Tjat om Cookies?

Visserligen finns det några enstaka fall där det är användaren som drar nytta av cookies.

Huvudsakligen är cookies dock verktyg för att spana in och spionera våra nätaktiviteter. Surfar man t.ex. till Bukefalos.com så meddelar sajten runt 30 st. olika tredje parts sajter, allt från sociala medier till olika analys- och annonsföretag.
Nej nej, användare drar nytta av cookies väldigt väldigt ofta, internet skulle knappt funka utan cookies eller local storage.

Det går att stänga av accepterandet av tredjepartscookies i webbläsaren, så att de enda cookies som accepteras är cookies från den sajt du faktiskt besöker. T ex cookies för inloggning på Buke, men inte för annonser.

Annonscookies kan vara både "bra" och "dåliga", det beror lite på, och på vad man själv anser vara ok eller inte. Faktum är ju dock att annonser betalar för t ex Buke. Det är inte direkt gratis att driva en sajt av den här storleken. Utan annonser - inget Buke.

/Stereo, webbutvecklare som pillar med cookies/local storage ganska ofta.

Sen finns det ju programtillägg för flera webbläsare (vilka får ni själva leta upp) där man ger tillägget i uppgift att alltid acceptera cookies. Finns olika varianter för hur tilläggen hanterar dem, beroende på vad man har för inställning till cookies.

Okey, då förstår jag, jag som alltid trott att cookies va några otäcka spioner
:)
Man kan ju rensa webbhistorik och cookies i webbläsaren (bör man göra då och då, och även rensa temp-filer tycker jag) men då loggas man ju ut överallt och får logga in på nytt...

Cookies används även när man näthandlar, din kundkorgs innehåll sparas med cookies tills du genomfört köpet/beställningen.

Det är just det där jag sett överallt och som jag stör mig på. Förvisso är det ingen stor grej att läsa texten och klicka på knappen men jag vill faktiskt slippa det helt och hållet.
Man behöver inte klicka att man accepterar, för om man fortsätter surfa på sidan så anses man ha accepterat. Jag klickar aldrig på att jag accepterar.

Kanske dum fråga men på en del siter får en tillgång till sidan utan att klicka på "jag accepterar" på frågan om cookies. Då har dessa egentligen redan sparats så klickandet i sig har ingen teknisk funktion utan är mer en upplysning?

Man kan ju rensa webbhistorik och cookies i webbläsaren (bör man göra då och då, och även rensa temp-filer tycker jag) men då loggas man ju ut överallt och får logga in på nytt...

Cookies används även när man näthandlar, din kundkorgs innehåll sparas med cookies tills du genomfört köpet/beställningen.
Webhistorik jag surfar mest på min padda Rensar jag om jag dubbelklickar på hemknappen och tar bort sidorna som finns där?
Var rensar jag webhistorik på en Mac dator?

Webhistorik jag surfar mest på min padda Rensar jag om jag dubbelklickar på hemknappen och tar bort sidorna som finns där?
Vet inte, använder bara PC... men det finns en knapp i menyn i webbläsaren där man kommer in i webbhistoriken och kan rensa bort den.
I Windows kan man söka på webbhistorik i Windowsikonens sökfält så hittar man.

Om jag håller muspekaren över "historik" i Safari så finns alternativet "rensa historik och webbplatsdata..." längst ner.

(jag har inte gjort det nån gång så that's all I know)

För att rensa tempfiler från datorn så klickar man på Windowsikonen, söker efter %temp% och går in i Temp-mappen och raderar alla filer där.

Nej nej, användare drar nytta av cookies väldigt väldigt ofta, internet skulle knappt funka utan cookies eller local storage.

Det går att stänga av accepterandet av tredjepartscookies i webbläsaren, så att de enda cookies som accepteras är cookies från den sajt du faktiskt besöker. T ex cookies för inloggning på Buke, men inte för annonser.

Annonscookies kan vara både "bra" och "dåliga", det beror lite på, och på vad man själv anser vara ok eller inte. Faktum är ju dock att annonser betalar för t ex Buke. Det är inte direkt gratis att driva en sajt av den här storleken. Utan annonser - inget Buke.

/Stereo, webbutvecklare som pillar med cookies/local storage ganska ofta.
Det är förstås sant att cookies har en hel del harmlösa funktioner. Deras viktigaste funktion är dock spana in vilka sökningar du gör, vilka webbsidor du besöker och spara detta information i servar långt borta från Sverige. Allt information sparas långt i framtiden och hjälper alla som är intresserade dina surfvanor utnyttja dessa på ett godtyckligt sätt. Vi har ju ingen aning om hur någon amerikanska företaget, säg i Chicago, behandlar dina uppgifter.

Att man framställer cookies som harmlösa "lilla snuttar" är direkt felaktigt. Det är ju ingen slump att det är lag överallt i EU att varje enskilda internetanvändare måste godkänna cookies. Sen är det helt annan sak att 99 % som klickar "JA" har inte en aning om vad det betyder, d.v.s att h*n har precis såld ut sig själv och alla små bitar av sin privatliv.

Detta är förstås ingen het ämne här i Sverige. Vi har inga direkta diskussion om nätintegritet eller privatlivets helgd och det är tveksamt om detta är rätt forum för såna diskussioner. ;)

.

/my_mint, aktivist och medlem i eff.org

Det är förstås sant att cookies har en hel del harmlösa funktioner. Deras viktigaste funktion är dock spana in vilka sökningar du gör, vilka webbsidor du besöker och spara detta information i servar långt borta från Sverige. Allt information sparas långt i framtiden och hjälper alla som är intresserade dina surfvanor utnyttja dessa på ett godtyckligt sätt. Vi har ju ingen aning om hur någon amerikanska företaget, säg i Chicago, behandlar dina uppgifter.

Att man framställer cookies som harmlösa "lilla snuttar" är direkt felaktigt. Det är ju ingen slump att det är lag överallt i EU att varje enskilda internetanvändare måste godkänna cookies. Sen är det helt annan sak att 99 % som klickar "JA" har inte en aning om vad det betyder, d.v.s att h*n har precis såld ut sig själv och alla små bitar av sin privatliv.

Detta är förstås ingen het ämne här i Sverige. Vi har inga direkta diskussion om nätintegritet eller privatlivets helgd och det är tveksamt om detta är rätt forum för såna diskussioner. ;)

.

/my_mint, aktivist och medlem i eff.org
Jag gissar att du absolut inte använder sidor som Google och Facebook, eller operativsystem som Windows.
För de sysslar med mer helhetsspanande om dig än vad någon cookie någonsin kan göra.

Jag gissar att du absolut inte använder sidor som Google och Facebook, eller operativsystem som Windows.
För de sysslar med mer helhetsspanande om dig än vad någon cookie någonsin kan göra.
Du gissar rätt. Jag använder inte Windows, Facebook eller Google. Två sistnämda är dock väl medvetna av besök här eftersom dessa tillhör på den lång listan av tredje parts sajter som meddelas omedelbart när vi besöker buke. Så även jag använder inte Google eller Facebook, använder Google och Facebook mig.;)

Det finns en visst paradox i det faktum att det finns väldigt många människor som har sina telefoner NIX-spärrade mot telemarketing eller har någon sorts meddelande fastlimmad på postlådorna att man vill inte reklam hem tycker samtidigt att annonsering på Internet som dessutom sker på bekostnad av integritet och privatlivets helgd ska vara helt fritt. Väldigt många smarta människor drev och lobbade över 15 år innan cookie-meddelande började synas. Det är fortfarande inte mycket men bättre än ingenting. Ska allt arbete som har gjorts för att göra allt dessa bakgrundsspioneri ens lite synligt vara förgäves?

Det finns en visst paradox i det faktum att det finns väldigt många människor som har sina telefoner NIX-spärrade mot telemarketing eller har någon sorts meddelande fastlimmad på postlådorna att man vill inte reklam hem tycker samtidigt att annonsering på Internet som dessutom sker på bekostnad av integritet och privatlivets helgd ska vara helt fritt.

Den paradox jag dragit mest på munnen åt, är de som agiterade mot FRA-lagen på Facebook.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 026
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 180
Senast: Masqueradee
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 560
Senast: Tilly_85
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 058
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar