Tjock i benet, vad kan ha hänt?

Sv: Tjock i benet, vad kan ha hänt?

Ja, den veterinär jag fick tag på tyckte jag överreagerade :angel: och hen skulle komma ut imorgon.
Fick för övrigt samma svar från distriktarna, så det är tydligen bara jag som tycker det handlar om liv eller död, haha.
La ett omslag med alsolsprit, vi får väl se om beteskompisarna låter det sitta kvar över natten, så åker vi ut så fort det blivit ljust och kollar om det blivit någon förbättring.

Mycket möjligt att jag överreagerar men vad fan, det är ju ändå ens bebis det gäller. :p

Tack för alla svar i alla fall!

Du, jag hittade min älskade Kamel i hagen i vintras blockhalt och med elefantben... det tog 30 minuter innan vi fick in honom i stallet 7 meter bort och jag var ÖVERTYGAD om att han skulle DÖ:eek:... Jag grinade och grinade, ringde vetten, bästa kompisen och tog ledigt åt äldsta dottern från skolan för att jag inte ville vara ensam om han skulle falla död ne:crazy:r... Jag var helt hysterisk... när sen vetten kom X antal timmar senare..( dom ansåg inte det vara prio 1:mad:) så konstaterades lymfangit och han fick medicin, men jag trodde fortfarande han skulle döööö... inte förren vetten tittade på mig och sa "Han kommer leva" kunde jag släppa min ångest... löjligt, ja visst... men säg det till hjärtat när det är på G att brista...:cool:

+ Cizma

Det är ju skönt att man inte är den enda som blir smått hysterisk när det händer något med hästarna. :angel:

Jag kommer fortfarande ihåg den gången jag var ute och körde en vinterdag, hästen plötsligt började halta kraftigt på ena frambenet och jag satt och storgrinade hela vägen hem, jag såg framför mig hur benet var av. och jag var helt övertygad om att det här var sista gången jag varit ute med min älskade häst.

Så kom vi slutligen tillbaka till stallplanen, jag kastade mig ännu hysteriskt gråtandes ur vagnen och var på väg att rusa in i stallet för att ringa veterinären och förbereda mig på nödslakt - då såg jag att hästen tappat ena framskon och helt enkelt blivit ömfotad av att gå på den knaggliga isiga vägen. :angel:

Det är nog tur att jag inte vill ha barn, för annars hade jag förmodligen blivit en hemsk, överbeskyddande mamma...

Men det måste inte vara allvarligt, hästen kan ha ett pyttesår på benet som inte syns men som det kommit bakterier i. Stör inte hästen men ser hemskt ut.
Vet inte om Rivanol finns i Sverige, men det är brustabletter som läggs i vatten, sen blöter man paddar och lindar om benet med medlet. Då brukar svullnaden gå ner snabbt. Det är vad ja brukat behandla svullna ben utan hälta med... Det och promenad 2-3ggr om dagen i 20 min...

Ny fråga: Hur länge kan en häst gå med obehandlad lymfangit innan det riskerar att bli kroniskt?
För nu får jag veta att hon kan ha haft det såhär i över en vecka eftersom de ansvariga för betet tydligen inte är så mycket för det där med daglig tillsyn, trots att de är där och fyller vatten två gånger om dagen. :grin:
Dessutom hade fler av åringarna som går där också haft problem med benen men det verkade vara OK för "de springer ju så mycket".
Åh vad allt känns så mycket bättre nu, not.

Kör med alsolsprit ett par dagar nu.
Fungerar inte det har jag medel som garanterat gör det.

Nej, det slutade med att hen inte kom ut ändå.
Fick dock Quadrisol utskrivet vilket jag redan börjat behandla med.

Men det "spelar ingen roll" nu, jag fick ju som sagt precis reda på att hon kan ha gått skadad i runt en vecka och jag undrar om det är långt nog för att hon ska hamna i riskzonen för att drabbas kroniskt.

Det är ganska sällsynt, så jag tror inte att du behlwer oroa dig än iallafall. Men det är ju bra att du fick NSAID, äwen om wetten äwentyrar sin legitimation genom att skriwa ut medicin till en häst som inte undersökts... Inte din huwudwärk, dock! :p

Det är väl klart att det spelar roll!!!! Vad är det för vet du har som kör diagnos och recept över telefon?!?!?!?

Jag syftade mer på att det inte hade något med frågan jag ställde att göra...

TantEster:
Jaså, är det så allvarligt? Hade jag faktiskt ingen aning om.
Men tja, det är ju inte min legitimation och inte mitt problem. :angel:

Jag har hittills bara hört talas om en på alla år som fick ett förtjockat ben efter lymfangit. Men den hästen gick det aldrig över på. Dom gjorde allt, men svullnaden ville inte gå ner helt. Hästen led inte av det, men var halvgammal och ridskolehäst så denne gick ett tag till på ridskolan men togs bort av andra orsaker. Annars är det nog tämligen sällsynt.

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 718
Senast: prallan
·
Hästmänniskan Känner att jag måste få skriva av mig lite då det varit en kämpig sommar. Det hela började med att min häst fick spark efter spark...
2
Svar
21
· Visningar
2 228
Senast: TessieW
·
Hästvård Hej! Det här blir väldigt långt men jag hoppas verkligen att någon kanske orkar sig igenom det och lämnar sina tankar för nu börjar jag...
Svar
17
· Visningar
1 592
Senast: Train
·
Hästvård Min valack har haft ont i kotorna en längre tid. Behandlad mot kotledsinflammation 2 gånger med ett preparat som inte gjorde någon...
2
Svar
26
· Visningar
2 674
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar