Tittig häst

Fiorano

Trådstartare
Ni som har hästar som är högt i blod och kanske lite tittiga och spralliga-hur reagerade dom på sin första dressyrtävling? När började de känna sig trygga på banan?

Sv: Tittig häst

Jag skulle inte tävla en häst som fortfarande sprallar o tittar på massa saker, hästen måste ju först lita såpass på sin ryttare så den kan överlåta allt till ryttaren liksom. Tävlar man ändå får man väl helt enkelt räkna med himlarns obekväma gångarter, massa sprättande med frambenen o lite skutt här och där ;) så skulle angloaraben jag rider göra i alla fall

Lite tittiga men jag har ganska mkt tävlingrutin så jag tänkte inte på det utan bara red och då gick det bra i första klassen, andra klassen bralla den i galoppen men men.sånt som händer, det viktigaste är nog att du själv är lugn och inte tänker på det så mkt själv..

min häst har vart ute på två tävlingar och första gången var han fruktansvärt spänd!
han hade aldrig sett dressyrstaket, blommor, dommare eller bord mitt i ridhuset ;) vi kom inte ut på kortsidorna, fick lite brall-"förslag" som jag skulle uttrycka det, lite "jag kan om jag vill men jag kanske inte ska".
men vad ska man säga, det tar olika lång tid att vänja hästarna vid vad som finns där ute, en del kokar ju lätt över (som min) och andra tar det med ro. tror jag kommer behöva ca 10 tävlingar nu i vår innan han kan slappna av något så när inne på banan.

lyrazel: hur hade du tänkt lära hästen att tävla då?

Lyrazel skrev:
Jag skulle inte tävla en häst som fortfarande sprallar o tittar på massa saker, hästen måste ju först lita såpass på sin ryttare så den kan överlåta allt till ryttaren liksom. Tävlar man ändå får man väl helt enkelt räkna med himlarns obekväma gångarter, massa sprättande med frambenen o lite skutt här och där ;) så skulle angloaraben jag rider göra i alla fall

och hur exakt tränar du dina unghästar för tävling om du inte räknar med att de är tittiga och hoppiga i början? :confused: :crazy:

Är ganska unghäst/tävlingsvan

Oftast är yngre hästar tittigare och lite tossiga de första tävlingarna. Man får inte bli förbannad utan vara vänlig och lugn själv, dom är ju inte vana. Oftast brukar dom lugna sig efter 2- 3 tävlingar men det är också från individ till individ. Man ska inte tänka så mycket på det utan bara rida och sedan får man vara nöjd (inga höga krav), då brukar det gå bättre.

Har varit med om vid flera tillfällen att hästarna har hoppat ut, tvärnitat och brallat men det är saker man får ta.

Senast ändrad:

kan tillägga att jag struntade ganska hårt i att man inte ska smacka, prata eller klappa hästen och gjorde det flitigt och det hjälpte, fast domaren kan ju bitas ändå.
är man bara lugn själv så kommer hästen slappna av o komma till sin rätt på tävling oxå.
min kompis som är hoppryttare var alldeles förtjust när han slog en spark i mellangaloppen :p

Breccia_ skrev:
kan tillägga att jag struntade ganska hårt i att man inte ska smacka, prata eller klappa hästen och gjorde det flitigt och det hjälpte, fast domaren kan ju bitas ändå.
är man bara lugn själv så kommer hästen slappna av o komma till sin rätt på tävling oxå.
min kompis som är hoppryttare var alldeles förtjust när han slog en spark i mellangaloppen :p

Jag kunde gärna slänga in en klapp lite då och då :angel: till en unghäst jag red. Han presterade bättre då :D
Man jag sa att det var hästens första tävling till dommaren som gav mig rätt poäng men inte slängde ut skitiga kommentarer uten var vetande om dess kunskaper

Men det är ju som sagt från häst till häst

Min vbl travare tyckte det var SÅ konstigt att alla kollade på honom så han blev alldeles till sig 2 gånger innan han fatta att det inte händer nånting

första gången var hans tjej med också och han blev helt galen, for omkring och hade damp men vi kom igenom programmet å det var det som var meningen :D

han är normalt världens coolaste på nya grejjer men inte den här gången. Nu vet han att det inte är nån fara, är lika lugn som alltid. Fast t.om. för lat nu :rofl:

Kul att läsa era svar!

Jag har en femåring som egentligen är avlad för hoppning. Men jag har blivit lite mesig och tänkte tävla dressyr detta året i allafall. Hon rör sig trevligt, men är ganska tittig och rätt så sprallig... Tänkte göra debuten utom tävlan på klubbtävling till våren. Då är hon åtminstone på hemmaplan!

Min mkt tittiga och skvättiga pålle, 6 år, blir trygg och lugn på banan, tvärtemot vad man skulle kunna tro. Han tittar inte på staketet alls, man får istället se upp så att han inte springer för nära! Det kan ju vara så att om man har en häst som är "tempererad" ute känner sig trygg när den får "ramar" i form av en dressyrbana. När min modiga medryttare var ute o tävlade honom för första gången så var det nästan att man ville blunda, jag tänkte att det här kommer ALDRIG att gå! Så går han in och genomför inte bara en klass utan två klasser med beröm godkänt i mina ögon.( Ok då, ETT liitet bocksprång framför domaren bara:o men det tror jag bara var hans sätt att hälsa faktiskt...)

Mitt tips är att tänk inte så mycket på vad som kan hända utan se det som en del i hästens utbildning, en erfarenhet. Alla är ju "nybörjare" någon gång och tävlingsrutin kan man ju bara få på ett sätt, genom att tävla ofta.

jag tror domaren märkte att det var hästens första tävling, sen har jag ridit mycket för den domaren och alltid ansett att h*n ger rättvisa poäng.
jag menar, en häst som inte går ut till kortsidorna, det tyder ju på att den är orutinerad ;)
vi fick dåliga poäng på kortsidorna men i mitten av banan fick vi sjuor, trots en väääldigt spänd häst. jag var jättenöjd!
till våren hoppas jag att det ska lägga sig lite och att han ska tycka det är roligare och vara lite mer avspänd.
men som sagt, min häst gillar stora mittvolten :D

min "tant" är väldigt sprallig hemma, vi har aldrig tävlat ännu. men står det tex en stol i ena hörnet kan hon flyga rätt upp och dra iväg en kort bit, men går fort att samla upp igen. Stället är nytt så jag tror det beror lite på det. Hon är iaf tävlad förut, så det ska bli kul o testa hur hon är på tävling.

Fiorano skrev:
Ni som har hästar som är högt i blod och kanske lite tittiga och spralliga-hur reagerade dom på sin första dressyrtävling? När började de känna sig trygga på banan?

Hehe.. det vill du inte veta!! :)

Man kan utan problem räkna år iaf... :angel: :angel: :p

Första gången på tävling med min fullblodare var en överraskning för mig...han gick hundra gånger bättre än vad han gör/gjorde på träning hemma/borta?! Visst tittade han till lite på domaren, men inte mer än så. Han har dock gått löp när han var yngre och är kanske därifrån van vid mkt folk och stojj, men det är över 5 år sedan idag (då 3 år sedan).

Min D-ponny blev väldigt spänd när jag började tävla henne, det brann i huvudet på henne ibland misstänker jag :smirk: .
Särskilt ute, då blev det en del mindre vackar språng osv. Dessutom gissar jag att vi har rekordet i hur snabbt man kan rida igenom ett program ;).

Det gäller att ta det lungt, inte bli arg, andas och jag pratade och klappade henne igenom hela program i början. Så småningom började hon slappna av och nuförtiden händer det sällan att hon spänner sig och hittar på nåt. Men det gäller att ha en hel del tålamod och inte tänka på hur poängen blir.

Liknande trådar

Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 614
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
943
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
9 186
Senast: Grazing
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
799

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Hård nacke

Omröstningar