Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag blev bjuden på finpizza av jobbet pga beordrad övertid. Passade fint med veckans tidigare middagar, pannkakor x2 och yoghurt. Imorgon satsar jag på AW-plockmat.

Hyacint: TVÅ veckor? Inte ok. Du kan väl titta in och rapportera?

Vad härligt! Min äter lite mer nu men sjukt skeptisk till det mesta. Inklusive chokladmousse
Helt ärligt, jag är inte så kinkig vad gäller arten... alla hjortdjur jag testat att äta har varit goda förutom ren :D
Det beror på om man pratar engelska eller amerikanska...
vilka är det som kallar vad för vad då?
Står i din länk, i Nordamerika är det moose och i Eurasia elk. Älg/elk/Elch kommer från Proto-germanska. Moose kommer från ett indianskt ord för älg.
Wapatihjort. Men vad kallar de då Wapatihjorten om de kallar älg för elk?
Deer är hjort på engelska med tillägg för olika arter, tex roe deer är rådjur.
Ja men jag menar specifikt Wapatihjort som heter elk på amerikanska vad heter den på engelska?
En snabb googling säger att det heter wapitihjort på svenska och wapiti på engelska :).

Lite kul att exakt samma diskussion som den som ägt rum i mitt hushåll genast bröt ut här! :D

Jag företräder den linje som tycker att älgen bör kallas moose eftersom jag har varit i Colorado och där kryllade det av ett helt annat slags djur som kallades elk. En snabb bildgoogling ger stöd för min uppfattning (och det kan ju inte bero på att amerikansk engelska är vanligare än brittisk.)

Nämnda moose (en ganska liten del av dess bog, mycket billigt på Hemköp, där man också noggrant har märkt förpackningarna) ligger nu i ugnen i en sörja av allt jag kunde hitta på som kändes lite svenskt sådär, däribland en porter - Svart - och en skvätt tranbärsbalsamico. Imorgon sker själva dragandet.

Nästa stora fråga är om vi ska dricka öl eller rött vin till det dragna djuret. Jag har även köpt lokalproducerad gin, så att jag kan fira att det är fredag med en gin & tonic. Innan dess ska jag se filmen Taikon med han som kallar sig min bihustru. Bihustrun och jag fixar sedan klart maten tills han som kallar sig doktorskan kommer hem från sitt strävsamma arbete.

Min unge kan ha kurs för din avkomma. @Diskurs kan också få följa med. På vår semester åt den här unga damen:
12049655_10154175402266102_1476948277141935190_n.jpg

iofs lite pommes men riktigt frälst var hon främst gällande de små helgrillade fiskarna. Och de kryddiga grytorna fullproppade med paprika och lök. Och en antagligen ohälsosam mängd vitost. Den kvinnliga kocken (kokerskan?) verkade så förtjust att jag började undra om jag skulle få med mig ungen (UNGEN?!) tillbaka till Sverige :p

UNGEN.

Lite kul att exakt samma diskussion som den som ägt rum i mitt hushåll genast bröt ut här! :D

Jag företräder den linje som tycker att älgen bör kallas moose eftersom jag har varit i Colorado och där kryllade det av ett helt annat slags djur som kallades elk. En snabb bildgoogling ger stöd för min uppfattning (och det kan ju inte bero på att amerikansk engelska är vanligare än brittisk.)

Nämnda moose (en ganska liten del av dess bog, mycket billigt på Hemköp, där man också noggrant har märkt förpackningarna) ligger nu i ugnen i en sörja av allt jag kunde hitta på som kändes lite svenskt sådär, däribland en porter - Svart - och en skvätt tranbärsbalsamico. Imorgon sker själva dragandet.

Nästa stora fråga är om vi ska dricka öl eller rött vin till det dragna djuret. Jag har även köpt lokalproducerad gin, så att jag kan fira att det är fredag med en gin & tonic. Innan dess ska jag se filmen Taikon med han som kallar sig min bihustru. Bihustrun och jag fixar sedan klart maten tills han som kallar sig doktorskan kommer hem från sitt strävsamma arbete.

Kariboo, är mitt bidrag. Också ren-älg-liknande djur med horn. Vin till djuret säger jag, det blir så gint ihop om djuret serveras rosa och tjusigt.

Jag blev bjuden på finpizza av jobbet pga beordrad övertid. Passade fint med veckans tidigare middagar, pannkakor x2 och yoghurt. Imorgon satsar jag på AW-plockmat.

Hyacint: TVÅ veckor? Inte ok. Du kan väl titta in och rapportera?

Jag ser det som ett test på er lojalitet. Kommer ni ens att märka min frånvaro:cry:

Jag uppdaterar givetvis om jag har wi-fi. Har ett beroende att underhålla.

Kariboo, är mitt bidrag. Också ren-älg-liknande djur med horn. Vin till djuret säger jag, det blir så gint ihop om djuret serveras rosa och tjusigt.
Fast djuret kommer ju att vara långkokt och inte särdeles vare sig rosa eller blodigt. Funderar på om de distinkta smakerna i sörjan kommer att slå ihjäl vinet. Annars finns det ovanligt gott om gott vin hemma, samt rätt ont om öl. Ingen kommer att orka handla imorgon.

Mjukar upp gom och sinne. Det blir nog makalöst bra!
Särskilt sinnet kommer att vara i akut behov av att mjukas upp efter helvetesveckor.

Typ svensk pulled moose/elk: nu i ugnen i en väta av porter - Svart - gin, tranbärsbalsamico, en skvätt viltfond, några lökar, lite salt, några äpplen, några hasselnötter, lite svartpeppar och kryddpeppar.

Tänker servera med norrländskt tunnbröd, sådant det nu är i affärerna här i söder, blandad svamp från skogen (plockad av ett styck kusinBARN som har ett antal gentjänster att leverera), och svartkål. Samt en massa smålökar. Kanske också något av äpple och lingon.

Till detta: Ekologisk lager eller rött vin?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 118
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar