Tjuriga gubbar!!!

Förutom allemansrätten så finns det en annan lag, mer en naturlag: Griniga gubbar stryker man medhårs!
Ta kontakt med gubben och red ut hur ni ska göra angående ridandet. Förklara hur mycket det betyder för dig att få rida där och se om ni kan komma överens om när, var och hur du kan använda hans marker. Och tacka honom! Även om du tycker att han är en surgubbe så behöver du inte visa det, du förlorar bara på att göra det.
Fråga om det är okej att du sparkar hästbajset av vägen istället för att du tar med det hem i en hink. SÅ många gånger bajsar inte hästen under en ridtur att det skulle vara jättejobbigt att sitta av och sparka undan högen. Och kolla med gubben vilka årstider som passar för att du ska kunna rida i skogen utan att trampa sönder. Visa att du bryr dig och är en snäll och ansvarsfull ryttare, så kommer du säkert inte att få några problem med honom i framtiden. Framförallt så kommer han att veta att du lyssnar på honom ifall han säjer åt dig.
Struntar man i markägarna så kommer det snart upp bommar och hinder, sånt är så onödigt!

Lycka till! Är du gullig och puttinuttig nog kanske du till och med kan få rida på hans åkrar på hösten och vintern? ;)

sen får du ta bort hästbajsen efter dig, för vi går med hundarna & dom blir jättesjuka.
Blir hundarna dödssjuka om dom äter en liten " klutt" hästbajs??

OM nu hundar skulle bli sjuka av att äter hästbajs.... ja då skulle ju mer eller mindre varenda hund i stallen runt om i landet vara dödsjuka hela tiden...
Ska väl vara om hans hund är allergisk, men då får han ju själv se till att hunden inte får i sig det... sålänge vi pratar om inne i skogen... inte på hans tomt eller precis utanför hans tomt... då kan man kanske förstå om han BAD dig om att ta bort det pga av att hans hund blev sjuk om den fick i sig det.....
Annars är det nog bara en surig tjurig gubbe som inget annat har för sig än att jävlas.....

:bump:

Jag blir både ledsen och besviken när jag läser inlägg av den här typen. Och jag förstår ännu bättre varför fler och fler gör sig till hästmotståndare.

SJÄLVKLART ska man respektera markägarens vilja. Och då pratar vi inte om laglig rätt, det är ju helt självskrivet att man inte far fram med hästen där det blir märken, där man förstör och skapar olägenhet för andra. Var sig det är en grusväg, stig eller offroad - inte förstör man väl där man drar fram?! Gick ni inte i Mulle-skola när ni var små?

Allemannsrätten är fantastisk och rätt unik. Den ska vi vara rädda om. Tänk på att det inte bara är en rättighet, utan också en skyldighet. Att värna om naturen. Att värna om naturen är att inse att hästar inte är så förbaskat vänliga mot marker som en del (sta´bor) tycks tro. Hästar förstör åkermark (nej, det är aldrig tillåtet att rida på åkrar eller trädor utan tillstånd), skogsmark (särskilt när det är blött), stigar, icke hårdgjorda ytor. Det är bara att inse - hästar är bättre än avverkningsmaskiner, men hovar gör skada!

Stående på bägge sidor (ryttare och markägare) tycker jag det är hög tid att ryttare över lag skärper sig. Flera gånger har jag hört ryttare som varit både snutiga och otrevliga när man upplyst dem om att de faktiskt rider på insådd vall ("vadå, det här är jag bara en äng, det spelar ju ingen roll djäkla kärring!"). Att den "ängen" har kostat mycket penar att så in, göda och underhålla för att såsmåningom få bra vallfoder till bl a deras hästar - så långt är det svårt att tänka...

Respektera medmänniskors önskemål, vare sig det är markägare som ber om lite aktsamhet eller skogsflanörer som kanske inte är hästvana och tycker det är obehagligt när man far förbi i 180 knyck (jo, det tycker jag också, så hästmänniska jag är).

Gå in till din "hästhatande granne", be om ursäkt för att det blev fel och försök reda ut situationen. Vad hade du tyckt om någon hade börjat köra motorcross över din skogsmark? Inte så kul om man inte är frälst i motorcross faktiskt...

Vad hade du tyckt om någon hade börjat köra motorcross över din skogsmark? Inte så kul om man inte är frälst i motorcross faktiskt...
Det är dock en viss skillnad. Motorcross, det får man inte ens åka i egen skog utan tillstånd. Det bryter mot terrängkörnings-lagen.

Jag har privat väg rakt över min gårdsplan, mellan huset och stallet, så det räknas som tomt. Egentligen så är det ju två uppfartsvägar till min gård, nya huvuduppfarten och gamla bakvägen. Och ingen har på gamla bakvägen att göra. Den går mellan oss och våra grannar. Och om vi vill ha en väg mellan oss, så skall vi väl få det. Men hela omgivningan verkar att tycka att de har rätt att både rida, köra, cykla och rasta hunden där. På min gårdsplan d.v.s. på min tomt. Och det är mycket svårt att få dem att förstå att det faktiskt är hemfridsbrott att knalla runt på gårdsplanen.

Nu så får man ju gärna både gå och rida och köra där, men bara i skritt och bara med hunden i koppel och bara om man talar om vad man heter och var man bor. Men min sambo har fått svaret att "Det skall du bara skita i" när han frågade folk på vår gårdsplan om vad de hette. Och jag har fått svaret "Jag gör som jag vill här på den allmänna vägen" när jag har bett dem koppla upp hunden på min gårdsplan.

Så jag kan gissa att många inte vet när de är på fel ställe. Trådskaparen kanske inte alls är där hon tror att hon är. Hon kanske är på gubbens garageuppfart?

Grattis! Du hade 10 rätt av 10.
Gränsen för godkänt är 8. Nu kan du ladda hem din belöning!

JIPPI :banana: :banana:!

Heja Lovisaleonora...Om man vill ha fri tillgång till mark att rida på så är det ju bara att köpa/ arrendera. Mina föräldrar som bedriver jordbruk har en pytteliten skog vi använder för fårbete,prommenerar i + förr om åren red i. I denna lilla skog (tar ca tjugo minuter runt hela) sätts det upp hinder av ris och bråte, rids runt så det ser ut som om ngn plöjt fram stigarna, fårgrindar öppnas mm mm. Droppen kom häromdagen när ngn ridit runt och gjort trettio cm djupa spår i höstvetet och där ridit upp en volt. Då har ändå familjen haft hästar i generationer/ridit mm. så det är inga hästhatare mina föräldrar är. Jag fattar inte varför folk är så j-a respektlösa mot andras egendom som faktiskt mark är, det är inga problem med att få rida runt i skogen OM man fågar om lov först men det har ingen gjort heller. Att folk som jobbat med /brukat och slitit med sin mark kanske i generationer blir sura när det kommer folk och bara tar för sig är inte så konstigt. Lite ödmjukhet tack!
Nin fd bonnunge

Först,det är inte bara att köpa mark eller arrendera. Att köpa mark kostar massor, och alla vill inte arrendera ut sin mark.

Men om jag inte minns fel så får man inte rida på betesmark där det går djur!?

Och man ska ju givetvis fråga om lov, men det är inte så lätt alltid att veta vem som äger marken.

Jag tycker dina föräldrar ska åka till närmsta stora stall och informera om vad som gäller!
Då slipper ni få era ängar sönderridna. Sen så fårman inte rida på ängar som sås enligt allemansrätten.

Sammet, i detta fallet finns överhuvudtaget inget stort stall i närheten, det står en/ ett par hästar lite här o var på torpställen som på senare år befolkats med nyinflyttade. Det största är min familjs eget och där rids inget alls just nu (avelsdjur/unghästar bara). De har redan talat med de som har hästar ikring att det är ok att rida när inga djur går i skogen + att marken är torr men men...det var visst inte så viktigt..och att ge sig ut på åker där säden växer,det är bara för mycket, ok om en häst blivit rädd och skuttat ut en bit, men därifrån till att rida upp en volt med spår runt, runt är steget ganska långt.
Jag har full försåelse för att folk på landet ledsnar...men enklast är faktiskt att fråga om lov först och är du yngre, ta med en vuxen när ni besöker markägaren så visar ni lite mera seriöst intryck. Att komma inridande på någons gårsplan och från hästryggen fråga om man får rida i skogen/åkern (när folk redan gjort det utan att fråga om lov)kan innebära ett nej, enbart för att ngn annan ryttare redan förstört sammarbetet mellan jordägare och fritidsfolk/ryttare.
mvh Nin

hi, hi, hi... på garageuppfarten... Jo, ni skulle se hur den garageuppfarten ser ut då. Minst 150 m till hans hus.
* tack för era svar & synpunkter annars, en del mer, en del mindre lustiga.
Skall idag förövrigt ringa & samtala med honom. Var igår ute & tittade riktigt noga där jag ridit, 1 nyare bajs på ca 3 km väg. Knappt synliga hovspår, så inte mkt att klaga på.
Får väl se om vi kan komma överrens, om inte så är min ridning lagd på hyllan för gott, för kan jag inte rida där, så kommer jag inte till skogen alls. * kanon som distansryttare*

Först,det är inte bara att köpa mark eller arrendera. Att köpa mark kostar massor, och alla vill inte arrendera ut sin mark.
Jaha, och därför så skall det då vara fritt fram att rida sönder andras mark?

Har man ingen mark att rida på så har man inte.
Och har man ingen egen, ja då måste man ju låna.
Allemansrätten ger en rätt att låna, men inte att rida sönder eller ändra genom att bygga hinder eller göra stigar.

Om ryttare snällt och strikt höll sig till vad allemansrätten tillåter, så skulle inte markägarna klaga.

Men det är faktiskt inte bara ryttare som gör fel.
Här hos oss så har några puckon kört snöskoter på ett för tunt lager snö på det sådda höstvetet (inte vårt, grannens). Detta med snöpackning och djupare tjäle som följd. Åkern kommer därför att bli randig och säden att mogna vid olika tid.

Om ryttare snällt och strikt höll sig till vad allemansrätten tillåter, så skulle inte markägarna klaga.

Tänk om det vore så enkelt, det är inte bara de som vill utnyttja naturen som gör fel. Jordägare finns av alla de slag, alltifrån de som hotar med att skjuta förbipasserande eller bussar hunden på dem, via de som skäller ut folk som ens kommer i närhetan av deras mark eller sätter upp olagliga stängsel för att hindra folk att komma fram till vanligt folk som försöker skydda sin mark mot folk som gör intrång eller förstörelse och de som glatt bjuder in folk och håller vägen i skick enbart för friluftsfolk och ryttare.

Den som förvärvar mark i Sverige bör vara medveten om att de inte har oinskränkt rätt till sin mark utan att folk faktiskt har rättighet att röra sig där så länge de håller sig till reglerna. Och givetvis ska de som vill utnyttja naturen göra det med försiktighet och följa reglerna.

Jag skulle då vara så nöjd så bara jag slapp bli utsatt för hemfridsbrott, lösa hundar, bilar parkerade i vägen och sönder-ridna ängar, vägar, stigar och skogar. Och det är nog många med mig som skulle nöja sig med det också.

Det är nog tyvärr så att de som tappar tålamodet och börjar göra konstiga saker, i många fall har blivit utsatta för en hel del innan. Men visst finns det knäppgökar även bland markägare, men de är dock lika sällsynta som knäppgökar bland annat folk.

Jahapp!!

Ingen mer ridning för min del, TOTALT oresonabel markägare. & Jag vet med mig, att jag har INTE gjort fel ( inget som man ivf blir så totalt blockerad av, mer än då kanske inte plockat väck "den där" bajshögen.)
Gick INTE att prata med honom, hur lugnt & fint jag än försökte. Trist slut!!

Jag är inte så säker på att markägaren får förbjuda dig att rida helt så länge du inte gör någon skada, kanske du bör tala med komunen om vad som gäller. Kanske beror det också på hur man talar med någon, vi hade problem med en markägare, men med en massa flirtande och lite pengar så fick vi tillstånd att rida på hans mark, från början tvärvägrade han.

Några kontrollfrågor från mig:

Har det blivit märken efter ridningen som fortfarande syns efter en vecka?
Hur länge väntade du med att försöka prata med markägaren?
Hur många "bajshögar" kan du hitta på din ridsträcka?
Har du hästen installad i ett inackorderings-stall?
Hur många hästar finns i ditt stall, och vad gör de hästarn?

Några kontrollfrågor från mig:

Har det blivit märken efter ridningen som fortfarande syns efter en vecka?

* Märkena syns, men du måste LETA efter dom för att se dom.

* Förstår inte riktigt din fråga, menar du efter han sa till mig? Han sa till mig i Torsdags, vi ringde igår, Söndag. Har ju varit helg osv, vi har inte varit hemma.

Hur många "bajshögar" kan du hitta på din ridsträcka?

* Om jag skall räkna bajshögarna på de rundor jag kan varierar emellan, så kanske jag får ihop 5 st på en runda på ca 1,5 mil. Gamla & nya. Har faktiskt EJ räknat dom!!

Har du hästen installad i ett inackorderings-stall?

* Nej, dom står hemma hos mig.

Hur många hästar finns i ditt stall, och vad gör de hästarn?

* Det finns 4 hästar i mitt stall, en gammal tant, som bara går i hagen, ett 2- års sto, som oxå befinner sig i hagen.
Sen två ston som skrittas/ travas lite, en som konvalecent & en under igångsättning.

* Förstår inte riktigt din fråga, menar du efter han sa till mig? Han sa till mig i Torsdags, vi ringde igår, Söndag. Har ju varit helg osv, vi har inte varit hemma.
Det är bra att vänta ett tag med att fråga efter att man har blivit tillsagd. Ett par månader kan det ta för en markägare att lugna ner sig. Så om du nu ligger lågt och väntar, så kan det löna sig att fråga igen i Juni. Plocka undan dina gamla pluttar under väntetiden, försök att göra det så att Markägaren ser när du gör det. Och nästa gång som du frågar, ring inte, rid inte dit utan gå eller cykla dit och tag helst med dig någon äldre än 40 som hör till ert stall.

I övrigt så tror jag att du kan åberopa allemansrätten. Privat stall och inte så stor nötning tyder på det. Kontakta kommunen och fråga om du kan få stöd där.

Jo, ni skulle se hur den garageuppfarten ser ut då. Minst 150 m till hans hus.
Men man får inte rida på den ändå. Så på den bör man inte göra hovspår eller lägga pluttar alls.

hi, hi, hi... på garageuppfarten...
Rider du på den? Och är det roligt för att det är en absurd tanke att du skulle rida på en garageuppfart eller för att garageuppfarten är så långt från hans hus?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka