Tjock islandshäst!

Tritla•Jessica

Trådstartare
Ska möjligen få ett femgångs-sto på foder i vår. Hon behöver gå ner 130 kg... :angel: Tips på hur jag ska över sommaren få henne i form? Hon är runt 10 år. Tacksam för svar! :bow: :)

Sv: Tjock islandshäst!

Sommaren är hemskaste tiden att banta en häst på .. Gräset är så näringsrikt att det blir tjocka bara dem tagit sej en tugga:angel:

Aaah, är medveten om det. Men ett sådant bete ska hon ej gå på och troligen speciell mat då hon är tjock. :crazy:

Ta det långsamt, är hästen väldigt fet så behöver den TID för att komma i form. Bra foderstat (ingen svältkost!) och en långsamt upptrappande träning.

Banta försiktigt genom motion. Svältkost är inte att rekomendera.

När jag köpte min vallack så vägde han 470kg, han föll på knappt ett år ner till 400kg, bara genom regelbunden ridning -då inte heller hård ridning eftersom hans kondis var så dålig. Jag har aldrig "bantat" med maten, utan tvärtom har jag hellre gett mer grovfoder för att inte behöva ge kraftfoder.

Så ha tålamod, proppa inte i hästen en massa kraftfoder, hellre mer grovfoder. Ett bra sätt för att jobba bort vikt och bygga kondition är långa skritturer. Rid hellre länge långsamt än korta turer med högt tempo i början.

Banta försiktigt genom motion. Svältkost är inte att rekomendera.

När jag köpte min vallack så vägde han 470kg, han föll på knappt ett år ner till 400kg, bara genom regelbunden ridning -då inte heller hård ridning eftersom hans kondis var så dålig. Jag har aldrig "bantat" med maten, utan tvärtom har jag hellre gett mer grovfoder för att inte behöva ge kraftfoder.

Så ha tålamod, proppa inte i hästen en massa kraftfoder, hellre mer grovfoder. Ett bra sätt för att jobba bort vikt och bygga kondition är långa skritturer. Rid hellre länge långsamt än korta turer med högt tempo i början.

Tack så hemskt mycket för alla svar! :D :D

Gå i en skogshage och fodras med hö, sen rida i medeltempo så att det blir roligt att komma ut. Sen är skritt en underskattad gångart.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
426
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V