Tjuvbetäckta ston?

Die_Frau

Trådstartare
Jag har varit sjuk mycket nu i vinter, så det har fallit sig så att vårt hingstföl har gått kvar i stoflocken. Han är född i mitten på juli och jag är orolig att han kan ha betäckt några av stona i hagen. De som har skött om mina hästar har liksom inte riktigt uppmärksammat det (okunskap förmodligen) att han visat intresse för stona och har en sten nere (vilket jag såg och upplevde idag). Ni får ursäkta min egen okunskap då jag inte hållt på med avel så pass länge och nu även åkt på en rejäl näsbränna. Men vad kan jag göra? Är så nervös och ledsen över det hela, jag är alltid noga med mina hästar och deras skötsel. Det här är helt oerhört pinsamt! Jag har hört att man kan "spruta stona"? Vad innebär det?

Sv: Tjuvbetäckta ston?

är han inte lite för ung än?

Det första du kan göra är ju att göra ultraljud på stona och kolla om dom verkligen är dräktig. Tycker annars det är lite tidigt för dom att börja brunsta, men det kanske är olika på ston också...

Född i mitten av juli, då är han 7 månader nu ungefär. Det borde vara ganska lugnt, men man kan aldrig veta helt säkert.

Förra vintern blev min egen hingstunge väldigt intresserad av stona just vid den här tiden (född i slutet av juni) så då delade jag på dem.

Han är borttagen från stoflocken nu! Ringde en bekant som är kunnig och han kom hit och klämde på den lilles nedre delar och han tyckte att han kände en sten, men han trodde inte att "den var riktigt nere" eller hur man ska uttrycka det! Han har jagat stona och småhoppat mot dem, men det är ingen som direkt ha sett honom betäcka något sto. Men han övar genom att bita sig fast i stonas mankar och springa efter dem...
Usch, hoppas verkligen att det inte har hänt någon olycka för då blir jag hemskt olycklig:cry: Jösses vad man kan stirra upp sig:crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka