Tjock häst!

J

jennifer_pn

Har en vbl valack som är väldigt lättfödd.
Han äter bara hö och havrefri müsli, förra ägaren fodra så så har fortsatt med det. Men nu har han blivit väldigt tjock. Rider inte så ofta just nu, men ska snart börja sätta igång honom ordentligt igen..
Antar att en del kommer försvinna när man rider honom mycket mer. Men finns det något mer man kan göra?

Sv: Tjock häst!

Hur många kilo hö äter han? Finns analys på höet så du vet hur mycket han får i sig? Varför får han kraftfoder - behövs det?

Har hästen stor mage och tunn överlinje? Eller är hela hästen rund och fet??

Antar att du inte har anlys på ditt hö...

beror ju på värdena i höt om hästen blir tjock lr inte, inte mängden hö... Sen är hästen tjock skulle jag ta bort muslin, och ge mineraler bara om det behövs då...

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 861
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur