Tjock i benen av havre

Jois

Trådstartare
Kort fråga- varför...?

Har försökt hålla fodergiva m havre, men han blir jättetjock i benen av havren, plockar jag bort den och ger havrefritt blir han torr och fin igen..

Vad är det i havren som han inte klarar att processa...?

Sv: Tjock i benen av havre

Jo, han får havrefri mûssli sen en tid tillbaka- mest nyfiken vad det beror på.. Känns som om alla kan äta havre- förutom min...! :)

Sv: Tjock i benen av havre

Har själv gjort ett experiment där jag gav havre - tog bort - gav det igen och sedan aldrig mer pga svullna ben när det gavs...
Havre och korn är stärkelserikt min tolkning är att detta orsakar slaggprodukter i nedbrytningsprocessen som kan yttra sig i bla svullna ben. Vissa hästar får mer problem än andra.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 422
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 195
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
26
· Visningar
2 445
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 888
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31