Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
@VLMF Mina förslag var lite fiktiva. Men tex något paellaaktigt. Eller rödspättefilėer som paneras med parmesan och serveras med risotto, ev med räkor i risotton, tex. Den stilen.

Lekt italienskt idag, lite uppladdning inför sommarsemestern.

Till förrätt tomatglass, syltad rödlök, basilikasås och parmachips. Sen färsk pasta med skaldjurssås på grädde, vitt vin, fond, fänkål, paprika, lök, anis och lite annat. Dessert, njae...ett glas vin får det bli.

Det lät ju riktigt gott! @Petruska Men i första exemplet, vad menar du mer än nått med skaldjur/fisk? Det verkar ju som att kryddningen är det kritiska i komponerandet av trerätters. En chili-koriander-nudelsallad med räkor/fisk hade inte passat där eller?

Nåväl, jag kommer nog fortsätta att laga och äta det jag är sugen på i olika rätter, känns väldigt begränsande annars. Trerätters gör jag sällan dessutom :)

Var nyss och handlade grönsaker på torget, kom hem med en enorm kasse aubergine till fyndpris. Vad kan man göra mer än moussaka och baba ganoush? Den där tomat/aubergineförrätten t ex, vad är det mer i den? Har getost och valnötter hemma, känner spontant att det borde passa ihop. Eller bara pankofriterade skivor :d

Fylld aubergine! Vi brukar gröpa ut innehållet och blanda med stekt köttfärs. Lägg blandningen i skalen och ha på ost, gratinera i ugnen. :)

Åh herregud vilken plåga att ramla in i den här tråden när man är en av de där stackars satarna som knappt kan koka vatten!

Gjorde någon slags korv och böngryta idag, korven fick en ohälsosamt brunsvart yta.

Delikat.

I går när jag kom hem hade sambo gjort enchiladas med generösa mängder chili och vitlök. Sallad och blandade grönsaker till.

I dag blev jag bjuden på något som kunde ha varit väldigt gott (hamburgare, surdegsbröd, pommes och coleslaw) men tyvärr hade kryddburken tappats bort och det var för mycket av för lite åt fel håll.
Tyvärr. Fast jag blev mätt ändå :)

Jag hade en halv pase med "exclusive" pasta som jag kokade och gjorde en sas till ... jag rakade ha i lite for mycket chili pepper ... oops ... sa jag "fixade" problemet med en storre click ricotta ost. Det blev jatte gott ... och racker tills imorgon ocksa.:D

Ska nog testa båda dina förslag @Killaloe :up: På den första rätten får jag ju använda min älskade mandolin, svag för det ;) och den andra hade jag också fått upp när jag googlade igår! Ett tecken helt enkelt.

Edit: ännu ett tecken från ovan via @Trani !

Våffelfrossa till kombinerat lunch-eftermiddagskaffe. Få se vad som kan funka till middag senare. Klurar på någon ganska lätt supé.

Jag har ingen lust att laga mat men behöver få i mig något rejält, har ätit alldeles för lite senaste dagarna.

Svängde in på Ica och köpte oxfilé plus att jag kan antingen göra sås på grönmögelost+creme fraiche eller ta färdig bea (Kelda gjord på creme fraiche, kanske inte smakar bea direkt men är helt ok om man slänger i lite mer dragon).

Till det blir det iaf broccolibuketter och en tomatsallad (tomater och rödlök i balsamvinäger).

Är det någon som vet vilken sås jag ska köra på? :p :D

Lunch var en pasta med paprika och kyckling i gräddsås. Gott men inte särskilt upphetsande. Vi behövde något som gick fort pga inga matlådor (annars lagar vi bara mat en gång om dagen).

Middag blir kryddjärpar med gratinerad blomkål. Kanske ordnar en smoothie till efterrätt.

Av alternativen hade jag valt Ingen Sås.:o Du har ju goda råvaror för övrigt.

Hmm, jag kan ju lägga på lite grönmögelost som kryddsmör, det går ju bra ihop med broccolin också. Jag vill gärna har något blött till kött :p

Osten är dessutom producerad ca 100 m ifrån mig :up: (Oviken Ost).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 116
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar