Tjäna på unghäst

Empalie

Trådstartare
Till våren funderar jag på att skaffa en häst till. Jag kom på häromdagen att min förra stallägare brukade köpa billiga unghästar rida till och sälja. Jag är sugen på detta. Har haftunghäst innan men skulle nu vilja köpa med inställningen att sälja efter ett par år för att tjäna lite, är detta fantasi?

Sv: Tjäna på unghäst

Jag tror det är svårt att tjäna något. Om man ser det strikt räknat.

Om man däremot räknar med att alltid betala för en boxplats, mat, veterinär, försäkring - ha alla hästkostnader ändå - då kan man ju köpa billigt och sälja dyrare.

Att däremot räkna på försäljningspriset minus alla kostnader (stallning, hovslagare, inköp etc) och få till en vinst - nja.

Om man är en "känd" ryttare d v s har ett namn som alla känner till. Så kan det gå om man inte håller hästen så länge. Max ett halvår för att vara säker på en vinst.
Men för en "vanlig" ryttare som tänker ha hästen ett par år är väldigt svårt att få någon vinst eller inte gå back på det. Precis Lovisaleonora skriver så är det ju inte gratis att hålla häst. Plus att det är levande djur och allt kan hända med dem.

Jag köpte ett 6-årigt fullblod från banan för 15 000,- + utrustning för 5 000,- (som följde med honom sen, därför skriver jag det) och hade som "projekt" i 1,5 år innan han såldes för 60 000,-
Eftersom jag hade honom i företaget betalade jag moms på de 60 han såldes för, fick alltså ut 48.

48 000 - 16 000 i inköp, - ytterligare ca 25 000 som det kostade att hålla honom ger 7 000 i vinst, och då har jag inte räknat med kostnader för tävlingar och träningar (bara träningarna gick väl på 3 500 någonting, + att jag körde 3 mil enkel resa för att komma dit).

Det ger alltså inte många kronor i vinst för hårt arbete, och då fick jag ändå 4 ggr mer för hästen än jag köpte honom för.

Visst får man mer betalt för ett välstammat halvblod, men de är ju också dyrare i inköp.

Du vet väl att du inte behöver momsa hela försälningsbeloppet när du köpt av en privatperson?

Det finns en regel som innebär att du bara momsar mellanskillnaden mellan ditt inköps- och försäljningspris.

För att tjäna något på hästförsäljning tror jag lite på dem som:
1. Köper in hästar från utomlands
2. Ha hästarna sålda på 1 vecka
3. Köpa hästar som redan är inridna

*KL*

Just tjäna på unghästar tror jag går, OM man ändå behöver ha en 'extrahäst' som sällskap, och är kunnig nog att rida in och utbilda en unghäst.

Då tror jag man kan tjäna en slant på det om man köper ungt och billigt, dvs passar på att göra ett klipp pga platsbrist eller liknande. Och hästen håller sig frisk och kry fram till försäljningsdatum.

Min welshponny köptes ju som åring med den tanken. Jag behövde sällskapet oavsett, en ponny är billig i drift. En ungponny kan jag rida in, utbilda, visa på tester & kvalitets och tävla ungponnyklasser med. Och sen sälja betydligt dyrare än han är köpt för (vuxenutb småponnyer är ofta eftertraktade, nu blir han inte så himla liten, men..)

Dock hänger allt på att jag

1. Har eget stall
2. Skulle behövt ha en 'sällskapshäst' ändå, dvs skulle fått ta den kostnaden oavsett
3. Köpte billigt
4. Han håller sig frisk och skadefri
5. Jag har möjlighet att vänta de år det tar för utb etc.

Då kommer jag tjäna en slant, för skillnaden mellan honom och en sällskapsponny kommer vara träningsavgifter etc, rent ridrelaterad utrustning osv. Och det kommer jag få igen med råge om han utvecklas som jag hoppas och får vara skadefri.

(Nu är jag inte så säker på att sälja längre, men det är långt dit så vi får se)

Till våren funderar jag på att skaffa en häst till. Jag kom på häromdagen att min förra stallägare brukade köpa billiga unghästar rida till och sälja. Jag är sugen på detta. Har haftunghäst innan men skulle nu vilja köpa med inställningen att sälja efter ett par år för att tjäna lite, är detta fantasi?

Har du eget stall och eget foder samt är duktig på att hantera, fostra och rida/köra in unghästar kan det vara lönsamt om du köper in föl/unghästar billigt.
Ett stort problem kan vara att man fäster sig mycket vid hästen...

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 104
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 447
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 414
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023