Tjockt ylletäcke

Pudlan

Trådstartare
Vem tillverkar/säljer tjocka ylletäcken? Inte pappers tunt utan ett tjockare. Någon som vet? Eller hur många gram är ett tjockt ylletäcke på ca? Så vet jag vad jag skall leta efter.
Hade ett för väldigt många år (20 årsen?) sedan som var tjockt och gick fram en bit på halsen. Men mins ej vem det var som tillverkat/sålde det.
Några tipps :)

Jag gillar Mias ylletäcken. Dom är av ganska tjock ull, och är samtidigt mjuka och lätta. Inte som många andra, antingen är dom papperstunna eller väger typ flera kg.
På Mias täcken får du välja färg på täcke, passpoal och kantband också.

Vem tillverkar/säljer tjocka ylletäcken? Inte pappers tunt utan ett tjockare. Någon som vet? Eller hur många gram är ett tjockt ylletäcke på ca? Så vet jag vad jag skall leta efter.
Hade ett för väldigt många år (20 årsen?) sedan som var tjockt och gick fram en bit på halsen. Men mins ej vem det var som tillverkat/sålde det.
Några tipps :)

Tack

Tjocka riktiga ylletäcken väger mycket, då det är tjocka täcken och därmed mycket tyg.

Finn tack elite ylletäcke, var rejält tjockt och bra för ca 3 år sedan, misstänker att det fortfarande är så. Lite ovanlig knäppning mot vad vi är vana vid i ridhästvärlden men det satt kanonbra.

Annars är domino ylletäckena guld, men domino försvann från marknaden för ca 10 år sedan.

Ett tjockt ylletäcke är tungt. Det blir mycket material. Personligen tycker jag att funktionen väger upp det. Jag älskar ulltäcken.

Det bästa jag hittat som är tjockt är Domani. Köpte mitt första billigt från realådan på Granngården 2008, tror jag. Köpte sedan ett till precis likadant, begagnat men i princip oanvänt, 2013. Dyker upp begagnat emellanåt! De är tjocka, rejäla i materialet. Tyvärr lite väl stort i hals/bog åt min speta till häst now days, men hon har det problemet med de flesta täcken och behöver i regel halvhals för att det ska sitta riktigt bra. På min fjordvalack, med rätt smala bogar men betydligt mer hals, funkade det fint.

Jag har ett tunnare också, som jag gillar mycket. Det är tunnare, tyvärr, men inte som papper som många andra. Har både kryssgjordar och bensnören, plus i min bok. Det är från Catago.

Domani, men man får hålla koll på begagnatmarknaden.
Jag fick gå upp en storlek också. Mitt 155 är som ett normalt 145.

Jag var på granngården häromdagen och där hängde ett från BR som verkade ok!
Inte som Domanis men inte sådär fleecetunnt heller som de brukar kunna vara.

Liknande trådar

Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 263
Senast: Ise
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 836
Senast: mamman
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 222
Senast: JennyLz
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare