Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilken styckdel är det @athena_arabians ? :)

Eh, särbon märker inte kött som alla andra :crazy: :D Allt kött i hel bit är något mer eller mindre mört. Resten blir köttfärs, dvs jag får aldrig något kokkött :meh: Han hatar långkokta rätter (med undantag för min pulled kossa/gris).

Jag gissar på att det är innan- eller ytterlår det blir. Man tinar köttet litegrann så det går att skära tunt, i stil med kebabstrimlor. Det är praktiskt för vill man inte använda hela biten är det bara att slänga ner den i frysen igen. Vi använder samma metod till wokkött också.

Låter riktigt smidigt! :up:
Och gott såklart.

Det brukar bli gott :D särbon är riktigt bra på att laga mat. En annan rätt han brukar göra är elefantöra på älgfärs (jag vet inte om han "uppfunnit" den eller om det kommer från hans mamma). Man tar älgfärs och lägger en lagom mängd mellan plastfilm och kavlar ut den tunt. Frys den och släng direkt i en varm stekpanna utan att tina den och krydda med lämpliga kryddor. Supergott och känns lite lyxigare än många andra färsrätter.

Jag har i sann buke-mattrådsanda hanterat ett jobbigt besked (mitt barn blev igår diagnosticerad med adhd) med god mat och gott vin. Helt ok kvällsmat; ugnsstekt kyckling med rostade rotfrukter och chilibearnaise men lite senare på kvällen serranoskinka, tryffelsalami, chorizo, kronärtskockor, saint aigur och gott knäckebröd samt en hyfsat dyr shiraz.

Jobbigt, men kanske också skönt att få kunskapen så barnets och era liv kan underlättas? :) Maten lät som ett väldigt bra krishanteringsval.

Balsamvinäger-kulor, hur använder man dem? Jag såg dem idag, på ICA Maxi, i vinägerhyllan; en liten burk med små kulor, liknande stora svarta kaviarkulor. De var av ett utländskt märke, nu minns jag ju inte vilket, kände inte igen namnet. Men de SÅG fina och goda ut!

Nån som provat? Hur och till vad i såfall? Jag älskar god balsamvinäger, kan äta den som godis på en sked.....

Här blir det för övrigt Cornish Pasties till middag, veganska sådana! Min man (som kommer från Cornwall) brukar längta väldigt efter sådana med jämna mellanrum, så nu ska jag minsann prova att göra dem!

Balsamvinäger-kulor, hur använder man dem? Jag såg dem idag, på ICA Maxi, i vinägerhyllan; en liten burk med små kulor, liknande stora svarta kaviarkulor. De var av ett utländskt märke, nu minns jag ju inte vilket, kände inte igen namnet. Men de SÅG fina och goda ut!

Nån som provat? Hur och till vad i såfall? Jag älskar god balsamvinäger, kan äta den som godis på en sked.....

Här blir det för övrigt Cornish Pasties till middag, veganska sådana! Min man (som kommer från Cornwall) brukar längta väldigt efter sådana med jämna mellanrum, så nu ska jag minsann prova att göra dem!

Hörde på Meny förra veckan att de endast får kallas Cornish Pasties om de är tillredda i Cornwall. Bakas får de dock göras på annan plats.:D

Balsamicopärlor har jag inte en susning om vad det är!

Googlade lite och rekommendationen som lät särskilt god är till en god gorgonzola!

Vi ska äta kasslergryta. BARNET har önskat.
Den lär inte instagrammas.

Tag en ändbit ekorekokassler, tärna.
Hacka satans massa lök. Fräs lök och kassler. Häll i två BURKAR champinjoner. Krydda med paprikapulver, svartpeppar, timjan osv. Red med matlagningsgrädde. Servera med ris och skölj ned med öl.

Jag "fick" ekologiska geléhjärtan till efterrätt efter popcornen. De var faktiskt ganska goda(jag gillar normal inte alls gelégodis) och var gjorda på riktiga hallon(och en massa snuskigt gelatin, förstås).

Vi ska äta kasslergryta. BARNET har önskat.
Den lär inte instagrammas.

Tag en ändbit ekorekokassler, tärna.
Hacka satans massa lök. Fräs lök och kassler. Häll i två BURKAR champinjoner. Krydda med paprikapulver, svartpeppar, timjan osv. Red med matlagningsgrädde. Servera med ris och skölj ned med öl.

Ack ja, dessa BARN. Var lär de sig sådant som "kasslergryta"?

(Och vad ÄR egentligen kassler? Jag vet hur det ser ut och smakar, men hur blir köttbiten kassler?)

Ack ja, dessa BARN. Var lär de sig sådant som "kasslergryta"?

(Och vad ÄR egentligen kassler? Jag vet hur det ser ut och smakar, men hur blir köttbiten kassler?)

"kassler är saltat och rökt fläskkött, framför allt av kotlett. Vanligast är att man sprutsaltar och röker det under kort tid i 60 till 100 grader, den kallas då varmrökt och är därefter redo att ätas. Wikipedia"

Suck. Tack och lov är det här nog den bästa kassler man kan få, grisen var glad och hette Helena.

Hörde på Meny förra veckan att de endast får kallas Cornish Pasties om de är tillredda i Cornwall. Bakas får de dock göras på annan plats.:D

Balsamicopärlor har jag inte en susning om vad det är!
haha! Ja, som champagne ungefär? Men jag får känslan av att du vet mer än du medger - de heter ju Balsamicopärlor, hur visste du det annars...? ;)

haha! Ja, som champagne ungefär? Men jag får känslan av att du vet mer än du medger - de heter ju Balsamicopärlor, hur visste du det annars...? ;)
Apropå Champagne och brittisk mat(som var temat förra veckan) berättade de i samma program av Meny att det nyligen gjorts ett stort test av toppskiktet bland mousserande viner och de brittiska placerade sig före även de riktiga Champagnerna.

Balsamico är ju bara balsamvinäger, så det fanns ingen dold kunskap där. :)

Edit: Ser nu att du bara kallade dem balsamvinäger-kulor. Besitter jag kunskap jag inte är medveten om? Är jag synsk? Ser jag för mycket på matlagnings-TV?

@Petruska @Thomasine @Hyacinth och @athena_arabians , vad snälla ni är, tack för omtanken.

Det känns både bra och dåligt. Bra för att vi kan få hjälp, och för att vi fått ett kvitto på att det faktum att situationen är som den är inte beror på att vi är dåliga föräldrar, för våra tankar har såklart (?) rört sig i de banorna.Tråkigt för att vi ju förstår att detta är något som han kommer att behöva kämpa med hela livet.

Ikväll blev det smörgås med ägg och kaviar. Barnen åt korv med bröd enligt önskemål.

Har en seitandeg som vilar och ska bli två kryddiga biffar. Jag bemästrar ännu inte riktigt det här med hemgjord seitan så det blir nog ingen überfantastisk fredagsmiddag. Men det är kul att öva! Ska göra ugnsbakade rotfrukter och grönpepparsås till så jag blir garanterat nöjd och mätt hursom.

Har en seitandeg som vilar och ska bli två kryddiga biffar. Jag bemästrar ännu inte riktigt det här med hemgjord seitan så det blir nog ingen überfantastisk fredagsmiddag. Men det är kul att öva! Ska göra ugnsbakade rotfrukter och grönpepparsås till så jag blir garanterat nöjd och mätt hursom.
Har du gjort på rent glutenmjöl eller har du tvättat vanligt glutenrikt vetemjöl?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 116
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.