Tittig hopphäst!

S

somjagvillvara

Hej!
Jag har nyligen köpt en hopphäst som enligt uppgifter ska ha gått 1,40 i tyskland. Men när jag ska hoppa honom är han jätte tittig och stannar på hindrena. Det blir ju ännu värre när han kommer på andra ställen och hoppar, så jag är väldigt orolig hur det ska gå på tävlingarna framöver.
Kan en häst som gått 1,40 banor verkligen vara så tittig? och hur tränar jag för att få hästen att hoppa hinderna?

Tacksam för svar!

Sv: Tittig hopphäst!

Det jag kan tänka att det beror på är din nya ridning. Hästen är ju lika lite van vid dig som du vid den. Min häst är jättetittig om jag har dålig galopp, men om han går fram fullt och på riktigt så hoppar han allt i alla lägen :)

Kan det vara något sådant?

Det är mkt möjligt att hästen har gått högre klasser, men att den kräver en mer säker/bestämd ridning för att göra det.
Har du ngn tränare som hjälper dig?

"som enligt uppgift ska ha gått..." Vem har gett dig de uppgifterna? Hur trovärdigt är det? Att hoppa hinder på 1.40 eller går tävlingsbanor på 1.40 är två väldigt olika saker. Kan du inte kolla upp resultaten från Tyskland? Vilken höjd tränar du på? Många frågor men en varningklocka ringer hos mig när man säger att hästen har gjort det och det och sedan får den nya ryttaren jätteproblem. Att man inte lyckas på topp det första halvåret som ny ägare är väl inget konstigt, men att gå från 1.40 banor till att blir så tittig att hästen bara stannar tycker jag är konstigt.

Det kan faktiskt stämma. Ena hästen som min man äger är precis så som du beskriver din, den har också gått 1,40. Senaste tävlingen nu i helgen så var han helstirrig på framhoppningen, stannade på krysset o bara kastade sig, blåste o flåsade som om bommarna skulle äta upp honom. Då vet jag hur jag ska göra för att han ska lägga av för jag känner hästen....

Han blir likadan inne på banan, helstirrig men vet man hur han funkar så går det bra i alla fall. Dubbelnolla i ena klassen i helgen o rev sista i omhoppingen i andra klassen (mitt fel)

Så att det kan nog mycket väl stämma att din häst gått 1,40 !

visst kan hästen ha gått högre klasser, men högre klasser kräver oftast mycket ridning och rider inte du på det sättet som hästen är van vid så kan den mycket väl reagera på det sättet den gör. Är du osäker/nervös eller liknande så kan det också utlösa liknande på hästen.

Min häst har gått 1,40 och är supertittig på alla mörka objekt, så visst kan det vara så. När han är tittig hoppar han om man rider starkt, annars skyggar han från hindret. Försiktiga hästar är ju tyvärr ofta tittiga hästar.
Min häst river ytterst sällan och hoppar alltid när han är vid hindret. Om jag skulle rida för dåligt på ett titthinder kan det dock resultera i att han skyggar iväg.

Jo det är ju så.
Även fast hästen tävlat 1,40 behöver inte det betyda att den flyger över alla hinder.
Rid på ordentligt och mesa inte. I Tyskland rider de hästarna konstant, så då kan man stöta på problem, jag red i Tyskland och jisses vad jag fick problem. Hästarna var SÅÅÅ ridna så lilla jag kunde inte rida dem...

Ju dyrare häst destu svårare.. :angel:

Det kan ju vara som ni säger då jag inte är den starka och tuffa typen. :) Det är liksom ingen skillnad på om det är 120cm eller 50 cm utan han kan stanna på 50cm också och vägra gå över och sen när han väl hoppar det, hoppar han jätte högt över och tror att hindret ska bita honom. Sen ibland hoppar han 120 utan att änns kolla på det. Har ni några tips hur jag ska träna på det då jag inte är så stark?

Väldigt mycket tempoväxlingar och att se till att hästen då verkligen går fram när du ökar och att h*n inte dör av när du minskar. Det hjälper mig jättemycket :) Och att toköka efter hinderna för att kolla att han va med och berömma som en galning provade jag ett tag. Men tokökningarna fick jag sluta med för han vart för busig och började bocka mittiallt :p Men beröm lyssnar han verkligen på! :)

ofta har det inte så mycket med styrka att göra, utan att själv vara bestämd, konsekvent i sin ridning. Allra bäst är att ta kontakt med en duktig tränare som kan hjälpa er och anpassa träningen efter just era behov som ser hur det ser ut, vilket inte vi gör.

Kan vara ovant för din nya häst att vänja sig vid din ridning. Tysk ridning bygger ju mycket på kontroll och att hästen ska vänta på att ryttaren ger kommando att "nu ska vi hoppa". Förstå mig rätt, men dessa "tyskridna"hästar behöver ofta mycket mycket ben, alltså stadig skänkel och drivning med sätet.

En tittig häst kan ju många ggr grunda sig i att hästen är försiktig också, och det är ju bara bra:D

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 771
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 254
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar