Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad härligt! Min äter lite mer nu men sjukt skeptisk till det mesta. Inklusive chokladmousse
På dagis äter han allt så vi skulle ha lite lektioner synd att den är typ 50 mil baraÄven i sällskap med andra ungar som äter allt? Grupptryck har jag förstått är effektivt för barn
På dagis äter han allt så vi skulle ha lite lektioner synd att den är typ 50 mil bara
Den dagen jag blir änka kommer jag!Äh, ni får väl flytta söderut
Den dagen jag blir änka kommer jag!
Ja, det anses nog lite oartigt att önska någons bortgång!Jag tänkte först skriva "Hoppas det blir snart!" men sen insåg jag att det var hemskt ofint
Mathilde kanske kan arrangera en distanskurs istället.
Ja, det anses nog lite oartigt att önska någons bortgång!
Det vore grejer! Du kanske skulle kunna få in lite pengar på det med
Vad härligt! Min äter lite mer nu men sjukt skeptisk till det mesta. Inklusive chokladmousse
Helt ärligt, jag är inte så kinkig vad gäller arten... alla hjortdjur jag testat att äta har varit goda förutom ren
Moose = älg elk = hjort https://en.wikipedia.org/wiki/Elk
Det beror på om man pratar engelska eller amerikanska...
vilka är det som kallar vad för vad då?
Står i din länk, i Nordamerika är det moose och i Eurasia elk. Älg/elk/Elch kommer från Proto-germanska. Moose kommer från ett indianskt ord för älg.
Wapatihjort. Men vad kallar de då Wapatihjorten om de kallar älg för elk?
Deer är hjort på engelska med tillägg för olika arter, tex roe deer är rådjur.
Ja men jag menar specifikt Wapatihjort som heter elk på amerikanska vad heter den på engelska?
En snabb googling säger att det heter wapitihjort på svenska och wapiti på engelska .
Min unge kan ha kurs för din avkomma. @Diskurs kan också få följa med. På vår semester åt den här unga damen:
iofs lite pommes men riktigt frälst var hon främst gällande de små helgrillade fiskarna. Och de kryddiga grytorna fullproppade med paprika och lök. Och en antagligen ohälsosam mängd vitost. Den kvinnliga kocken (kokerskan?) verkade så förtjust att jag började undra om jag skulle få med mig ungen (UNGEN?!) tillbaka till Sverige
Lite kul att exakt samma diskussion som den som ägt rum i mitt hushåll genast bröt ut här!
Jag företräder den linje som tycker att älgen bör kallas moose eftersom jag har varit i Colorado och där kryllade det av ett helt annat slags djur som kallades elk. En snabb bildgoogling ger stöd för min uppfattning (och det kan ju inte bero på att amerikansk engelska är vanligare än brittisk.)
Nämnda moose (en ganska liten del av dess bog, mycket billigt på Hemköp, där man också noggrant har märkt förpackningarna) ligger nu i ugnen i en sörja av allt jag kunde hitta på som kändes lite svenskt sådär, däribland en porter - Svart - och en skvätt tranbärsbalsamico. Imorgon sker själva dragandet.
Nästa stora fråga är om vi ska dricka öl eller rött vin till det dragna djuret. Jag har även köpt lokalproducerad gin, så att jag kan fira att det är fredag med en gin & tonic. Innan dess ska jag se filmen Taikon med han som kallar sig min bihustru. Bihustrun och jag fixar sedan klart maten tills han som kallar sig doktorskan kommer hem från sitt strävsamma arbete.
Jag blev bjuden på finpizza av jobbet pga beordrad övertid. Passade fint med veckans tidigare middagar, pannkakor x2 och yoghurt. Imorgon satsar jag på AW-plockmat.
Hyacint: TVÅ veckor? Inte ok. Du kan väl titta in och rapportera?
UNGEN.
Fast djuret kommer ju att vara långkokt och inte särdeles vare sig rosa eller blodigt. Funderar på om de distinkta smakerna i sörjan kommer att slå ihjäl vinet. Annars finns det ovanligt gott om gott vin hemma, samt rätt ont om öl. Ingen kommer att orka handla imorgon.Kariboo, är mitt bidrag. Också ren-älg-liknande djur med horn. Vin till djuret säger jag, det blir så gint ihop om djuret serveras rosa och tjusigt.
Fast djuret kommer ju att vara långkokt och inte särdeles vare sig rosa eller blodigt. Funderar på om de distinkta smakerna i sörjan kommer att slå ihjäl vinet. Annars finns det ovanligt gott om gott vin hemma, samt rätt ont om öl. Ingen kommer att orka handla imorgon.
Fast först gin och tonic.Då är ju valet lätt. Börja med bra vin lite innan maten. Sen mer vin.
Fast först gin och tonic.
Särskilt sinnet kommer att vara i akut behov av att mjukas upp efter helvetesveckor.Mjukar upp gom och sinne. Det blir nog makalöst bra!