Tjeckiskt Halvblod

Z

Ziemona

Åker till helgen till Tejckien och tittar på ett trevligt hoppsto som är av rasen "Czech Warmblood".
Vad är detta för ras?
Om jag skulle vilja betäcka senare får avkomman grå papper?
Hur stor roll spelar grå/gröna papper?
Hästen i fråga är en mkt fin hoppare och kommer säkerligen kunna gå 140 i framtiden. Därför känns det lite synd om man inte kan betäcka "renrasigt",
 
Sv: Tjeckiskt Halvblod

Jag har inget svar på din fråga, men jag "puttar upp" tråden eftersom jag har samma fråga som du. Jag har ett lettiskt varmblod (halvblod) som vi funderar på att betäcka.
 
Sv: Tjeckiskt Halvblod

Hej!

Jag är inget proffs men jag antar att det är motsvarigheten till våra svenska halvblod. Precis som det finns:
Svenska halvblod,holsteiner,hannoveraner,trahkener etc.

Färgen på pappren vet jag ej, men har hästen riktiga papper från sitt hem land så tror jag att den är "godkänd" för avel. Kanske finns det någon annan som vet bättre.
 
Sv: Tjeckiskt Halvblod

se till att häst fan inte har kvarka då!!!

är en i stallet som tog hem en från tjeckien och hon satte inte fanskapet i karantän eller någon veterinär utredning (vi visste ej detta)
så nu har min häst vart sjuk i 20 dagar i KVARKA från hennes jvla häst jvl!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Sv: Tjeckiskt Halvblod

Har tänkt på det. Har dessutom dräktigt sto. Så karantän är ett måste då jag inte vill ha abortvirus el. liknande.
Hur länge ska hästen stå i karantän? Inte för att jag sätter ihop dem på VÄLDIGT länge, men jag är ändå nyfiken.
 
Sv: Tjeckiskt Halvblod

en liten fråga bara, vet du var hon köpte hästen ifrån? Enl. detta ställe har 2 hästar köpts till sverige därifrån, en åkte till sthlm och en till borås.
Tänkte bara med anledning av kvarka, ifall det kan vara samma ställe?
 
Sv: Tjeckiskt Halvblod

pallas_athena skrev:
se till att häst fan inte har kvarka då!!!

är en i stallet som tog hem en från tjeckien och hon satte inte fanskapet i karantän eller någon veterinär utredning (vi visste ej detta)
så nu har min häst vart sjuk i 20 dagar i KVARKA från hennes jvla häst jvl!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Lite överdrivet anser jag! har för mig att det inte är karantänkrav i Europa och kvarka kan man ju få av grannhästen om man har otur. :angel:

Hoppas du far ut på samma sätt när din häst blir smittat av någon annans häst med, som inte kommer därifrån.
 
Sv: Tjeckiskt Halvblod

olgaklara skrev:
Lite överdrivet anser jag! har för mig att det inte är karantänkrav i Europa och kvarka kan man ju få av grannhästen om man har otur. :angel:

Hoppas du far ut på samma sätt när din häst blir smittat av någon annans häst med, som inte kommer därifrån.

Tog precis hem min häst från Tyskland efter träning i 8 veckor och det var inget karantänkrav därifrån, däremot måste hästen ha med sig ett hälsointyg som distriktsveterinären har stämplat under att den kommer från ett stall utan rabies och kvarka bl.a. Vet iofs inte hur det är med Tjeckien men de är ju med i EU så det är väl samma sak.
 
Sv: Tjeckiskt Halvblod

Jag känner en som haft en lettisk häst som fått gråa papper trots känd stam, och hon tror att alla hästar från balttstaterna får gråa papper.
 
Sv: Tjeckiskt Halvblod

Jag har nu fått höra att avkomman från ett sto med gråa papper alltid får gråa papper oavsett om pappan är en fin godkänd avelhingst. Om fölet så småningom gör goda prestationer kan det klassas upp till gula papper.
Unghästen kan få vara med vid föl och unghästbedömningar utom tävlan.
Värdet på hästen blir väl lägre oavsett hur bra den är, eller ?
 
Sv: Tjeckiskt Halvblod

Görel skrev:
Jag känner en som haft en lettisk häst som fått gråa papper trots känd stam, och hon tror att alla hästar från balttstaterna får gråa papper.
Jag har undrat om det är så eller om min häst har gråa papper pga att t ex hennes pappa inte är godkänd. Hon har känd stam och det känns bättre om det är så generellt.
 
Sv: Tjeckiskt Halvblod

Jag har kontaktat asvh, och de sa att endast avkommor till halvblod som tillhör "svensk" stam får gröna papper här. Även vissa Holsteinare, trekener och hannoveranare, men tydligen inte alla? Lite rasism här va? :devil:
Så bara för att avkomman har grå papper här, behöver ju inte värdet minska egentligen? eller?
 
Sv: Tjeckiskt Halvblod

Är det en valack spelar ju inte färgen på papprena någon roll. Är det ett sto kan det betyda något eftersom avelsvärdet minskar. Det är ju något som hästägaren/köparen själv får värdera utifrån hur man tänkt använda hästen.
 
Sv: Tjeckiskt Halvblod

Det är ju ett sto, men det är synd att avkomman får grå papper. De sa nämligen att hästen är ett halvblod, precis som våra halvblod. Därför är det jäkligt trist att det ska spela så stor roll från vilket land hästen kommer från.
Blä!
Särskilt synd är det när man har ett riktigt bra sto.
 
Sv: Tjeckiskt Halvblod

Håller med dig!

Tycker att det är tråkigt att avelsföreningen är så trångsynt.
 
Sv: Tjeckiskt Halvblod

Förvisso köper jag inte hästen i syfte att avla, utan att ha som tävlingshäst. Men det finns ju alltid en viss trygghet i att ha ett sto, om den skulle bli skadad eller något. Särskilt när hästar är så dyra som de är idag.
Men hursomhelst, skulle jag avla på den skulle det vara för att behålla avkomman, och för mig spelar det ingen egentlig roll vilken färg papprena har.
Dock är det intressant att det finns vissa raser från anra länder som har "status" och är godkända för svensk avel.. Märkligt.
 
Sv: Tjeckiskt Halvblod

För att ett halvblod ska få grönapapper i Sverige så ska den ha en godkänd härstamning från de stamböcker som är godkända för svensk avel. Det är ca 30 stycken plus att hästar från ISH (Irish Sport Horse) och Zangersheide godkänds på individuell basis.
Men det står också så här:"Stambäcker från övriga EU-länder, Norge, Schweiz, Kanada, USA samt östeuropeíska länder efter särskild prövning." Har för mig att det är väldigt svårt och att OS-hingstar från dessa länder har ratats.
 
Sv: Tjeckiskt Halvblod

Min kompis häst hade samma pappa som en mycket framstående internationell tävlingshäst, och en morfar som är godkänd för spermaimport till Sverige, och ändå fick hästen grå papper.

De enda östeuropeiska som godkänns är väl polska? Åtminstone finns det ju många polska trakehnare i Sverige med gröna papper.
 
Sv: Tjeckiskt Halvblod

jag har tagit hem en hingst som jag visade (för palominoavel)från tjeckien o den har fulla gröna papper o e precis som ett svenskt halvblod o du kan betäcka o få full stamm o de e ingen karantän från tjeckien(de bästa e ju att ta hästen i en tranport själv för att slippa bli smittad,för åker den i buss så räcker de ju att den stannar o släpper av en häst på ett ställe där de finns kvarka här i sverige)för de e ju inte säkert att kvarkan kommer med från tjeckien !!
 
Sv: Tjeckiskt Halvblod

PS se till att du får orginal stammtavlan me bara, annars kan de bli problem vid reg du måste dock räkna med att blodtypa hästen DS
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 170
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 303
Senast: moonstruck
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 606
Senast: EmmaW
·
Avel Hallå! Går och dagdrömmer lite om att betäcka mitt sto i framtiden. Hon är regristerad som Hannoveranare, e Don Vino och ee...
Svar
4
· Visningar
868
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp