Jag är en av de som städar toaletter. Nu jobbar jag på en låg- och mellanstadieskola och det är alltså barn det rör sig om. Men jag accepterar inte vilket beteende som helst, barn är barn men ska bli vettiga vuxna och en 6 åring som pinkar utanför är ok under tiden den lär sig vad som är ok och inte, men en 12 åring som gör det är inte ok faktiskt.
Min snart 7 åring har alltid kunnat och velat städa efter sig, sönerna har ibland slarvat och då har de själv fått ha städning på toan en gång så har de snabbt funnit sig i att man städar om man "spiller". Dessutom är det "ståförbud" här för sönerna. Jag har helt enkelt lärt dem sedan de var små att pojkar och män sitter ner och kissar och torkar snoppen precis som flickor gör och detta eftersom de tömmer blåsan bättre vilket gör prostatan glad och det har de igen när de blir äldre. OCH att eftersom "någon annan" än dem städar toan så lämnar man den i gott skick.
Toalettvanor lär man barnen när de är små. Det kan tyckas att jag är hård, men jag vägrar ta andras skit när de lika bra redan från början kan lära sig vettiga toavanor, det är inte svårt att torka av ringen efter sig eller köra lite med borsten, det klarar mina barn av. De är själv också nu noga med hur de lämnar andra toaletter och de vill inte komma till äckliga toaletter heller.
Man är inte mer än människa och kan väl i bland vara slarvig utan att mena det, det är ok, men att systematiskt vara slarvig och nonchalant mot den som städar, det är då jag blir irriterad.
När barnen, pojkar, på jobbet kissar i papperskorgen tar jag helt enkelt bort påsen (nätkorg) och nästa gång de pinkar stänker det på fötterna, vet att minst en pojke har testat
Det var inte kul alls, har jag förstått.
De har satt upp lappar på vissa toaletter på LÅGSTADIET, alltså där barn i åldern 6-10 befinner sig, där det står saker som "sitt ner och kissa", "har du tvättat händerna?" och "fäll ner locket efter dig".
Jag måste ändå ge de här barnen beröm! De toaletterna är betydligt renare än toaletter för vuxna och äldre barn. men de får också lära sig toalettvanor eftersom jag och personalen är "hårda" mot dem.
Jag pluggar själv och ser där samma saker som du. Jag brukar plocka upp pappret från golvet eftersom jag inte kan låta bli helt enkelt.