Tjänar man på det? ridhus.

M

Meya

Bor ca 10 minuter från Uppsala och runt mej finns massa hästar och hästmänniskor.

Alltså tror ni man skulle tjäna på att bygga och hyra ut ett ridhus?
Pappa och jag spekulerar lite:p
Dels vill jag mest ha ridhuset för brist på ridvägar och paddockar.(På vintern är det sjukt svårt att hitta nån stans att rida)

Ni som äger ridhus eller känner nån som gör det tjänar dom på det? Eller är det så att dom går minus?? Berätta lite vetja;)

Sv: Tjänar man på det? ridhus.

Undrar också det! Fast ridhus kostar ju runt miljonen:/ tänk om man var rik^^

mmm det är väldigt dyrt=/ Fast förstå vad kul det skulle vara:)

Eller hur! Skulle vara jätte skönt med eget ridhus! Hade jag det skulle jag starta ridskola:D
Jag kan tänkta mig att flytta tid hästgård med ridhus..men den billigaste jag har hittat kostar 7 500 000 kr liksom...YES! :(
Vet inte om man ska ta och köpa hästgård med många boxar och sedan bygga ridhus...hm
Men jag kan inte fatta vart alla personer som startat ridskola hur de har råd med det?:O köpa massa hästar liksom:O det kan ju bli några 100 000 tusen, jag försöker göra en framtidsplan..men jag förstår inte vart de får pengarna ifrån, vet du det? :)
Kan lägga till att jag har köpt driva ridskola boken från ridsport.se så vi får se:)

Hoppas nån hittar hit till tråden..jag är desperat:D

Senast ändrad:

Runt uppsala är det kanske lättare men här uppe i norrland, där man tror att det ska finnas behov av ridhus, går man rejält back. I och för sig så har jag inte gjort så överdrivet mycket reklam för mitt ridhus, men det är knappt nån som kommer hit och rider. Trots att det ligger lättillgängligt nära stor väg, nytt underlag på banan osv.

Men eftersom jag inte byggt ridhuset själv, utan köpte hela gården till överkomligt pris, så har jag råd att bo här ändå :D

Stort hus, stall, ridhus med kafeteria mm, 32 hektar mark... Hela 900 000 :rofl:

Men en sån chans dyker nog inte upp så ofta.

Vilken otrolig tur du måste ha haft!!! :eek::):banana:
Nu blir jag grööööön av avundsjuka ;)
Om ett sånt erbjudande dykt upp skulle jag nog ha kunnat tänka mig att flytta ganska många mil.

Själv ska jag få beta 1 100 000 :- för min VILLA (visserligen 180 kvm och nyrenoverad) Med tomt på 5000 kvm och utan stall. Och ÄVEN mitt hus billigt!

´// Anna

Japp, vi flyttade 50 mil ;)

Lite spännande, från att inte alls ha några seriösa planer på att köpa gård - till att på bara några veckor hittat och köpt gård, bytt jobb och flyttat långt... Men vad gör man inte när drömgården dyker upp :D

Bor ca 10 minuter från Uppsala och runt mej finns massa hästar och hästmänniskor.

Alltså tror ni man skulle tjäna på att bygga och hyra ut ett ridhus?
Pappa och jag spekulerar lite:p
Dels vill jag mest ha ridhuset för brist på ridvägar och paddockar.(På vintern är det sjukt svårt att hitta nån stans att rida)

Ni som äger ridhus eller känner nån som gör det tjänar dom på det? Eller är det så att dom går minus?? Berätta lite vetja;)

Det beror nog på hur mycket ridhuset kommer att kosta. Gör en liten undersökning runtom och se hur stort intresset för ridhus är. Ett fint ridhus med bra botten skulle jag kunna tänka mig att man kan hyra ut för en 700-1000 kr/år och ryttare. Sedan är det ju möjligt att kanske ordna lite kurser och sånt och få in lite pengar där. Omöjligt är det säkert inte, men det tar nog kanske tio år att få tillbaka pengarna, och då får man inte betalt för harvning och annat arbete som måste läggas ner.

Beror nog helt på hur många det finns i närheten som är intresserade av att rida där och om man har en redan i stort sett färdig byggnad att göra om lr måste bygga helt nytt och även hur mycket man kan göra själv.
Runt uppsala tror jag snarare att det går att dra dryga 1000-lappen per termin och inte per år

Beror nog helt på hur många det finns i närheten som är intresserade av att rida där och om man har en redan i stort sett färdig byggnad att göra om lr måste bygga helt nytt och även hur mycket man kan göra själv.
Runt uppsala tror jag snarare att det går att dra dryga 1000-lappen per termin och inte per år

Jisses då vad med pengar! Jag bor i Stockholmsområdet och de mindre stallen som hyr ut ridhusen här tar 700-1000 spänn per år ungefär. Men det kan säkert vara som du säger. Jag tror nog att man bör lägga sig lite under de andra stallen som har ridhus till att börja med i alla fall. Men tänk 20 ryttare x 1000 = 20000 kr/år. Det borde ju täcka räntor och lån i allafall. Men det dubbla skulle ju till och med täcka material och underhåll. Ska nog börja fundera på affärsidén jag med :)

Lyllo, om jag skulle bott i närheten så skulle jag gjärna hyrt ridhus, med tanke på att jag brukar göra det annars.(får åka ca. 2 mil). Och jag tror om det finns många som typ tävlar eller tränar med sina hästar skulle uppskatta det;) ..

Ett fint ridhus med bra botten skulle jag kunna tänka mig att man kan hyra ut för en 700-1000 kr/år och ryttare.
Hmm, det skiljer i priset runt om i landet. Vårt nya terminspris är närmare 2000 kr och då är tillgängligheten begränsad eftersom det även drivs ridskola där. Finns andra maneger med bättre tillgänglighet med ungefär samma prisbild, men dessa ligger inte inom ridavstånd.

Men tänk 20 ryttare x 1000 = 20000 kr/år. Det borde ju täcka räntor och lån i allafall. Men det dubbla skulle ju till och med täcka material och underhåll. Ska nog börja fundera på affärsidén jag med :)

Å ena sidan tycker jag min kostnaden är hög å andra sidan inser jag att lönsamheten ändå inte finns...

Om du räknar med kostnader för bygget, marken och lägger till de löpande kostnaderna så tja det blir nog tveksam lönsamhet.

Du behöver någon maskin för att harva, och göra det regelbundet. Jag som betalande vill att det görs varje dag om magenen utnyttjas flitigt.
Underlaget behöver bytas = kostnad.

Räkna gärna på det, hittar ni bra vinster presentera de gärna så man kan få lite underlag för att protestera mot mot den höga terminskostnaden :-) Det gör ändå lite ont i plånboken att betala så mycket som vi lär få göra nu.

va e det för ridhus egentligen?! bor i sthlm och vi hyr ut vårt ridhus för 1700-3000 :crazy:

men hur mycket betalar ni per år/termin och hur stort är ert ridhus??:bump:

Där jag bor (blekinge) sålde de för 4-5 år sedan ett stall med ca 15 boxar, ridhus, belyst ute ridbana massor med mark plus hus med havstomt (ligger helt underbart) + 2 små stugor för ca 1,7-1,8 miljoner om jag inte minns helt fel.

Nu är det till salu igen för 5,9 miljoner..

Bara att invänta nästa låg konjenktur.

Vet någon nån bra hemsida man kan kolla hästgårdar som är till salu^^ förutom bovision.se?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 029
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952
Anläggning Det är så att jag, min sambo å vän ska hyra ett stall med 8 boxar varav vi själva har 3 hästar så de är 5 boxar kvar.. värmd...
2
Svar
39
· Visningar
3 719
Senast: Fille
·
Ekonomi & Juridik Jag är inte en av de mest kända här på forumet, men vill verkligen, verkligen inte att någon ska ta illa upp om jag skriver det här...
2
Svar
22
· Visningar
4 040
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV