Tjuriga gubbar!!!

Jag har inte sagt att det är ok att rida sönder, givetvis så är det en självklarhet att man tar det lugnt.

Men den som jag svarade tyckte det ju "bara" var att köpa egen mark om man inte hade det redan. Och det är inte så "bara" att köpa mark eftersom det inte är särskillt billigt, och vem säger att skogsägaren ens vill sälja?

Allemansrätten är ett previlegium som man ska vårda, och så länge man visar hänsyn och inte rider oansvarligt så är det enligt mig helt ok.

Men jag tycker också att man ska visa hänsyn genom att använda stigar som finns och tål att ridas på. Ska man rida ut i skogen "off road" dvs. utan stig, så ser man till att det varken är för blött eller för tort, och man håller sig till skritt. Är man flera som rider så gör man inte det eftersom det skadar marken om man är fler än två. Och man rider inte "off road" på samma ställe flera gånger i rad. Off road ridning använder jag när jag vill träna upp hästens fotsäkerhet.

Jag har ridit i skogen i flera år när jag var liten och aldrig märkt att marken tagit skada, men då har jag varit väldigt noga med att rida hänsynsfullt.

Man kan använda ordet "bara" på olika vis.

I det här fallet så var det nog som "Om man vill kunna rida som man vill i skogen, sä är det BARA att köpa eller arrendera egen mark som gäller". D.v.s. ordet BARA i bemärkelsen "enda lösningen" och inte i bemärkelsen "enkelt". Olika, helt enkelt.

Allemansrätten är ett previlegium som man ska vårda,
Ja, just vårda och inte missbruka är väl en bra tumregel.

Det gäller ju att det inte syns att man har varit där.
Att rida på en stig som markägaren brukar promenera på, det är en ganska så dålig strategi. Att rida sönder stigen, så att markägaren får klaffsa fram i lera, det är att be om ett ridförbud. Och i det fallet kan ju även markägaren hävda att ridningen har förstört.

Jag tror att man klarar sig bra om man följer dina enkla råd. Då så stör man nog ingen.

* Missuppfattning!! "Där är" ingen garageuppfart, jag menade att det är minst 150 m till hans hus & garageuppfarten. Alltså befinner jag mig minst 150 m därifrån. Därför var det så roligt att bli kommenterad att jag kanske rider på garageuppfarten utan att veta om det, för det är det sista jag gör, befinner mig på garageuppfarten alltså. ( Oj vad mkt det blev garageuppfart skrivet, men men.)

Min uppfartsväg, har inget garage, är nog 400m och de närmaste 150m räknar jag som tomt. Ty om någon är där så blir jag störd. Så en garageinfart på 150m tycker inte jag är något konstigt.

Men ring till Kommunen i veckan som kommer och fråga. Jag tror att du kan få stöd för att få utöva din allemansrätt. Du kan också ta kontakt med Länstyrelsen, det är de som kan kräva genombrott i staket t.ex.

Ytterligare förklaring!

Där jag rider är liksom " bakom" huset. Dom kör från andra hållet med sina bilar & så ( där finns en annan väg som infart till huset, som är deras " vardagliga körväg"). Detta är mer en miniväg som han använder för att köra ut i skogen själv. Hans alla skogsmaskiner & diverse annat bråte finns parkerade runt omkring där. Jag viker av från den vägen ca 150- 200 m innan huset, så är inte ens i närheten av deras "uppfarter", eller vad man ska kalla det. Så du måste köra en bit ( troligen längre än 150 m) & sen runt ladugården för att komma in på gården där hans garage mm finns. Svårt att förklara, skulle fotografera. Men som sagt, jag lägger det på hyllan för ett bra tag. Har bestämt mig för att betäcka två av stona ( araber), & slippa tänka alltför mkt på ridningen, det känns liksom inte motiverat. Sen kanske jag tar tag i min dressyrridning på det ena stoet efter kommande föl, skall bygga en liten paddock här hemma. Så får jag välhålla mig till vår egen " lilla" skog, jag kan ha den som uppvärmning mm, tar inte lång tid att " plöja"..... igenom!!
Får väl bli " diplomerad" hinknisse el ngt i den stilen, för att fortfarande följa distanssporten, som är det som ligger mig varmast om hjärtat. Tack för era synpunkter mm.

Hans alla skogsmaskiner & diverse annat bråte finns parkerade runt omkring där.
Då så kan det vara möjligt att allemansrätten inte gäller där. Det kan räknas som uppställningsyta för jordbrukets redskap.

Så du måste köra en bit ( troligen längre än 150 m) & sen runt ladugården för att komma in på gården där hans garage mm finns.
Även marken runt ladugården räknas som tomt.

Nästan all mark som en jord- och skogs-brukare använder för byggnader och uppställning av redskap anses att ha tomt eller att vara tomt. Inte runt utlador då, men där brukaren eller någon av brukaren anställd arbetar. Kanske med service av maskinerna.

Och jag svänger av från den vägen, där diverse bråte finns, en bra bit innan allt " börjar". Befinner mig aldrig närmare huset än så. Men det kanske kallas tomt, inte vet jag, har bara väldigt svårt för att tro det, när man i verkligheten ser hur det är " utformat", det är såå svårt att förklara.
På tal om annat, igår ringde gubben upp oss själv. Vad han ville vet jag egentligen inte, men ngn ridning på hans mark är det inte tal om, & han ska slippa , jag lovar, för det ska inte behöva vara så " knussligt" för att komma ut i skogen.

Man kan bli åtalad och ålaggd att städa upp hemma på sin egen gårdsplan om skräpet anses miljöfarligt. Exempel, gamla skrotbilar.
Hmmm... kanske skulle ta och ringa om en viss röd skrothög som jag passerar två gånger om dagen... :devil: :angel:

Ingen fara, den är faktiskt registrerad samt avställd och försäkrad och räknas som renoveringsobjekt.

Men den som hade gården före mig, han har fått "påbjuden städning" av Miljökontoret både då och senare där han bor nu. Många skrotbilar var det, 100st räcker inte.

Röda skrothögen går att bogsera omkring.

Usch, stackars dej.., om jag har förstått dej rätt har du faktiskt försökt tillmötesgå markägarens önskemål..men ändå passar det inte för honom. Jag skulle bli mycket ledsen om det gällde nån av de vägar jag rider på. Rent logiskt så ställer ju faktiskt bilar etc till betydligt mer skada, dom spyr ut avgaser mm mm. En hästbajs har väl ingen dött av?? Skulle kunna tippa på att han gärna använder bajset som näring i trädgården, men då är det väl en annan sak antar jag. Bajs på en skogsväg förmultnar ju faktiskt & försvinner efter ett tag, kan inte förstå vad för skada det skulle ställa till med..
Apropå nåt helt annat (inte riktat till dej alltså, utan till andra svarande i den här tråden) så verkar en del ta åt sej väldigt personligt av saker här på Buke, tycker det är lite väl hård jargong, men det kanske jag som tolkar fel, hoppas jag..
Runt där jag bor är faktiskt människor glada när vi kommer ridande, dom verkar tycka det är kul med hästar, & jag är mycket tacksam för det!! :)
Hoppas markägaren ändrar sig, tycker att du borde ta kontakt med någon & kolla upp om han verkligen får hindra dig från att rida på hans mark, känns tveksamt..
Lycka till!!

Tröttsam människa... Står i stall som ligger vid skog, ej så långt t golfbana. De som bor runt omkring har bett oss att sparka undan bollarna ner diket. Det har funkat hos oss. hoppas d löser sig för dig!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka