Sv: Tittig ???
Om hästen är tittig så är den inte "på hjälperna" som man brukar säga. Dvs om du har hästen väl inramad mellan hand och skänkel så den har full uppmärksamhet på dig som ryttare så är den inte tittig. Olika hästar har, som redan nämnts, olika grad av uppmärksamhetsnivå på omgivningen och flyktbenägenhet. En häst som är mer "tittig" behöver vara bättre inramad för att inte skygga etc, medan en annan häst inte tittar oavsett hur ryttaren rider.
"Tittiga" hästar behöver ett större förtroende för sin ryttare för att slappna av och lita på att den inte själv behöver ha stenkoll på omgivningen.
Min häst är oerhört tittig, men genom en bra tränare som hjälpt mig att komma till ridning där han är eftergiven för både skänklar och händer har vi kommit förbi det. I skogen, på lång tygel kan han naturligtvis fortfarande vara tittig, och likaså om jag inte har honom bra inramad. Det ligger liksom i hans personlighet.
Om hästen blivit tittig i sin nya miljö kanske den inte funnit sig tillrätta ännu. Den känner att den själv måste hålla koll så att inget farligt drabbar den. I hästens värld skyggar den ju för att överleva...
Som nybliven ryttare kan det ju vara svårt att ha hästen "inramad". Därför brukar man väl inte rekommendera "tittiga" hästar som nybörjarhästar. De hästar som är tittiga är ju oftast väldigt uppmärksamma på allt omkring dem, dvs även ryttarens hjälper etc. Därför kan de lätt bli förvirrade om ryttarens signaler blir diffusa, som de ju kan bli när man är ovan.