Tja vill man ha utekatter

Sv: Tja vill man ha utekatter

Ja, det där såg ju ut som en riktig "ute-katt"!

Hur som helst så har katter betydligt värre saker att oroa sig för än vargar.
 
Sv: Tja vill man ha utekatter

Katter kan fly upp i träden om det skulle behövas. Ännu ett aftonblaskan trick för att väcka varghatet till liv.
 
Sv: Tja vill man ha utekatter

Katter kan fly upp i träden om det skulle behövas. Ännu ett aftonblaskan trick för att väcka varghatet till liv.

I Expressen, inte Aftonbladet.

Läste du artikeln? Gjorde någon av er det? Kvinnan berättar bara att hon håller katterna inne eftersom hon sett varg. Det har inget med varghat att göra, det är bara en vinkel på nya vargobservationer runt Göteborg.
 
Sv: Tja vill man ha utekatter

Jag skulle vara betydligt mer orolig för rovfåglar än för vargen om jag hade katterna ute.

Hud vad hemskt att det finns vilda djur där ute som kan äta upp mina pälsklingar (eller deras mat)!!!

*suck*
 
Sv: Tja vill man ha utekatter

Fast hon säger ju inget åt det hållet. Hon säger bara att hon kommer att hålla katterna inne. Det skulle jag också göra om jag haft utekatter och sett varg i närheten.

Folk i Göteborg har klarat vargobservationerna kanonbra, såvitt jag sett. En kille som håller får för att hans hundar ska få valla blev av med flera djur. Till och med han var helt sansad och sa att han tycker att vargen har en plats i vår natur.
 
Sv: Tja vill man ha utekatter

Det intressanta är varför det krävs en varg för att hon ska hålla katterna inne. Jag lovar att hon har haft rovfåglar i omgivningen ända sedan hon började släppa ut katterna och de verkar hon inte vara rädd för.

Även om det inte är avsikten så sprider artikeln... oproportionerlig rädsla.
 
Sv: Tja vill man ha utekatter

Jag tycker inte att den gör det. Den där kvinnan tänker bara vad varenda annan utekattägare också skulle tänka, när det fanns varg i området.
 
Sv: Tja vill man ha utekatter

Ja det kan man undra. Risken att bli påkörd är ju alltid, varje dag stor. Men det är okej???
 
Sv: Tja vill man ha utekatter

Jag tycker inte att den gör det. Den där kvinnan tänker bara vad varenda annan utekattägare också skulle tänka, när det fanns varg i området.

Att vargen är farligare än rovfåglar? Så tänker hon säkert, det betyder inte att hon gör en rimlig riskbedömning.
 
Sv: Tja vill man ha utekatter

Nja, så tror jag inte att hon tänker. Bara: Ojdå, varg. Då får jag hålla katterna inne ett tag.

Jag tror att utekattägare som sett varg på nära håll skulle tänka: Jaha, varg. Men risken för rovfåglar eller bilar är större så jag låter katterna gå ut som vanligt.

Jag kan inte se hur den artikeln skulle kunna orsaka vargskräck. Antingen är man redan rädd för varg eller så är man det inte, oavsett hur en kattägare tänker runt sina katter. Hon reagerar inte ens överdrivet, i mina ögon. Vilket jag däremot tycker att den förskolepersonal gjorde som höll barnen inne. Människor är inget byte för den här vargen.
 
Sv: Tja vill man ha utekatter

Att hålla reda på sina djur när varg finns i närheten är sunt och riktigt.

Det som dock är underligt är hur kattägaren släpper ut sina katter i vanliga fall till alla risker det innebär med trafik, rovfåglar, sadistiska människor, andra katter mm mm. Dessa risker är helt normala enligt många kattägare. Det enda som kan få sådana ägare att hålla sina katter inne är - varg. Det är ett resonemang som jag tycker saknar all rim och reson. Vill man skydda sin katt från plågsam död och onödiga risker så borde det gälla samtliga risker.
 
Sv: Tja vill man ha utekatter

Nja, så tror jag inte att hon tänker. Bara: Ojdå, varg. Då får jag hålla katterna inne ett tag.

Jag tror att utekattägare som sett varg på nära håll skulle tänka: Jaha, varg. Men risken för rovfåglar eller bilar är större så jag låter katterna gå ut som vanligt.

Jag kan inte se hur den artikeln skulle kunna orsaka vargskräck. Antingen är man redan rädd för varg eller så är man det inte, oavsett hur en kattägare tänker runt sina katter. Hon reagerar inte ens överdrivet, i mina ögon. Vilket jag däremot tycker att den förskolepersonal gjorde som höll barnen inne. Människor är inget byte för den här vargen.

Du har antagligen helt rätt i att många utekattsägare gör konstiga riskbedömningar pga. okunskap.

Varje artikel som visar på hur människor begränsar sin tillvaro pga. varg (när det är helt obefogat) sprider i viss mån rädsla. Jag tycker helt klart att hon överdriver.
 
Sv: Tja vill man ha utekatter

Jag hade nog hellre sett att en varg tog en katt än att den ska bli plågad/skadad och lida..
Men folk tänker ju aldrig längre än näsan räcker, bara gör som folk brukar utan att reflektera.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 869
Senast: Badger
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 190
Senast: Marvin
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 215
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp