Tjära hovarna

Sorbe

Trådstartare
Fick i uppgift av hovslagaren att tjära ena strålen bak efter senaste skoningen då hästen var lite 'svampig' efter den otroligt leriga perioden som var innan snön nu kom.

Till saken, hovslagaren visade på ena bak men jag smetar på båda, ena i behandlande syfte och den andra i förebyggande syfte (ganska onödigt för tillfället dock).

Är det dumt och dåligt för strålen att i 'onödan' smeta på lite tjära typ varannan dag?

Sv: Tjära hovarna

Tar du Alvedon i förebyggande syfte med? (sorry, kunde inte låta bli)

Finns mycket bättre preparat än tjära, men behandla bara den hoven som har röta. Varför behandla en frisk hov? Med preparat som är starkt uttorkande.

Men ursäkta, du behöver inte alls dumförklara mig. :mad:
Det var väl lite ironi i vad jag skrev men du skrev: "och den andra i förebyggande syfte (ganska onödigt för tillfället dock)"

Här svarar du ju eg själv.

Och sen: "Är det dumt och dåligt för strålen att i 'onödan' smeta på lite tjära typ varannan dag? "

Givetvis är det dumt. (framförallt när det finns bättre preparat med, men givetvis torkar man inte ut en frisk hov i onödan) Skulle jag skrivet så i stället?

Vad är det för preparat som är bättre? Jag går bara efter hovslagarens anvisningar. ;)

Inte alltid hovslagaren har rätt. ;)
Hur grov är rötan? Är strålen helt söndersmulad?

Jag har fått tipset Lotagen. Badda med en bomullstuss.
Skall enligt behandlande veterinär vara på läkning redan efter några dagar.

Det är jag fullt medveten om, men närmsta kunniga person jag har för tillfället när det gäller just en sån sak.

Jag tycker inte det ser så farligt ut, hovslagaren sa dock att man kunde trycka in ganska långt.
Det tycker jag inte, mest lite på ytan och lite till om man kan förklara det så, ganska ytligt - som hovslagaren sa, börjar bli svampigt, men inte så att hovslagaren sa att det var strålröta.

Oki, är det inte nån röta alls så hade jag inte gjort nått. Hästen går ju i snö nu så kratsa ur hovarna när den kommer från boxen och skall ut på morgonen. Det räcker långt.

Vill du ändå göra något, även om jag inte tycker det behövs så kan du tvätta hoven, antingen med äpplecidervinäger eller bara vatten.
Som andra åtgärd kan man spola ur (vid röta då) med väteperoxid. (3%)
Vid grov röta (definitivt konstaterad) nått preparat med kopparsulfat eller aluminiumsubacetat.

Vårt fullblod får mjuka sulor fram men inte bak när det är lerigt ute, inte röta eller nåt men sulorna sviktar när man trycker och han blir ömfotat sen om det fryser till och blir hårt och knögligt, palttfotat fullblod. Han får man ha hela sulor fram med silicon under vinter halvåret för att han ska kunna gå ordentligt. Lotagen är väl ganska frätande? Har man ju på om det blir svallkött vid nån sårskada, skulle inte tordas ha det på sulorna, bubblar ju och blir vitt när man smetar på det på svallkött.

Tyvärr går det inte att få hästens hovar kratsade vid utsläpp, stor anläggning med många hästar = lite tid.

Jag tycker tjära är alldeles ypperligt, då det räcker att tjära så lite som 1g i månaden, de andra preparaten är inte mindre cancerframkallande, men behövs oftast användas flera g. i veckan. När jag hade hålväggar vad tjära det enda som tog bort det eftersom det faktiskt sitter kvar ett bra tag.

Det du riskerar är att torka ut strålen. Om det är risk för det eller inte beror ju ganska mycket på omständigheterna. I värsta geggsäsongen är risken liten, men är det torrt ute är den ju större sas. Snö och kyla är generellt utmärkt för röta, det hålls relativt torrt, och snön är ren så bakterierna har inte en chans.

Shettisen hade REJÄL röta när han kom, riktigt äckligt. Hovis skar rent, och jag frågade just om jag skulle behandla. Varvid hovis tyckte att 'nä, det ger sig själv ska du se nu när den får bättre underlag'. Och faktiskt, på bara 2 veckor var det STOR skillnad, och om 4 v till hoppas jag det ska vara helt borta.

Sen, du kommer nog få rätt många olika svar, men JAG skulle inte bekymra mig över att tjära en stråle en kortare period varannan dag mitt i vintern. För hundra år sen (nä men 25..) innan huf grips och flashiga snösulor fanns tjärade jag ponnyernas hovar inför ridning, för att slippa snöklampar. Bäst fungerade 50% tjära och 50% glycerin, men ofta blev det bara tjära. Hela undersidan av hoven, 1 gång/dag. Inga problem. Så, JAG tycker inte du behöver vara orolig alls, däremot är det nog just helt onödigt att tjära alls i det här vädret =)

Våran hovis tycker att det finns bättre preparat än tjära.
Vi har köpt en flaska från ÖB som är för hovarna. Kommer inte ihåg vad det hette nu men det har fungerat för våran som fick röta.
I vårat fall tyckte hovis att det var bättre med en flytande produkt som liksom kommer ner i rötan och som inte enbart lägger sig "på" strålen. (Visst kan man komma lite djupare med tjära också, men det är lite pilligare)

Vad är det för preparat som är bättre? Jag går bara efter hovslagarens anvisningar. ;)

Kopparsulfat är ett väl beprövat och fungerande preparat mot strålröta.

Visst förbehåll finns dock; Det är inte särskilt miljövänligt och dessutom rätt hälsofarlig. Använd handskar och samla upp utspädd lösning för vidare transport till miljöstation.

Jag har lärt mig att om strålarna är för mjuka och det är risk för röta så kan man smeta på lite tjära. Men när det är torrt ska man inte smeta in tjära.
Min häst blir väldigt torr hovarna på somrarna att man får vattna och jag brukar bada benen och sen smeta på matolja för att hovarna inte ska torka ut. Men sen vi flyttade från Strömsholm har hon bara gått i bra hagar så jag har sluppit göra allt det för att hålla hovarna i balans.

Möjligen på hösten får jag lägga på lite tjära när jag ser att det börjar bli för svampigt.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 592
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 692
Senast: skuggi
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025