Tjock fjording

T

Tjalfe

Jag har en fjording valack på 15 år som just nu är "avställd" pågrund utav en skada, kommer sättas i gång här fram igenom. Han leds bara lite promenader i mellan åt för att hålla igång magen. För några veckor sen fick han gå på nytt bete, väldigt stor hage med mycket gräs. Med rädsla för fången har jag bara låtit honom gå på det några timmar om dagen. Ger honom lite mineraler i mellan åt men annars inget foder. Han står fortfarande inne på nätterna i väntan på att vädret ska bli bättre men kommer sedan gå ute dygnet runt. På natten kommer jag nog dock ha honom i en väldigt mager hage men lägga ut lite hö.
Nu är han ruskigt tjock och det är absolut inte bra för honom! Hur får jag ner honom i vikt? Har tyvärr inget analyserat hö just nu.

Sv: Tjock fjording

Enda sättet o få ner honom i nuläget är väl o ta bort honom från det kraftiga betet. En häst som ska bantas ska ju inte ha tillgång massor av gräs hela tiden, hö med bra värden skulle jag rekommendera

Nu är han ruskigt tjock och det är absolut inte bra för honom! Hur får jag ner honom i vikt? Har tyvärr inget analyserat hö just nu.
Genom att banta honom.
Du ska inte släppa en redan tjock häst på bete dygnet runt. Jag skulle begränsa matintaget genom att tex låta honom beta max 2-4 timmar per dag och därefter ha honom i hage utan gräs alls och ev fodra med något extra kilo hö på kvällen (för att han inte ska stå helt utan mat för många timmar).

Inget bete låt hästen stå i den "magra" hagen på dagen också. Tråkigt, men om hästen är så tjock att den mår dåligt av det måste du få bukt med det NU! A.O när man bartar hästar är att de inte ska behöva stå utan mat för länge eftersom detta är skadligt för tarmarna. Min kompis hade en tjock nord svensk. Den bantade hon genom att blanda ut höt med halm (hennes häst var så glupsk att den åt upp allt). Ett annal tips är att blanda halm med LITE betfor och ge. Halm 'är nämligen fiberrikt utan att innehålla allt för mycket kalorier. har aldrig provat det själv. Men det låter vettigt.

[ Halm 'är nämligen fiberrikt utan att innehålla allt för mycket kalorier. har aldrig provat det själv.

Halm är ett jättebra tips! Det innehåller ungefär hälften så mycket MJ som hö. Det innehåller dock inget protein alls. Så det gäller att se till att proteinbehovet täcks.

Det man brukar säga är ju att om man ska banta hästen hälsosamt ska man utgå från det behov som hästen har om/när den är i önskad vikt/normalvikt.

Säg att den önskade vikten är 450 kg och nu väger hästen 600 kg. Då ger man mat i motsvarande mängd för en häst på 450 kg. Det blir ju dock lite svårare om man inte vet analysvärden på fodret och/eller har en aning om individens normalbehov (lättfödd eller svårfödd). Då får man gissa lite. Om man normalt ger 7 kg hö per dag kan man dra ner till 5 kg per dag. Eller: om hästen får beta typ 3 timmar per dag så ger man kanske bara kring 1 kg hö och tex 2 kg halm övrig tid. Det är ju viktigt att stråfoderbehovet täcks och just halm är ett suveränt sätt att försäkra sig om att hästen inte får för lite stråfoder.

Genom att banta honom.
Du ska inte släppa en redan tjock häst på bete dygnet runt. Jag skulle begränsa matintaget genom att tex låta honom beta max 2-4 timmar per dag och därefter ha honom i hage utan gräs alls och ev fodra med något extra kilo hö på kvällen (för att han inte ska stå helt utan mat för många timmar).

Det är precis såhär jag gör nu.

Det är precis såhär jag gör nu.

Ja. Vilket är en bra metod! Men du skrev i ditt första inlägg att hästen skulle släppas ut dygnet runt när vädret blir bättre. Men; jag hoppas du orkar/vill fortsätta "krångla" lite så kan du få ner honom i i vikt så småningom.

Nej jag skrev att jag skulle ha honom i den magra hagen på nätterna:D

Nej jag skrev att jag skulle ha honom i den magra hagen på nätterna:D

Du får nog ha honom där mesta tiden av dygnet (bara ett par timmar på gräset) och fodra med halm och ev. lite hö. Alternativt skaffa en gräsreducerare att ha på honom när han går i gräshagen på dagen. Så gör vi med nordsvensken som måste hållas i vikt o helst gå ner lite till (vi har bantat henne 80kg från i höstas). Hon får gå med gräsreducerare på dagen (då går de alltid på gräs, vi har inget annat alternativ) och stå inne på natten med halm och lite hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 326
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Kristall10
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 066
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka