Titthålsoperation i knäled, erfarenheter

Sv: Titthålsoperation i knäled, erfarenheter

Jag har gjort det. Hästen hade väldigt ont i knät efteråt. Man fick inte pilla på benet utan att han lyfte på benet och hotade att sparka. Detta på världens snällaste häst. (Jag stod och höll löst i grimskaftet när de sprutade i spruta efter spruta i både knä- och kotled, han rörde inte en fena.) När veterinären fick se hans reaktion vid återbesöket dömdes han ut direkt. Han kände hästen väl vid det här laget och insåg hur illa det var när den hästen hotade. Någon konvalescens mer än de första 6 veckorna på boxvila fram till återbesöket var det alltså aldrig tal om.:(

Någon som gjort detta på sin häst?

Hur gick det?

Hur såg konvalescensen ut?

Japp, på min gamla tävlingshäst. De hittade trasigt brosk i leden som inte synts på vare sig röntgen, UL eller scint.
Han var 18 år och pensionär så han gick i sin vanliga hage efter att han hämtats hem dagen efter operationen. Fick smärtstillande någon vecka och verkade inte särskilt påverkad, lite halt såklart, men låg och sov som vanligt och så.

Han är väldigt lugn ute och skulle ju som sagt inte tränas och tävlas mer - där av beslutet att han skulle få vara ute. Op i maj så vädret var gynsammt.
Skrittades sedan och skogsreds sista åren innan hans hjärta gav upp när han var 22.

Jag har haft en häst jag gjort det på, i knäleden på ett bakben.
Kom samma dag som op till kliniken och fick åka hem samma dag på kvällen.
Fick 2 veckor total boxvila sen 4veckor i sjukhage med korta skrittpromenader. Sen utökades hagen successivt och några veckor senare gick hon i den vanliga hagen med sina hästkomipisar. Skrittades uppsuttet/promenader för hand 2-3 månader några ggr/v. Ca 5 månader efter operation var vi tillbaka på återbesök. Ingen synlig förbättring utan fortfarande halt främst på böjt spår hon blev då utdömd och springer nu på de gröna ängarna sen några månader tillbaka. Hon blev 11 år, diagnosen hon fick var minisk och ligament skada.

Så jag har tyvärr ingen bra erfarenhet av knäskador.

Lycka till nu med din häst!

Liknande trådar

Hästvård Cystor - era erfarenheter Vad hade ni för symptom? Vart satt den/dom, Opererade ni ? Vad för typ av operation gjordes ? Resultat ...
Svar
4
· Visningar
297
Senast: Bee
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
19
· Visningar
1 564
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 598
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 389
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX