R
Raderad medlem 120709
Men jag tror inte man VILL bruka något, tror det är själva kärnpunkten och målet faktiskt. Det tar ju tid att nå dit och till dess kommer man ju kunna köpa ut olagligt osv, men målet är ju att folk inte ska känna behovet, gissar jag.
Jo, många vill faktiskt bruka både tobak och alkohol i helt normala mängder för att de tycker att det är en trevlig knorr på tillvaron. För mig är det ingen skillnad mot att många pysslar med farliga sporter för att få en kick. De som hamnar i missbruk gör det i stort sett alltid som självmedicinering av något underliggande problem, och då är vi inne på ett helt annat område. Inte heller där tror jag att förbud skulle ha någon positiv inverkan, utan det vore bättre att lägga mer krut på att bygga upp en fungerande rehabvård och att hjälpa till att fånga upp folk redan när de befinner sig i riskzonen. Folk ska inte behöva vara rädda för att söka hjälp med sitt missbruk för att de brukar olagliga substanser, utan den ska finnas till för alla oavsett.
Tror man att man kan förebygga missbruk genom att förbjuda allt som kan vara minsta hälsofarligt så är man ordentligt naiv. Som redan sagts ovan, det är en farlig väg att gå att börja begränsa folks rätt att bestämma över sina egna kroppar. Det är en grundläggande mänsklig rättighet och man får ta alla konsekvenser det innebär, även de som skapar moralpanik.