Tjänar man på det? ridhus.

Sv: Tjänar man på det? ridhus.

Det kostar en hel del att driva ett ridhus. El tex. :crazy:
Man får nog dra in ganska mycke i hyror för att ridhus ska vara lönsamt.

En grej jag undrar, ni som har hästar på hästgård utan ridhus och håller igång hästarna typ 5-6 ggr per vecka och när det är dåligt väder, rider ni ute på ridbanan även då?:)

(Ursäkta TS för annan fråga)

Stort hus, stall, ridhus med kafeteria mm, 32 hektar mark... Hela 900 000 :rofl:

Men en sån chans dyker nog inte upp så ofta.

Nu både tappade jag hakan och ramlade av stolen. Dessutom fick jag en släng av avundsjuka.. :p

Men med tanke på det du skriver, att det inte är så många som rider där osv, så kanske det är svårt att få det att gå runt. Men ändå lyxigt med eget ridhus.

Härnere i hästtäta Skåne hyr vi ridhuset granngårds för 3000 kr/ekipage och år. Det är ett privatägt ridhus, alltså inga lektioner eller liknande. Få uppbokade träningar (där ingen annan kommer till alltså).

Väl värt pengarna tycker jag.

men har ni tex cafeteria och omklädningsrum i ridhuset?
Eller är det liet överdrivet:p?

En grej jag undrar, ni som har hästar på hästgård utan ridhus och håller igång hästarna typ 5-6 ggr per vecka och när det är dåligt väder, rider ni ute på ridbanan även då?:)

(Ursäkta TS för annan fråga)

Vi har ridbana.- På vintern rids det så gott det går på ängar samt i skogen. Sen tar vi trailern till ridhuset 10 min bort minst 2-3ggr/veckan då det är hårt i backen.

Som gammal öviksbo måste jag ju fråga vilken gård det är du köpt? Blir ju nyfiken då jag vet att det inte finns spec många ridhus-gårdar i övik.

Nej det finns ju inte så många, fyra som jag känner till varav ett används som husvagnsparkering och två till ridskolor. Mitt är det som ligger längst söderut... var ridskola här en gång i tiden och sen stod det tomt några år.

Jag och min sambo köpte ganska så nyligen en hästgård med fem hästboxar, 2 ha mark och en paddock, samt boningshus för 700.000 kr. Det tyckte vi var billigt, men visst finns det renovering för 100.000 kr på boningshuset, men det är inte så farligt pris ändå. Det är 20 min till närmsta ridhus också (bil+släp) ;)

Ja det är himla synd att de ska använda ett ridhus till husvagnsparkering. Tycker husvagnar kan stå ute jag :p nejmen, red mkt i det ridhuset när jag var lite då det ligger närmast.

Tror jag vet vars du menar, vad trevligt! :bump: vilket klipp!

*KL*

Jag har varken ridhus eller ridbana, och saknar ridhus VARJE jäkla vinter. Har två stycken inom 2 mils radie. Bägge är privata, det ena är relativt nybyggt med prima underlag, dock är vägen dit en mardröm att köra spec vintertid. Det kostade förr iaf 500 kr/år och ryttare (!!).

Det andra är också privat, men det bedrivs en hel del träningar där. Dock inga problem med att hitta ridtider. Det är inte lika nybyggd, och om de inte bytt ut det (tror jag inte) förra året så är botten lite sisådär, det är lite hårt (Gillar iofs jag, men..) och ffa så är botten hal. Årskort där kostar 1500 kr/år och gäller för ryttare. Då ingår tillgång till stor utevolt.

Det är ledigt väldigt mycket, ett par kvällar i veckan det är bokat, och strödagar här och där bara.

Sen finsn det två ridskolor inom vettigt avstånd, den större tar 1500 kr per år och ryttare (eller per år och häst, alt lite högre avgift för familj) om man ej är medlem. Medlem som ej tävlar för annan klubb (medl.avgift minns jag inte, strax under 200 tror jag) betalar 1000 kr/år.

Ridhuset är ledigt vardagsfm fram till 14,, fredagskvällar, och lördagar e 16 och söndagar fram till 17. Förutom vid tävling då.

I anläggningsavgiften ingår tillg till stora fina uteridbanor, dock är det för dåligt med lediga tider för jag ska anse det värt pengarna.

Mindre ridskolan tar 1000 kr per ekipage och år och medlavgift 170 kr. 'Extra häst' kostar 150 kr/år.

Ledigt fram till 16 i princip alla dagar, någon dag det är nån enstaka lektion fm. Lördagarna är av ngn anledning inte emd i kalendern, söndag ledigt heldag utom två h. Förutom vid tävling då.

Man kan även erlägga avgift per gång, månad, säsong etc om man vill, men då blir det ju dyrare.

Jag har hitills löst per gång iom unga hästar etc, men kommer nog i år lösa anläggningskort på det med bra farväg men sämre botten.

Sommartid åker jag sällan till ridhus, utan till lilla hemmaklubben stooora ridvolt. Har tidigare kostat 75 kr/år för medlem (medlavg 225 kr), men from 2008 ingår det i medlemsavgiften. Pris för enstaka gång 50 kr. Sällan klubbens bana är upptagen, jag har varit helt solo varenda gång jag varit där.

Här byggde de för några år sedan en ny ridskolan, en enorm anläggning, med stall och ridhus i samma byggnad, en jätteridbana mm. Men det kraschade, låg för långt utanför samhället för att funka som ridskola. Det såldes i omgångar (två ägare tror jag), men fungerade inte.
Nu står hela anläggningen, fortfarande helt perfekt skick, som maskinlager. Ingen annan ville köpa det. Är inte det synd och skam!

10 minuter från Uppsala kan ju vara ganska olika marknad beroende på vilket håll det är.

Men ett ganska normalt pris runt uppsala är ca 1000 kr per termin. Sen som sagt mer eller mindre beroende på marknaden runt omkring, antal hästar och antal ridhus samt tillgängligheten förstås.

Det har byggts ett nytt ridhus inte så långt från där jag har hästen. De vill ha 1600 per termin eller 2600 per år. Det tror jag är lite i överkant. Det är i alla fall så att jag inte riktigt tycker det ärvärt det, men vi får väl se.

om det inte finns måga ridhus runt om så tror jag att man tjänar på det i längden även om det blir mycket arbete med harvning och sånt.. sen är en rekomendation att se till att allt mockar efter sig fick byta ut hela ridhus under laget i vårat för att det inte var skött...

10 minuter från Uppsala kan ju vara ganska olika marknad beroende på vilket håll det är.

Men ett ganska normalt pris runt uppsala är ca 1000 kr per termin. Sen som sagt mer eller mindre beroende på marknaden runt omkring, antal hästar och antal ridhus samt tillgängligheten förstås.

Det har byggts ett nytt ridhus inte så långt från där jag har hästen. De vill ha 1600 per termin eller 2600 per år. Det tror jag är lite i överkant. Det är i alla fall så att jag inte riktigt tycker det ärvärt det, men vi får väl se.

jag bor ca 1 mil norr om uppsala.vart ligger ditt ridhus??:bump:

Hur många stall finns det inom ridavstånd?

DÄR tror jag nyckeln är. Jag, och antagligen många med mig, resonerar lite som så att måste man i alla fall åka, så är det inte så stor skillnad om man får åka 10 minuter eller 20 minuter t ex. Och åker då alltså 10 minuter 'förbi' första ridhuset, om det andra är bättre, har bättre tider etc. Eller om de är helt jämlika är billigast.

Däremot så RIDAVSTÅND till ridhus där det finns tider etc - DET för mig iaf (och många i bekantskapskretsen) är både högintressant och värt mycket. Så jag skulle lätt betala en femhundring mer/år t ex för ett inom ridavstånd. Helt enkelt för jag skulle nyttja det mer, och känna att jag fick mer valuta för pengarna. Det är ju lite som ska till för att åka till ridhus - släpet ska kopplas, hästen ska kläs på, lastas och man ska åka. Även med en häst som i princip klär sig och går på självmant *s* så tar det ändå lite tid och är lite bök. Om man däremot kan göra iordning som vanligt för ridturen och skritta 15 minuter bort, då är det enklare, skulle göra att man nyttjade ridhuset mer etc.

vad som är max skrittavstånd får du ta reda på, för mig är det ca 20 minuter skritt, är det underlag så det går att trava så kan det ta längre i skritt, men jag vill ha max 20 minuters uppvärmning dit. (Jag har bott 40 min ridtur från ridhus, men det blev aldrig av att man använde det de där dagarna med skitväder när man eg skulle velat, för man var djupfryst/dyngsur/etc när man kom dit)

Uppsala lider ju stor brist på tillgängliga ridhus, så det borde väl inte vara omöjligt - så länge det inte ligger för långt ut från stan. Har i alla år haft häst i Uppsala och kunnat välja på de två ridskolornas ridhus i västra delarna av stan (varav det ena bara går att använda på vardagar till skyhögt pris, och det andra är hyfsat tillgängligt och lite billigare, dock väldigt trångt). Fler alternativ hade varit välkomna!

Kan tillägga, vilken skillnad nu när vi håller till i Stockholm - här finns ju ridhus i varenda buske, t o m till priser så att man har råd att ha boxplats på sådana gårdar! Mycket roligare att ha häst numera, särskilt på vintern...

*kl*

Om du inte har någon eller några miljoner som ligger och skramlar i nån byrålåda :smirk:... så får du lätt driftskostnader på ett ridhus på mellan 5-25 000 i månaden :eek:.

Några tiotusenlappar (20000-40000 som nån spekulerade i) per år räcker inte långt.

Har man ridhus för sin egen skull så kan man ju hyra ut det för att minska kostnaderna, men att man ska bli rik på att sälja ridhuskort är synnerligen orealistiskt.
Ridläger, kurser m.m. ger mycket mera inkommster i förhållande till mödan än vad ridhuskort ger... ridhuskorten är ju mest bara till "självkostnadspris" och ger sällan något över plus att det dräller runt folk mest hela tiden.

Bara lyse i ett ridhus kan lätt hamna på mellan 4-20 kronor per timme.... sen tillkommer underlaget som då självklart slits ut fortare ju fler som rider där och kostar från några tusen per år upp till ett par hundratusen per år beroende på hur ofta det måste bytas och om man har maskiner och tid att byta själv eller om man måste leja bort jobbet.

Det finns flera anläggningar som används som husvagnsparkeringar, spannmålslager m.m. helt enkelt därför att hästfolk är för snåla för att betala vad det kostar ! PLUS att det finns någon konstig föreställning i hästvärlden att man inte behöver gå med vinst....

Hade man inte använt ridhuset hemmavid själv för häständamål så hade det varit maskinhall vid det här laget....

Senast ändrad:

jag bor ca 1 mil norr om uppsala.vart ligger ditt ridhus??:bump:

Det jag nämnde ligger strax utanför Björklinge. Om du bor runt Bälinge finns det ju ganska mycket hästar och i dagsläget inte så många ridhus. Men kanske inte så många som är beredda att betala någon jätteslant heller, vi är vana vid att det är billigare här...:p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 029
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952
Anläggning Det är så att jag, min sambo å vän ska hyra ett stall med 8 boxar varav vi själva har 3 hästar så de är 5 boxar kvar.. värmd...
2
Svar
39
· Visningar
3 719
Senast: Fille
·
Ekonomi & Juridik Jag är inte en av de mest kända här på forumet, men vill verkligen, verkligen inte att någon ska ta illa upp om jag skriver det här...
2
Svar
22
· Visningar
4 040
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV