Vidare sker detta inte bara i städer.
Det finns å andra sidan hemskt mycket som är störande när man utsätts för andra människor helt enkelt. Folk som pratar i telefonen med högtalaren på, folk som grälar offentligt, ungar som skriker och kladdar, hundar som pissar på trottoaren, bilar utan ljuddämpare (jag inhalerar hellre rök en hel fredag, jag avskyr verkligen ljudet av smattrande motorer! ), parfymer, folk som luktar svett, häst eller bara gammalt piss, folk som vapar och luktar kemisk jordgubbe... och så vidare i en hel oändlighet.
 
Om man ska ta bort rökning, så tror jag att ett konstant ökande åldersförbud är det bästa sättet för att fasa ut det utan att göda de kriminella gängen för mycket.
 
Så då går vi enbart efter "behov"?
Njutning, guldkant etc som redan nämnts - det är inte ett behov?

Vi kan ju t ex förbjuda koffein, socker med mera med den inställningen.
Njutning är definitivt ett behov, men det är inte på något vis nödvändigt med tobak för att tillfredställa det.
Njutning kräver på inget vis att människor skadar sig själva och sin omgivning.
 
Njutning är definitivt ett behov, men det är inte på något vis nödvändigt med tobak för att tillfredställa det.
Njutning kräver på inget vis att människor skadar sig själva och sin omgivning.

:confused: Vad som ger njutning för olika personer är givetvis otroligt individuellt.
Förstår inte hur du alls kan vara så svepande i ditt svar för något så subjektivt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp