Tjock häst

Sv: Tjock häst

Hösilage? Om du ger så lite är risken stor(!) att din häst får magsår. En sådan liten giva måste spridas på minst 6 tillfällen per dygn för att magen ska få strå tillräckligt ofta.

Motionera mer om det är en vuxen frisk häst.

ja det är nog sant:/
Han skulle nog bli tokig med en betesreduserare;) Han hatar allt som sitter vid nosen;)

Fast om du vill kunna ha honom på bete så är det ju värt ett försök. Min vuxna häst brukar aldrig gå på bete, i år blir det så - men med munkorg på. Hon är inte fet, men vill inte heller att hon ska bli det.

Hur långt är gräset? Med mkt långt gräs har greenguard inte fungerat för min tjockis, annars är det ett bra alternativ som begränsar men ändå låter dom äta jämt över dygnet. Men jag tycker att han ska gå utan minst några timmar per dag så att han kan umgås med andra hästar och klia varandra, och om du har saltsten slicka salt. Lycka till med bantningen, jag har samma problem!

Det finns studier som visar att hästar (i alla fall ponnyer) kan äta massor på kort tid så det är inte säkert att det är bra att ta av en betesbegränsare i hagen. Annars håller jag med dig om att det kan vara bra för dem att vara utan ett tag.

Precis, helt ny studie som visade att hästarna åt nästan lika mkt om de gick några timmar på gräs som när de gick hela dagen. De hetsäter! Att försöka banta en häst genom att bara ge tillgång till gräs en del av dagen är mao helt verkningslöst.

Man kan iakttaga hästarna i hagen, de som går i gräshage hela dagen eller mer äter ej hela tiden. De står lika ofta och vilar.

Fast då är det nog så att han inte gått upp ca 50kg i veckan, utan snarare så att han svullnat upp pga den plötsliga grästillgången. Eftersom såna måttband inte kan ta hänsyn till gaser och vätskor i kroppen, tänker jag.

:bow::bow::bow:

Gräs innehåller rejält mkt mer vatten än både hö och hösilage, så ja. Min häst "går upp" över dagen pga mkt vatten i gräset, vilket också ger gaser och ner under natten, då hon står inne och äter hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 256
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 278
Senast: Speedway
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 560
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur