Tjockt knä efter krasch

SannaF

Trådstartare
Hej!

Jag behöver verkligen era tips.
Jag och min ponny kraschade i ett hinder och vår nära på att gå omkull när hon i sista sekund fick tillbaka balansen. Alltså gick vi aldrig omkull, men hon slog i framknät.
Hon har inte ont, hon är intr varm men hon är tjock i knät som hon fick en smäll i!

Som sagt så är hon inte skadad och har ej ont, men det har gått mer än 1 vecka nu och hennes knä är fortfarande tjockt. Vi har promenerat nästan var dag, hon rör sig och är lika busig i hagen och har alltså inte ont, men det tjocka vill inte lägga sig!

Det är inte mycket tjockt och det är bara lite på knät, men behöver tips. Vet att en veterinär inte kommer kunna göra något åt detta då hon bara slagit i sig, så undrar om ni har några tips? :)
Tacksam för all hjälp!

Jag hade åkt in till klinik, det är en hel del problem som kan finnas utan att det verkar vara något allvarligt Men jag är en sådan som oroar mig sönder och samman också. En veterinär ute i stallet kan säkerligen inte göra särskilt mycket egentligen så det hade jag nog inte slösat pengar på.

Fast lite beror det såklart på ifall jag åker in eller inte. Om svullnaden tex är påväg åt rätt håll så att säga så kan jag avvakta och se vad som händer om hästen inte har ont av det. Är det en svullnad som det inte händer något med, alltså inte går ned, då hade jag åkt in.

Hur vet du att hon inte har ont? Att hästen rör sig i hagen är inget tecken på att den inte har ont. Hästar är bytesdjur, de visar inte att de är skadade för de vill inte signalera till rovdjuren att de är ett lätt byte. Självklart ska du åka in till klinik och få det undersökt, röntgat och ev ultraljudat.

Jag hade åkt till klinik och fått det kollat. Hon är "inte skadad", skriver du. Men det ÄR hon väl om hon har ett knä som fortsätter vara svullet i flera dagar efter kraschen?

Jag hade åkt in till klinik, det är en hel del problem som kan finnas utan att det verkar vara något allvarligt Men jag är en sådan som oroar mig sönder och samman också. En veterinär ute i stallet kan säkerligen inte göra särskilt mycket egentligen så det hade jag nog inte slösat pengar på.

Fast lite beror det såklart på ifall jag åker in eller inte. Om svullnaden tex är påväg åt rätt håll så att säga så kan jag avvakta och se vad som händer om hästen inte har ont av det. Är det en svullnad som det inte händer något med, alltså inte går ned, då hade jag åkt in.
Ja, men det knepiga är att hon inte är svullen och varm, utan bara tjock!
Vi ska avvakta lite till, annars får vi nog åka in :)

Svullnaden finns ju där av en anledning. Om du inte bara fått vätska i bursan i knäet. Det fick min efter att ha dunkat i krubban rejält, hungrig häst. Men det är ingen svullnad det är vätska. Svullnad är aldrig bra! Jag tycker du ska ringa till klinik och rådfråga, det kostar inget.

Svullnaden finns ju där av en anledning. Om du inte bara fått vätska i bursan i knäet. Det fick min efter att ha dunkat i krubban rejält, hungrig häst. Men det är ingen svullnad det är vätska. Svullnad är aldrig bra! Jag tycker du ska ringa till klinik och rådfråga, det kostar inget.
Det har blivit bättre och bättre nu de senaste dagarna och är knappt tjockt längre, men ska ändå ringa till veterinär och rådfråga och låta henne vila lite extra för säkerhetens skull :)

TS : Knän ska man vara försiktig med för vid en smäll om man har otur kan ett begynnande överben som belastas för tidigt tex, växa så att det stör knäleden eller andra känsliga ligament etc runtom knäet . Ring och rådfråga veterinär är det minsta jag skulle vilja, och sen vara väldigt försiktig med att börja anstränga hästen så du inte gör det för tidigt om det finns svullnad kvar .

TS : Knän ska man vara försiktig med för vid en smäll om man har otur kan ett begynnande överben som belastas för tidigt tex, växa så att det stör knäleden eller andra känsliga ligament etc runtom knäet . Ring och rådfråga veterinär är det minsta jag skulle vilja, och sen vara väldigt försiktig med att börja anstränga hästen så du inte gör det för tidigt om det finns svullnad kvar .
Tack! Vi ska ringa in till en klinik och rådfråga, just nu tar vi bara små promenader för att hon ändå ska röra på det men inte anstränga det!

Nu upprepar jag ju lite vad de andra skrivit, måste bara lägga till att ett svalt men så kallat "tjockt" knä skulle i mina ögon fortfarande klassas som svullet. Värmen har mer att göra med inflammation etc. Bra att du bestämt för att kontakta vet, tror det är det bästa du kan göra i det här läget! Lycka till :)

Jag hade en sådan. Svullen/gallig i knäet. Ohalt, inte öm etc. Jag åkte in till klinik.

För att göra en lång historia kort finns inte den hästen längre, på grund av skadorna på senskidan och sträcksenan i knäet. Det var fula skador trots ohalt, oöm och "bara" tjock.

Hej!

Tack alla för hjälpen, åkte in till kliniken och dom sa att det var bra gjort att vi väntade lite eftersom att det blev bättre, men sen åkte in iallafall för säkerhetens skull. Det var en lite inflammerad led, nu är det behandlad och blir bara bättre och bättre :)

Hej!

Tack alla för hjälpen, åkte in till kliniken och dom sa att det var bra gjort att vi väntade lite eftersom att det blev bättre, men sen åkte in iallafall för säkerhetens skull. Det var en lite inflammerad led, nu är det behandlad och blir bara bättre och bättre :)
Vad BRA att ni åkte in eftersom en inflammerad knäled sällan läker ut helt själv och ffa inte om man skulle börja jobba hästen mera för att den ändå inte är halt osv . Skönt att ni fick koll på det och hjälp hos veterinären :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon...
2
Svar
26
· Visningar
5 511
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 541
Senast: Magiana
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 941
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London