Tittig ???

N

Nethan

Jag är förälder till nybliven ryttare. Vi har haft diskutioner om benämningen tittig. Vad menas igentligen med "tittig" på en häst/ponny :confused: :confused:? I annonser kan man se detta uttryck i olika sammanhang men vi är inte överens om själva innebörden. Skulle gärna vilja ha hjälp med detta.

Sv: Tittig ???

För mig är en häst tittig som stannar eller står emot på "titt"-hinder (vattengravar, murar, grindar mm), ofta skyggar för saker eller vägrar gå förbi saker den tycker är läskiga.

Föjande lägger jag in i ordet "tittig" om en häst:

Att den kan studsa och skygga i för olika föremål/situationer.
En tittig häst är inte opålitlig men kräver en säker ryttare som har vana vid att "allt kan hända". Alltså ingen nybörjarhäst (om ni nu letar efter en häst till en nybliven ryttare).

En tittig/spooky häst märker små förändringar i sin omgivning (ex en hink kan vara flyttad), uppmärksam på tillvaron, har låg flykt tröskel.

De erfarenheterna jag har av lite tittiga hästar är att de kan vara höga i rang, men passar inte riktigt i skorna så att säga, inte riktigt mogna för uppgiften än. Varnar flocken hellre en gång för mycket.

Jag anser inte att en tittig häst är rädd.

En "tittig" häst är en sådan som ser allt och som kan skygga mer än kanske en "vanlig" häst.

En "tittig" häst kan tex bli rädd för en röd hink på stallplanen som inte låg där dagen innan.

Ingen nybörjarhäst då man aldrig vet vad som ska hända. :smirk:

*lånar en flik på tråden*
Får jag fråga om ett begrepp som jag sett i annonser åxå?
Rumslig - i frågan om gångarter. T ex en "rumslig trav" hurdan trav är det? Bra eller dålig? Stora, hyfsade eller små rörelser? :confused:

För mig är "tittig" en spänd häst som går men huvudet högt och kollar in allting runt om kring och skvätter till för hälften av det. En häst kan altså vara tittig ibland men andra gånger lugn enligt mig.

"Rumslig", är inte det samma som vägvinnande och luftiga gångarter?? Låter som det...

Rumsliga gångarter betyder att hästen har ett stort och luftigt steg.

För mig är tittig att hästen stannar, kastar sig åt sidan eller skenar iväg när den uppfattar något som otäckt. Det ställer lite högre krav på ryttarens förmåga att hantera hästen.

Har stött på en massa olika hästar som ägaren/ryttaren förklarat som "tittig", och enligt mig finns det en "skala" på hur tittiga en "tittig" häst kan vara... Det kan röra sig om en häst som bär huvudet högt och vill spana efter ex. andra hästar, eller om den ser typ en älg i skogen att den då stannar till och höjer huvudet och kollar... Men det kan också vara en häst som skyggar/hoppar till för saker den inte är van vid, ex. en vattenmatta under ett hinder, en hink på stallplan osv.. Sen finns det ju värre hästar än det som bästa beskrivningen på skulle vara "tittig"...

Om hästen skenar iväg när den ser något "farligt" kallar jag inte tittig, då är hästen rädd och nervös.

Jag har en tittig häst, hon ser ALLT och hoppar gärna åt sidan men hon kutar aldrig iväg. Hemma på stallplanen så är hon inte tittig, där kan jag dra en stor prasslig pressening över henne utan att hon bryr sig men när vi är ute och rider så kan hon stanna till och titta, fnysa och frusta över en sten i diket. :D

En tittig häst är väldigt ofta en understimulerad och uttråkad häst - den roar sig med att vara rädd och tränar sin reaktionsförmåga eftersom den inte har nåt bättre för sig. Givetfinns det hästar som är födda såna, men MÅNGA "tittiga" hästar jag träffat har som sagt inte varit annat än understimulerade.

En tittig häst är på sin vakt hela tiden mot förändringar och söker efter faror mer än andra hästar.
Min är tittig men gör inget, det ser ut som om hon tittar på en pingismatch när vi är ute och lullar i skogen, men när vi tränar så tränar hon.
Hon är inte understimulerad utan hon är sådan och har alltid varit.

Så det finns olika grader på tittigheter antar jag.

Så tror jag också att det är. Har min häst vilat mer än en dag så ser hon monster överallt! :D

Men allt tittande går nog aldrig ur henne, hon är en väldigt uppmärksam häst och är nog född sådan. :smirk:

Jag håller med. Min häst är iofs i "grunden" tittig, men han blir mycket bättre om man gör något HELA tiden, för då har han inte tid att vara tittig :D När han har tråkigt eller vill slippa jobb så överdriver han och blir "rädd" för en massa fjantiga saker... Men han är väldigt vaksam av sig och i flocken har han ofta den positionen att han varnar de andra för fara.

TAck för alla svar men jag funderar lite på tex om man rider en unghäst (5 år) som är inriden vid 3 år. HAr varit hos samma ägare i 4 år och hästen aldrig brytt sig så mycket om vad som finns runt omkring sig eller vad som väntar runt nästa hörn. Hästen byter sedan ägare och börjar ta in allt nytt som händer med omgivning och allt det innebär. Givetvis förstår jag att hästen är mer observant vid detta nya men om det fortsätter med att ha stenkoll på allt kan det då vara ett tecken på att hästen inte känner fullt förtroende för sin nya ryttare/omgivning. Min son har ridit några gånger på en häst där detta just gäller. Hästen har dock aldring skenat iväg eller gjort något farligt. Tvärt om så är hästen väldigt lugn och gör inte mycket väsen av sig men har hela tiden tvärkoll på allt och stannar gärna upp hela tiden. Finns det övningar man kan göra för att få en häst mindre tittig eller är en häst tittig så är den alltid det? Kan man sammanfatta allt det som är svarat tidigare att en häst som hela tiden har koll på vad som händer, tvärstannar vid varje vägkrön. Har ständig koll i alla vädersträck en en tittig häst?

Senast ändrad av en moderator:

Nethan skrev:
Kan man sammanfatta allt det som är svarat tidigare att en häst som hela tiden har koll på vad som händer, tvärstannar vid varje vägkrön. Har ständig koll i alla vädersträck en en tittig häst?

Ja, så kan man sammanfatta det på ett ungefär.

Om hästen varit lugn hos sin förra ägare (om denna förra ägare inte bara säger det fast den har varit tittig där med) och nu är tittig hos er beror nog på att allt är nytt och den inte känner sina nya ägare riktigt än. Förtroende mellan häst och ryttare kan ta ett tag att bygga upp.

Sen kan det också vara så att hästen har fått en ny uppgift i sin nya flock (om den går med andra hästar i hagen) dvs att spana efter faror. Då är det inte så mycket man kan göra.

Men känner hästen sig trygg med ryttaren så kommer tittandet förmodligen att minska.

Om hästen är tittig så är den inte "på hjälperna" som man brukar säga. Dvs om du har hästen väl inramad mellan hand och skänkel så den har full uppmärksamhet på dig som ryttare så är den inte tittig. Olika hästar har, som redan nämnts, olika grad av uppmärksamhetsnivå på omgivningen och flyktbenägenhet. En häst som är mer "tittig" behöver vara bättre inramad för att inte skygga etc, medan en annan häst inte tittar oavsett hur ryttaren rider.
"Tittiga" hästar behöver ett större förtroende för sin ryttare för att slappna av och lita på att den inte själv behöver ha stenkoll på omgivningen.
Min häst är oerhört tittig, men genom en bra tränare som hjälpt mig att komma till ridning där han är eftergiven för både skänklar och händer har vi kommit förbi det. I skogen, på lång tygel kan han naturligtvis fortfarande vara tittig, och likaså om jag inte har honom bra inramad. Det ligger liksom i hans personlighet.

Om hästen blivit tittig i sin nya miljö kanske den inte funnit sig tillrätta ännu. Den känner att den själv måste hålla koll så att inget farligt drabbar den. I hästens värld skyggar den ju för att överleva...

Som nybliven ryttare kan det ju vara svårt att ha hästen "inramad". Därför brukar man väl inte rekommendera "tittiga" hästar som nybörjarhästar. De hästar som är tittiga är ju oftast väldigt uppmärksamma på allt omkring dem, dvs även ryttarens hjälper etc. Därför kan de lätt bli förvirrade om ryttarens signaler blir diffusa, som de ju kan bli när man är ovan.

Förtroende kommer med tiden. Jag skulle inte fundera så mycket (på det viset kan man skapa fler problem än man egentligen har) utan låta hästen få en vänjningstid och sen köra på ungefär som vanligt.

"Finns det övningar man kan göra för att få en häst mindre tittig"

Att rida så man får hästen med på sina noter brukar hjälpa. Vända energin till uppmärksamheten för sin ryttaren så att säga. Jag skulle inte låta hästen stanna och titta varje vägkrön, utan försöka trav på och nonchalera att han har något att titta på.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 151
Senast: valy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar