Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska göra kålpudding. Tyvärr var det enda som fanns ett helt huvud så nu står jag helt rådvill vad jag ska göra med ca 1.6 kg vitkål. Förslag? Jag kan inte laga kålpudding på allt (huvudet är knappt tre kg).

Nästa problem. Huvudet är stort, min kyl är liten. Hur förvara den på bästa sätt utanför kylen?
Jag skulle lätt göra surkål. Då löser du båda frågorna på en gång. Och det är så gott!
 
"Råkade" befinna mig på puben kring middagsdags, så det blev fish n chips till middag. Sedan delades det ut små pajer i halvtid (av rugbymatchen alltså, Skottland spelade sin första match i årets upplaga av VM idag) eftersom "vi" fått poäng i första halvlek, så det blev som en liten bonusmiddag. Nu är jag väldigt mätt :D
 
Vi försöker tömma kyl, frys, skåp nu inför flytt. Sambon sliter mest med renovering av nya huset. Så jag sköter resten och matlagning inklusive lunch till honom och ev bygghjälp. Det har inte varit skitkul mat alltid.
Här om dagen gjorde jag fisk-crispies. Till det fräste jag på haricotverts, vaxbönor och lite kryddor i stekpanna med citronolivolja och hade i lite färskost med vitlök/örter jag ville bli av med. Gjorde lite marinerade ärtor med. Det åt vi medan vi såg fantastiska rätter som lagades på Master Chef. :laugh:
I går gjorde jag köttfärsbiffar som jag smulade i rätt mkt fetaost och hackade kalamataoliver och kapris. Till det fräste jag på haricot verts, rödlök, vitlök och vaxbönor med kryddor. Hade lite grillsås till. Biffarna var super!
I dag var jag så slut så han köpte pizza. :up:
 
Ikväll gjorde jag torskrygg i folieknyten med smör, kryddor, rödlök, kapris, kalamataoliver, romanticatomater. Till det mos på potatis och blomkål. Gästerna typ slickade tallrikarna. Så det är väl gott betyg alt bara hungriga av hårt jobb med renovering. 😅
Efterrätt blev en lite enkel kaka som vårt byggäng kan ta med sig i morgon som fika också. Gjorde Sverige-kaka som jag hade i lite extra bourbon-vanilj och kardemumma i utöver det kladd som skulle vara.
Och så har jag gjort skaldjurssallad med tonfisk och ägg också som de kan ha som lunch.
Känner mig lite som någon skolmattant. :laugh:
 
Förberett för och lagat så mycket jag kan av maten för veckan som kommer. Var tydligen bara intresserad av processat kött när jag handlade men det ska nog gå fint ändå :laugh:
  • Äggtortilla med rökt skinka och citronyoghurt
  • Kassler med pepprig morotssallad
  • Tonfisk med grönsaksris och sojadressing
Kommer vara törstig :angel:
 
Kan man frysa kålsoppa med potatis i? Tycker allmänt att potatis blir vattnig med otrevlig konsistens om den varit fryst.
 
Inte kokta alltså? Är det någon särskild sort eller tar du dem när de är små? :)
Just den delen ansvarade mamma för, men jag tror att hon råstekte dem efter att ha pillat bort de hårda delarna. Det är nog en blandning av sorter, de är mindre än de man köper hela på affären men inte pyttesmå.
 
Efter en helg som pga finbesök var lite extra dekadent och innehöll allt från middag i form av hjortsadel med courgettepuré och kronärtskocka till brunch i form av bananbröd med creme fraiche och pekannötter, fick det ikväll räcka med grekisk yoghurt med päron och valnötter. Väldigt gott i all sin enkelhet!
 
Blev inspirerad av matsvinn-tråden så till middag blev det lite pizza från dagens lunch och kinesiskt från gårdagens middag!
received_827718712190253.jpeg
 
Vi har varit så himla slut nu. Så vi har flera kvällar ätit fiber-havregröt till middag. Ofta framför Master Chef. Kontrasterna! 😅
I kväll stekte jag iaf halloumi och gjorde sån sallad som jag också hade i kalamataoliver och granatäppelkärnor. Till det vinägrett med dijon och honung. Supergott!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Parfym
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp