Tobakförbud

Men jag tror inte man VILL bruka något, tror det är själva kärnpunkten och målet faktiskt. Det tar ju tid att nå dit och till dess kommer man ju kunna köpa ut olagligt osv, men målet är ju att folk inte ska känna behovet, gissar jag.

Jo, många vill faktiskt bruka både tobak och alkohol i helt normala mängder för att de tycker att det är en trevlig knorr på tillvaron. För mig är det ingen skillnad mot att många pysslar med farliga sporter för att få en kick. De som hamnar i missbruk gör det i stort sett alltid som självmedicinering av något underliggande problem, och då är vi inne på ett helt annat område. Inte heller där tror jag att förbud skulle ha någon positiv inverkan, utan det vore bättre att lägga mer krut på att bygga upp en fungerande rehabvård och att hjälpa till att fånga upp folk redan när de befinner sig i riskzonen. Folk ska inte behöva vara rädda för att söka hjälp med sitt missbruk för att de brukar olagliga substanser, utan den ska finnas till för alla oavsett.

Tror man att man kan förebygga missbruk genom att förbjuda allt som kan vara minsta hälsofarligt så är man ordentligt naiv. Som redan sagts ovan, det är en farlig väg att gå att börja begränsa folks rätt att bestämma över sina egna kroppar. Det är en grundläggande mänsklig rättighet och man får ta alla konsekvenser det innebär, även de som skapar moralpanik.
 
Jo, många vill faktiskt bruka både tobak och alkohol i helt normala mängder för att de tycker att det är en trevlig knorr på tillvaron. För mig är det ingen skillnad mot att många pysslar med farliga sporter för att få en kick. De som hamnar i missbruk gör det i stort sett alltid som självmedicinering av något underliggande problem, och då är vi inne på ett helt annat område. Inte heller där tror jag att förbud skulle ha någon positiv inverkan, utan det vore bättre att lägga mer krut på att bygga upp en fungerande rehabvård och att hjälpa till att fånga upp folk redan när de befinner sig i riskzonen. Folk ska inte behöva vara rädda för att söka hjälp med sitt missbruk för att de brukar olagliga substanser, utan den ska finnas till för alla oavsett.

Tror man att man kan förebygga missbruk genom att förbjuda allt som kan vara minsta hälsofarligt så är man ordentligt naiv. Som redan sagts ovan, det är en farlig väg att gå att börja begränsa folks rätt att bestämma över sina egna kroppar. Det är en grundläggande mänsklig rättighet och man får ta alla konsekvenser det innebär, även de som skapar moralpanik.
Jag har en liberal inställning, alla får göra vad de vill med sina egna kroppar!

Men när du fastnar i ett beroende, hur mycket bestämmer du då själv? Nikotin uppfattas som snällt, men är otroligt beroendeframkallande. Trots att människor sitter på dödens sängkant så är det kort sagt skitsvårt att sluta röka.

Därtill att tobaksindustrin bedrivit forskning för att öka potentialen av beroende gör mig rent äcklad.
 
Jag har en liberal inställning, alla får göra vad de vill med sina egna kroppar!

Men när du fastnar i ett beroende, hur mycket bestämmer du då själv? Nikotin uppfattas som snällt, men är otroligt beroendeframkallande. Trots att människor sitter på dödens sängkant så är det kort sagt skitsvårt att sluta röka.

Därtill att tobaksindustrin bedrivit forskning för att öka potentialen av beroende gör mig rent äcklad.
För inte så många herrans år sedan bjöd man ungdomar på tobakspartyn för att säkra kundåterväxten.

Men på dödens sängkant tycker jag inte man behöver sluta röka om man vill röka.

Jag tycker det finns mycket värderingsarbete samhället ska arbeta med, men just totalt förbud är ofta ett trubbigt verktyg.
 
Jag har en liberal inställning, alla får göra vad de vill med sina egna kroppar!

Men när du fastnar i ett beroende, hur mycket bestämmer du då själv? Nikotin uppfattas som snällt, men är otroligt beroendeframkallande. Trots att människor sitter på dödens sängkant så är det kort sagt skitsvårt att sluta röka.

Därtill att tobaksindustrin bedrivit forskning för att öka potentialen av beroende gör mig rent äcklad.

Jag skrev uttryckligen att jag är för mer resurser som fångar upp riskbrukare innan de glidit in i ett beroende, så jag förstår faktiskt inte vad du försöker argumentera emot nu. Vad gäller de som redan är nära döden så tycker jag att det är deras fulla rätt att välja att fortsätta röka om de vill det. En gång ska vi alla dö och är det - som jag förstår ditt "på dödens sängkant" - oundvikligen snart så förstår jag de som väljer att "go out with a bang" istället för att bli renlevnadsmänniska för att kanske få några veckor eller månader extra. Återigen, ska människor ha bestämmanderätt över sina kroppar så får man ta det onda med det goda.

Med det inte sagt att jag tycker det tobaksindustrin sysslar med är okej. Men det är i mina ögon huvudsakligen ett problem med kapitalismen och det har jag inte tänkt ta i den här tråden.
 
Jag tycker rökning är svinäckligt och onödigt - men jag tycker det känns mycket märkligt att det ska vara tillåtet för vuxna människor födda före ett visst år, och förbjudet för andra vuxna människor som är ett år yngre.

Jag ser hellre att man ytterligare snävar in rätten att röka där det kan störa omgivningen, för alla oavsett ålder.
 
Jag skrev uttryckligen att jag är för mer resurser som fångar upp riskbrukare innan de glidit in i ett beroende, så jag förstår faktiskt inte vad du försöker argumentera emot nu. Vad gäller de som redan är nära döden så tycker jag att det är deras fulla rätt att välja att fortsätta röka om de vill det. En gång ska vi alla dö och är det - som jag förstår ditt "på dödens sängkant" - oundvikligen snart så förstår jag de som väljer att "go out with a bang" istället för att bli renlevnadsmänniska för att kanske få några veckor eller månader extra. Återigen, ska människor ha bestämmanderätt över sina kroppar så får man ta det onda med det goda.

Med det inte sagt att jag tycker det tobaksindustrin sysslar med är okej. Men det är i mina ögon huvudsakligen ett problem med kapitalismen och det har jag inte tänkt ta i den här tråden.
När lungorna börjar gå riktigt åt skogen så behöver man syrgas för att må hyfsat. Man kan inte få syrgas i hemmet om man röker, pga explosionsrisken. Jag upplever inte att de som är i den här situationen väljer rökningen framför livet. Beroendet tar valet ifrån dem.

Det är det jag vill få fram, att vi pratar om att människor ska få välja fritt, men ingen väljer att fastna i ett beroende. Och när man är beroende så väljer man inte själv längre, då styrs man av cigaretterna, alkoholen, drogen.
När vi pratar om droger/alkohol så är de flesta medvetna om riskerna, och de flesta väljer därför att inte dricka dagligen, eller ta en vit månad då och då. Det är ovanligt att man tänker på det sättet med rökning.

Jag har inte träffat någon, frisk eller sjuk, som sagt ”jag är så glad att jag började röka, det ger verkligen guldkant på livet.”
 
Jag har inte träffat någon, frisk eller sjuk, som sagt ”jag är så glad att jag började röka, det ger verkligen guldkant på livet.”
Mina föräldrar verkar tycka det är en extra piff i livet. De har slutat ett par gånger (rakt av dessutom) och varit rökfria rätt länge innan de börjat igen. Senast med orden "Vi ska ju på semester och då hör det till att röka" efter över ett år utan cigg. 🤷‍♀️
 
Det finns ju inget positivt som tillförs kroppen av att röka. Det händer (tyvärr allt för ofta) att folk som blivit sjuka av sin rökning (till exempel lungcancer) inte klarar av att sluta röka, trots att prognosen skulle se mycket bättre ut om de slutade. Inte ens när ens liv hänger på det så klarar man av att sluta. Och det är inte för att de vill fortsätta röka utan för att de klarar helt enkelt inte av att sluta.
 
När vi pratar om droger/alkohol så är de flesta medvetna om riskerna, och de flesta väljer därför att inte dricka dagligen, eller ta en vit månad då och då. Det är ovanligt att man tänker på det sättet med rökning.

"Ovanligt" är verkligen att ta i. Vad baserar du det på? Jag känner mängder som feströker och festsnusar, och personer vars tobakbruk går i vågor. Det gjorde mitt också, både när jag rökte och när jag snusade.

Att man röker betyder ju verkligen inte att man alltid drar i sig två paket om dagen varje dag. Eller snusar en stock i veckan. Spannet är ju betydligt större än så.
 
"Ovanligt" är verkligen att ta i. Vad baserar du det på? Jag känner mängder som feströker och festsnusar, och personer vars tobakbruk går i vågor. Det gjorde mitt också, både när jag rökte och när jag snusade.

Att man röker betyder ju verkligen inte att man alltid drar i sig två paket om dagen varje dag. Eller snusar en stock i veckan. Spannet är ju betydligt större än så.
Möjligt att jag fått en skev bild, ställer frågor om rökning och alkohol nästan dagligen till nya människor jag träffar. Extremt få feströker, även av de som har slutat röka.

Men jag ju träffar mest människor som är över 50 och redan är sjuka.
 
När lungorna börjar gå riktigt åt skogen så behöver man syrgas för att må hyfsat. Man kan inte få syrgas i hemmet om man röker, pga explosionsrisken. Jag upplever inte att de som är i den här situationen väljer rökningen framför livet. Beroendet tar valet ifrån dem.

Det är det jag vill få fram, att vi pratar om att människor ska få välja fritt, men ingen väljer att fastna i ett beroende. Och när man är beroende så väljer man inte själv längre, då styrs man av cigaretterna, alkoholen, drogen.
När vi pratar om droger/alkohol så är de flesta medvetna om riskerna, och de flesta väljer därför att inte dricka dagligen, eller ta en vit månad då och då. Det är ovanligt att man tänker på det sättet med rökning.

Jag har inte träffat någon, frisk eller sjuk, som sagt ”jag är så glad att jag började röka, det ger verkligen guldkant på livet.”
Inte jag heller. De jag känner som röker eller har rökt har ångrat att de börjat, kunnat erkännat att det till viss del är gott, men att om de kunnat hade de gärna slutat. Det är dyrt, ohälsosamt och ofräscht. Min mamma slutade efter mycket om och men. Hennes mamma hade KOL och satt med syrgas i hemmet, mamma kan inte tänka sig en sådan framtid, att inte kunna andas ordentligt. Och slutade till slut att röka, några år efter fick mamma diagnosen KOL, henne kroniska bronkit var inte längre det. Hon försökte sluta massor av gånger, men det var först när hennes dödsrädsla och bilden av sin mamma och sin egen framtid blev tydlig för henne som hon verkligen kunde sluta.
 
Inte ditt heller ;)

:confused:

Nu hänger jag nog inte riktigt med.

Du baserar ju ditt generella påstående ovan på ett selektivt urval efter en specifik krets som du möter på jobbet; över 50 och redan sjuka. Givetvis blir ditt perspektiv då skevt och givetvis går det inte att dra någon generell slutsats av det.

Jag har inte drivit något påstående i tråden, så hur kan jag ha ett skevt urval? Det jag poängterade är att spannet för hur man väljer att bruka tobak är större än det du påskiner genom ditt selektiva urval.
 
:confused:

Nu hänger jag nog inte riktigt med.

Du baserar ju ditt generella påstående ovan på ett selektivt urval efter en specifik krets som du möter på jobbet; över 50 och redan sjuka. Givetvis blir ditt perspektiv då skevt och givetvis går det inte att dra någon generell slutsats av det.

Jag har inte drivit något påstående i tråden, så hur kan jag ha ett skevt urval?
Du svarade att i din bekantskapskrets så var feströkning vanligt. Det är väl ett påstående kopplat till din erfarenhet, samma som jag kopplat till min erfarenhet.

För övrigt se tillägg i mitt tidigare inlägg :)
 
Möjligt att jag fått en skev bild, ställer frågor om rökning och alkohol nästan dagligen till nya människor jag träffar. Extremt få feströker, även av de som har slutat röka.

Men jag ju träffar mest människor som är över 50 och redan är sjuka.
Om urvalsgruppen är personer som är sjuka av rökning och är 50+ så måste ju också svaren snarare representera den gruppen? Jag har absolut fått intryck på jobbet bland kollegor att vissa som slutat röka i övrigt gärna feströker några gånger om året, på just fest.

Eller att folk gör uppehåll ett år och sedan börjar igen osv.

Därmed inte sagt att det inte är väldigt beroendeframkallande men det finns ju också mängder av människor som slutat röka och inte fortsatt igen (varav kanske några då feströker).
 
Jo, många vill faktiskt bruka både tobak och alkohol i helt normala mängder för att de tycker att det är en trevlig knorr på tillvaron. För mig är det ingen skillnad mot att många pysslar med farliga sporter för att få en kick. De som hamnar i missbruk gör det i stort sett alltid som självmedicinering av något underliggande problem, och då är vi inne på ett helt annat område. Inte heller där tror jag att förbud skulle ha någon positiv inverkan, utan det vore bättre att lägga mer krut på att bygga upp en fungerande rehabvård och att hjälpa till att fånga upp folk redan när de befinner sig i riskzonen. Folk ska inte behöva vara rädda för att söka hjälp med sitt missbruk för att de brukar olagliga substanser, utan den ska finnas till för alla oavsett.

Tror man att man kan förebygga missbruk genom att förbjuda allt som kan vara minsta hälsofarligt så är man ordentligt naiv. Som redan sagts ovan, det är en farlig väg att gå att börja begränsa folks rätt att bestämma över sina egna kroppar. Det är en grundläggande mänsklig rättighet och man får ta alla konsekvenser det innebär, även de som skapar moralpanik.
Du missförstod mitt inlägg. Målet med förbudet är att det ska bli så pass vanligt att ingen använder tobak, därmed fastnar ingen i grupptrycket och börjar med det heller så ingen VILL heller använda tobak, det hör liksom inte till. Det tror jag är målet. Som det är i dag är det svårt, ungdomar börjar oftast pga grupptryck och så sitter man liksom där. Men om allt färre personer brukar finns det heller inget grupptryck om att bruka, och ingen vilja att göra det heller.

Den trevliga knorren på tillvaron hittar man någon annanstans, gissar jag. Vad för knorr det nu är att röka. Många dricker energidrycker, finns nästan fler människor med en sådan burk i näven än en cigarett i dag så man har kanske bytt redan. Något man började med när jag redan var vuxen så jag har inte fallit för den trenden heller, det luktar bara typ parfym så det lockar inte. Men jag vet att mina tonåringar är extremt förtjusta i det, skulle klassa det som beroende det med nästan, för en del personer.
 
Du svarade att i din bekantskapskrets så var feströkning vanligt. Det är väl ett påstående kopplat till din erfarenhet, samma som jag kopplat till min erfarenhet.

För övrigt se tillägg i mitt tidigare inlägg :)
Men ni hävdade olika saker med era grupper. Du verkade göra ett generellt uttalande. Medan det andra inlägget var mer, nej det det finns andra som gör på andra vis.
 
Du svarade att i din bekantskapskrets så var feströkning vanligt. Det är väl ett påstående kopplat till din erfarenhet, samma som jag kopplat till min erfarenhet.

För övrigt se tillägg i mitt tidigare inlägg :)

Nej, men vänta nu. Det är verkligen inte samma sak.

Du gjorde ett påstående som du först skrev i generella termer. Sen kommer det fram att du baserar det på en specifik grupp människor och du erkänner då att ditt perspektiv kan vara skevt. Givetvis blir det skevt och då kan man inte dra generella slutsatser.

Jag konstaterade att olika sätt att bruka tobak är vanligt i min bekantskapskrets. Som en motpol till ditt ej verklighetsförankrade påstående.

Jag hoppas att du är med på skillnaden.

Edit: det hade varit något helt annat om du först började med att "i gruppen 50+ med sjukdom som jag möter i jobbet ser det ut såhär och såhär".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp