Tittat på sadlar i dag..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tomaten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 158
  • Visningar Visningar 8 524
T

Tomaten

Ska ju köpa ny till pållen. Provsatt många olika sadlar men fastnade speciellt för en Santa Cruz(ny) alround mot hopp och en Zaldi, hopp,begagnad men väldigt fin och i två färger.
Men jag tänkte om någon har erfanhet av dessa märken är de bra i läder,bomm osv?
Ska tillbaka efter semestern och prova ut en på pållen också, hade velat ha en nu men har inga pengar så det får vänta :smirk:

Sv: Tittat på sadlar i dag..

Jag har en ZaldiStar, en av deras flatback! Kan bara säga att jag älskar den, skönaste sadeln jag ridit i. :love:

Har hört en del om att Zaldi att det varit lite varierande kvalitet på Zaldisadlar men vet inte så mkt om det, finns säkert någon annan här inne som har mer koll än mig. Jag har iaf inte haft några problem med min. Köpte iofs den som ny och utprovad till pållan, och har skött den noga, så jag är iaf mkt nöjd. :)

Senast ändrad:

Lånade en Zaldi Royal ett tag... :)

Tyvärr så passade den inte hästarna så det var med sorg i hjärtat jag lämnade tillbaka den.... :(

Vi provade både Santa & Zaldi. Fula skitsadlar tyckte jag att det var. Sen låg de inte bra heller.

Ingen erfarenhet av Santa Cruz, men Zaldin bör du kolla noga. Inte alltför ovanligt att de är sneda både i bom och stoppning.
Zaldis sadlar brukar ibland även vara permanentstoppade, vilket är ett stort minus, speciellt kanske när det gäller en begagnad sadel. En sadel med sned stoppning kan man (rätta mig om jag har fel) åtgärda genom att stoppa om den (t ex om den legat på sned häst eller dylikt), men då krävs som sagt omstoppningsmöjlighet och att bommen är klanderfri.

Zaldi är ett riktigt bra märke sålänge man har en välgjord sadel, men dessvärre verkar Zaldi ha fler måndagsex än andra märken tyvärr.

Jo, jag har också hört lite om taskiga Zaldi sadlar, man ska nog köpa en ny om man ska ha en så man vet hur man sköter den och så.

Tack, det hjälpte mig ju mycket:mad:,sen måste jag nog i frågasätta din smak om du tycker att både zaldi och santa cruz är fula???

uscha, låter inte som Zaldi är något särskilt bra märke om de har så mycket fel osv, har ju själv bara sett sånna som sett riktiga ut men har hört lika mycket gott som illa om dem. Santa Cruz har jag inte hört något illa om iallafall inget annat än slitage på läder/färg.

Jag tycker de är fula, speciellt som de ligger så kasst.
Sen skulle jag aldrig köpa en lädersadel som kostar mindre än 10 000. Under det är de bara skit. Möjligtvis begagnad då, men de är ofta snea då.

De ligger inte kasst passar väldigt bra på många hästar, och utseende mässigt är de fina, mjukt och bra läder, jämna i färgen osv.

Hästar är individer och olika i ryggen allihopa. Min häst som kan ha de flesta sadlar kunde inte ha de där 2.
Sen som sagt, sadlar (läder) under 10000 är sällan bra.
Köp en Prestige istället.

Om Zaldin passar hade jag valt den över Jacson. Zaldi har en del problem med sneda bommar, sned stoppning, sadelgjordsstroppar som lossnar osv så jag hade inte rekommenderat den heller, men Zaldi är ju bättre än Jacson.

Alla kanske inte har råd att köpa sadlar över 10 000:-

Dessutom så tycker inte jag att Prestige ligger sådär jättebra heller :smirk:

Om du vill ha tips på sadlar som är billiga(re) men som ändå är bra: Stubben (Siegfried CS är min favorit, Artus är väldigt bra om du gilalr mindre stöd, kostar ca 10500), Globus Esperanza (kostar ca 7000) & Loke (allroundsadel, ca 5300), Lemetex Stylist (kostar nuförtiden ca 7-8000), Prestige Golden Star (kostar ca 10 000), J Haglunds (ca 9000).

Sedan finns det ju många begagnade sadlar som är helt okej, om du inte vill lägga 20 000 på en ny Frank Baines t.ex. så kan du ju köpa en nyare begagnad för 10-15...

Jag tycker att man ska köpa det hästen behöver. Finns det bara en sadel som passar så f¨år man köpa den helt enkelt om man vill ha en välmående häst och om man vill komma nån vart i ridningen.

Prestige ligger inte bättre eller sämre än andra märken. DET BEROR PÅ HÄSTEN om ett märke ligger bra eller inte. Detta snacket om vilket märke som ahr bra passform är bara bs för det finns generellt sett inget märke som ligger bra på fler hästar. De märken som har dålig passform är de billiga sadlarna från Hööks & Börjes som inte är gjorda för nån häst (fråga mig inte hur de har tänkt när de tillverkade dom sadlarna....) men märken som Albion, Prestige, FB, M&N etc är tillverkade efter en viss mall, och det är ju klart att om hästen inte ser ut som den mallen kommer ju inte sadeln att passa.

Synd om din häst då, tur att min är helt annorlunda och att Santa Cruzen ligger väldigt bra på honom....:smirk:

Varför skulle prestige vara bättre?kom med fakta is tället för att säga att det är fult eller skit.
Sen tycker jag inte du ska komma och prata om att lägga mycket pengar på en sadel när du själv har en sån billig sadel som du har....(om du nu inte bytt sen sist jag hörde)

Senast ändrad av en moderator:

okej, men jag har inte hört något om sneda bommar eller liknande om Jacson......

Har tittat på de flesta märken som du säger men de "förkastade" utprovaren direkt när hon hörde om hur jag beskrev ryggen på honom, sen kanske hon har en annan uppfattning när vi ska prova.Enda hon kunde tänka var Stübben.
Ska höra om några av de märkena du tog upp, när vi ska dit och prova.

Jag har inte sagt att den ena ligger bättre än andra. Ville bara konfrontera Notorius, till varför just zaldi och santa cruz är så dåliga då ett dyrare märke kan vara precis lika dåligt som en dyr sadel.

Sedan så har jag haft en zaldi sadel som jag varit mycket nöjd med som låg bra, skulle haft en storlek större på den nya hästen jag köpte. Santa cruz har jag ingen anning om, har aldrig haft den sadeln, sedan så har jag haft pessoa. Det är många som inte gillar den härinne men den passade min häst perfekt. Men i slutet så breddade hon ut sig så jag fick sälja den.

Det jag menar är och som du oxå menar är att alla märken kan inte passa alla hästar, alla hästar har inte samma ryggar.

Jag tror vi är på samma linje ;) :)

Kram Favina :bump:

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 039
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 007
Senast: Calmiche
·
Utrustning Vet att det någonstans funnits en tråd med folk som har små ponnyer (kat A-B) som lagt upp kort och tipsat om utrustning och sånt...
Svar
19
· Visningar
3 996
Senast: Barrel
·
Utrustning Hej! Ska köpa ny hoppsadel till pållen, men är lite lost i vad jag ska välja. Lutar dock mer mot en begagnad, får ju mer för...
Svar
2
· Visningar
1 590
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • FÅRtråden
  • Annonsera mera hundar 2