Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår ugnsbakad lax med färskpotatis, rostade morötter och fetaostsås.

Idag pizza à la maken, jag bad om en enkel margherita med kulturtantsketchup (aka balsamico) på :d

20230712_194955.jpg
 
Vi har kört gazpacho, tapas, sallader etc nu ett tag. Lättfixat!

Men i går gjorde vi pizza. Jag hade på en massa färsk mozzarella, någon spansk tapas-skinka, färska och soltorkade minitomater, oliver, feta, ruccola och färsk basilika. 😍

I dag grillade sambon spett med kyckling, salsiccia. Han grillade också majskolvar, knyten med smör/kryddor/färskpotatis, knyten med smör/kryddor/vårlök. Så gott!
 
Alltså.. sambon brukar ha en rätt jämn och hög lägstanivå vad gäller matlagning. I dag var väl undantaget som bekräftar regeln typ.
Han grillade entrecote som blev segt som satan. Som en yt-knaprig gummiboll. Marinaden och kryddor kändes inte av. Halloumin var rätt förkolnad. Men grillade tomater, majskolvar och lökknyten var gott.

Glass till efterrätt/matsubstitut var gott. 😅
 
Årets sommarfest i trädgården och växthuset lockade (tvingade?) ut mig ur matlagningsmisären som varat cirka hela semestern och längre än så. Eventuellt ett väldigt tillfälligt lyft dock för inspirationen i köket känns inte enorm idag heller.

Således idag ett gäng hemlagade festrester bestående av tomattarte på smördegsbotten, örtmarinerad rostbiff med smashed potatoes och äppel-/limetzatziki, ruccolasallad med pumpakärnor, persilja och citron. Samt en liten citronkladdkaka med egenproducerad körsbärs- respektive jordgubbsglass.
 
Jag startade dagen med att slanga ner en "leg of lamb" utan ben i sous viden. Dar ska den ligga och bli medium rare innan den aker i kylskapet for att slangas pa grillen for en snabb "sear" fore middagen med familjen i kvall.
Till det blir det en standard potatissallad ... for i dag ska sonen (och, "God help us all" barnbarnen) hjalpa oss med en del grejor i huset.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp