Sv: Tjäna på unghäst
*KL*
Just tjäna på unghästar tror jag går, OM man ändå behöver ha en 'extrahäst' som sällskap, och är kunnig nog att rida in och utbilda en unghäst.
Då tror jag man kan tjäna en slant på det om man köper ungt och billigt, dvs passar på att göra ett klipp pga platsbrist eller liknande. Och hästen håller sig frisk och kry fram till försäljningsdatum.
Min welshponny köptes ju som åring med den tanken. Jag behövde sällskapet oavsett, en ponny är billig i drift. En ungponny kan jag rida in, utbilda, visa på tester & kvalitets och tävla ungponnyklasser med. Och sen sälja betydligt dyrare än han är köpt för (vuxenutb småponnyer är ofta eftertraktade, nu blir han inte så himla liten, men..)
Dock hänger allt på att jag
1. Har eget stall
2. Skulle behövt ha en 'sällskapshäst' ändå, dvs skulle fått ta den kostnaden oavsett
3. Köpte billigt
4. Han håller sig frisk och skadefri
5. Jag har möjlighet att vänta de år det tar för utb etc.
Då kommer jag tjäna en slant, för skillnaden mellan honom och en sällskapsponny kommer vara träningsavgifter etc, rent ridrelaterad utrustning osv. Och det kommer jag få igen med råge om han utvecklas som jag hoppas och får vara skadefri.
(Nu är jag inte så säker på att sälja längre, men det är långt dit så vi får se)