Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nja, steker inte heller, eller mycket sällan! Antar att jag kan ha den kvar tills jag steker. Den kommer vara lääääänge.

Jag har kopt 2 olika flaskor (dyr) olivolja fran en vingard som ocksa ar olivgard 10 minuter harifran. Jag insag snart att man (den ena mycket mild, den andra nastan "pepprig") med fordel kan anvanda en matsked utan annat an lite salt och svartpeppar, eller "pepper flakes" kanske pa en sallad, eller wokade gronsaker, eller angkokta gronsaker, eller ...
Det blir jatte gott och bara fantasin satter stopp pa var det passar. Spaghetti Aglio E Olio ar ocksa en hojdare som numera ats med jamna mellanrum nar jag har brottom. Da gar dessutom Parmesan osten at ;)
 
Jag har sköljt av lammsteken som åkte i golvet, men naturligtvis har den goda 'crust' försvunnit. Vad är det bästa sättet att få till det. Göra en ny, pensla och in i ugnen på övervärme? Tyvärr är lammsteken redan ganska well done så vill undvika att det bakas mer.
 
Jag har sköljt av lammsteken som åkte i golvet, men naturligtvis har den goda 'crust' försvunnit. Vad är det bästa sättet att få till det. Göra en ny, pensla och in i ugnen på övervärme? Tyvärr är lammsteken redan ganska well done så vill undvika att det bakas mer.
Gasolbrännare! Då kan man ”crusta ” och ”grilla” nästan helt utan tillagningseffekt längre in.

Edit: lite sent nu om det inte var tänkt till frukost. Däremot är jag nästan säker på att du postade ett inlägg igår om att du INTE skulle äta så sent :angel:
 
Gasolbrännare! Då kan man ”crusta ” och ”grilla” nästan helt utan tillagningseffekt längre in.

Edit: lite sent nu om det inte var tänkt till frukost. Däremot är jag nästan säker på att du postade ett inlägg igår om att du INTE skulle äta så sent :angel:

Tyvärr har jag inte en gasolbrännare, men jag åt tidigt. Problemet var att det var efteråt jag la den för att svalna ovanpå och den därefter åkte i golvet.
 
Tyvärr har jag inte en gasolbrännare, men jag åt tidigt. Problemet var att det var efteråt jag la den för att svalna ovanpå och den därefter åkte i golvet.
Det är en ganska bra matlagningsgrej men man kan inte ha allt. Har två, dels en liten creme brulee-brännare som jag köpte på loppis för 40 spänn och sen köpte jag en Satake Flamemaster på nån rea (kostar nog 1200 eller nåt på ordinarie ), som ger lite mer känsla av eldkastare. 🔥

Då är nog bäst att bara köra grillelementet i ugnen på högsta möjliga (alltså ingen varmluftsfläkt, ingen annan under- eller övervärme) och kort tid under bevakning. Så fort färg uppstått till belåtenhet, ut ur ugnen.
 
Senast ändrad:
Långsambakad hjortrostbiff och högrev (för de som inte gillar vilt) - rödvinssås med blåbär - smörkokt potatis, picklade morotsrullar, bakade tomater på kvist och bakat sidfläsk.

Det blev väldigt gott, med lite reservation för såsen som hade lite, lite hög syra. I lagom mängd var det ändå super.
 
Cannelloni fyllda med kantareller, champinjoner och keso serverade i tomatsås toppade med vällagrad ost (ska vara Västerbottensost i receptet, men se den saken är det lite ont om här i Skottland :p). Det var något alldeles vansinnigt gott! :love:

Jordgubbspaj med glass till efterrätt, även det var gott men den blev lite "blöt" kring själva bären eftersom jag inte hade tillgång till potatismjöl.
 
Jag skulle utfodra hungrigt gäng som hjälper till att renovera och lite skralt i skåpen i hop med ont om tid. Så jag gjorde en bautasats chili till middag och lunch här om dagen. I kväll blev det rester av den med ris, lite tapas-plock med oliver/kallskuret/ostar/färskost med gräslök etc och surdegsbröd. Hade också lite natchos och guacamole över som fick vara med på ett hörn.
Gjorde supergod sockerkaka med citron. Hade ingen mjölk/grädde etc. Men hade en citron-yoghurt som jag hade i stället. Det blev en hit!
Nu har jag just stekt pytt i panna m ägg och packat det, rödbetor, HP-sås, ketchup etc med lite citronkaka för morgondagens bygghjältar. :heart
 
Nu har jag "lagat mat" for forsta gangen sedan May ... eller kanske jag gjort det en eller tva ganger innan, men det ar VARMT har, 25*C innomhus. Alla dorrar har varit oppna hela dagen da vi haft perfect vader i dag. Svala vindar fran Pacific Ocean och 24*C som max temperatur, men det blir sa mycket varmare nar man star vid spisen.

Nu var flaskfileen med senapssas fantastiskt god ... men det blir ingen mer matlagning i koket forran vadret vander och blir kallare. Da jag tinat tva fileer (de ligger oftast forpackade tva och tva och jag slangde dem i frysen utan att forpacka om sa det ar tva tinade :cautious:) I alla fall grillas filee nummer tva. So there!
 
Jag står för mat åt våra bygghjälpar och sambo som renoverar och renoverar.

Förrätt blev smörstekt levain med kantareller som stuvats lätt. Årets första kantareller - så gott!
Sen pasta med stekta bitar av färsk chorizo, massor med romanticatomater som fått gucka till dig och blandats med fetaost. Allt rördes ihop med färsk pasta, färsk basilika och rostade pinjenötter.
Efterrätt blev någon hemgjord mix av glass/sorbet på persikor, en citrons saft och kondenserad mjölk. Så gott! 😍
 
Igår blev det Hello Fresh recept på pankopanerad blomkål med vitlöksris och frästa morötter. Stekte även 2 champinjoner till då de höll på ayy bli gamla. Blev även dagens och morgondagens lunch
IMG_20230826_194649_169.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp