Tjock i benet, vad kan ha hänt?

Riley

Trådstartare
Problem:
Häst på bete vars högra bakben från skenbenet och nedåt är ett elefantben.
Ingen svullnad, inga sår och ingen hälta.

Går på kraftigt bete vilket hon dock gjort hela sommaren, med ett 10-tal andra hästar, mycket kuperad terräng.

Vrickning? Spark? Något mycket mer allvarligt?

Jag försöker få tag på veterinär för rådgivning i skrivande stund, men det skadar ju inte att skriva här och se om folk har några gissningar på vad det kan handla om, särskilt eftersom jag är så orolig att det kryper i kroppen på mig nu.

Sv: Tjock i benet, vad kan ha hänt?

Iofs är det lymfangit så brukar dom få feber.. Hart hästen inte feber så kan det ju vara som MagicaDeHex säger, ormbett. Är det det som görs det nog inget åt det.. Lymfangit så är det väl penicillin. Har för mig att det var Fenylbutazon förr.

Nu känner jag mig som Sveriges okunnigaste hästägare som ens ställer de här frågorna, men gör penicillet någon skada om det inte rör sig om lymfangit?
För jag sitter och bölar nu :angel: för att jag blir så orolig, och om det går tänkte jag be vet. (har fortfarande inte fått tag på någon) att skriva ut penicillin på en gång.

Nej, det gör ingenting alls isf. Men det är att kasta pengarna i sjön. Avvakta till imorgon och kolla till hästen. Är det ett ormbett så kan det ha lagt sig tills dess. Är det lymfangit så är det värre. Min hade över 40graders feber när han hade det. Men det är ju snart 20år sen med..

Du kan nog inte få tag i nåt preparat ändå ikväll om inte veterinären kommer ut i kväll. Går hästen som den ska och inte haltar, ingen feber eller nåt så avvakta!

Ta tre djupa andetag och gå och lägg dig och orka upp imorogn och kolla till hästen istället.

OK, då får jag försöka avvakta till morgondagen.
Tack för svar.

Kolla på hästen imorgon bitti. Ta temp och kolla så den inte haltar. Är allt normalt förutom själva svullnaden skulle jag bara kyla benet med kallt rinnande vatten och låta det vara. Är hästen halt, eller har temp eller ser hängig ut så ring veterinären på telefontiden. Det var därför jag sa att du skulle gå och lägga dig. Dom är uppe tidigt.. :laugh: Lycka till!

Varför i hela fridens namn skall du vänta tills imorgon? Ring till distr vet jouren
och hör med dom istället.

Har för mig att min inte hade feber när han fick lymfangit. Han fick både pencillin och metacam då.

Om du misstänker lymfangit så är kan du lägga ett jodopaxomslag över natten.

Två av mina andra hästar blev jämntjocka på frambenet vid senorna en sommar. Vet och jag misstänkte jordgetingstick. Vet gav dom både pencillin och finadyn som behandling.

Skulle nog också ringa jouren. Bra att konsultera någon kunnig och om inte annat så lär man sova bättre.

Min hade Lymfangit och ingen feber, blev konstaterat av klinikveterinär dagen efter benet svullnat upp.
Min fick både butta och Hippotrim i två omgångar.

Senast ändrad:

Det där låter som en lymfangit. Så länge hästen inte har feber eller är ordentligt halt behöwer den inte antibiotika, men man brukar sätta in antiinflammatorisk och smärtstillande medicin för att skynda på läkningen. Lägg ett jodopa omslag ikwäll och ring wet imorgon, så båttom är det inte.

Så torka tårarna, det där händer titt som tätt! Nånstans i pälsen finns det ett litet sticksår som är bowen i dramat!

Har hästen gott allmäntillstånd och ingen akut feber finns ingen anledning att ringa vet. strax före klockan elva på kvällen.
Hästen har ju inte ens en hälta.
Jag gissar att efter ett vetbesök och lite medicin kommer hon bli helt bra.
Det är rötmånad och det minsta lilla kan lätt leda till en rejäl lymfangit ect.
Jag hade i väntan på vet. lagt på ett omslag med alsolsprit.

Nu har ju Tant Ester svarat så det är bra :). Var står det att hästen inte har
feber? Allmäntillståndet kan inte betäcknas som gott när hästen står med ett
"elefantben". Tar man på sig jouren så är det skäligt om en hästägare ringer
kl 22;33 tycker jag. Men en veterinär har svarat nu så det löste ju sig i alla fall.

Ett elefantben är inget akut om hästen inte har hög feber eller svår hälta.

Vet hur det känns. Min häst skadade sig i hagen, jättesvullet framben,kunde knappt gå. Vi fick inte tag i ngn på kvällen som kunde ta emot,men fick en
tid morgonen därpå. han hade 39 i feber.
Vi fick rådet att spola benet med kallt vatten i 20 minuter och ställa han i
box naturligtvis. Röntgen och ultraljud visade inget,men vi ger nu pencillin
och butta.

Man kan absolut ringa och "störa" en weterinär på jourtid! Sedan är det ju upp till wetten att awgöra hur pass akut det är.

En gång blew jag wäckt klockan fyra på morgonen för att swara på frågan om hunden som beräknades skulle walpa dagen därpå borde få någon mat eller om det fanns risk att walparna skulle bli för stora då... :D Och tänk, det har jag kul åt än idag, så wisst war det wärt att få skönhetssömnen störd!

Ts frågeställning är fö betydligt mer relewant!

Ja, den veterinär jag fick tag på tyckte jag överreagerade :angel: och hen skulle komma ut imorgon.
Fick för övrigt samma svar från distriktarna, så det är tydligen bara jag som tycker det handlar om liv eller död, haha.
La ett omslag med alsolsprit, vi får väl se om beteskompisarna låter det sitta kvar över natten, så åker vi ut så fort det blivit ljust och kollar om det blivit någon förbättring.

Mycket möjligt att jag överreagerar men vad fan, det är ju ändå ens bebis det gäller. :p

Tack för alla svar i alla fall!

Jag satt i samma sits förra veckan.
Hittade ponnyskrället i hagen med ett bakben lika tjockt som kallblodets. :eek: Ingen hälta, 37.6 i temp (0.1 grad över hennes normaltemp, hjärtat började klappa extra hårt på mig :p ) och inga sår.
Efter att ha haft problem med lymfangit på en annan häst för ett par år sedan såg jag hela sommaren och halva hösten flasha förbi med boxvila och en galen shettis med tussar av lindor i munnen.

Gick dock över med omslag över natten och tänka sig, hon lever än!

Häst-hypokondri? Näääää...

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 718
Senast: prallan
·
Hästmänniskan Känner att jag måste få skriva av mig lite då det varit en kämpig sommar. Det hela började med att min häst fick spark efter spark...
2
Svar
21
· Visningar
2 228
Senast: TessieW
·
Hästvård Hej! Det här blir väldigt långt men jag hoppas verkligen att någon kanske orkar sig igenom det och lämnar sina tankar för nu börjar jag...
Svar
17
· Visningar
1 592
Senast: Train
·
Hästvård Min valack har haft ont i kotorna en längre tid. Behandlad mot kotledsinflammation 2 gånger med ett preparat som inte gjorde någon...
2
Svar
26
· Visningar
2 674
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar