Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tomatbonanza deluxe ute i trädgården, idag blev det en panzanella, med inslag av kapris och sardeller. Krutongerna gjorde jag för en gångs skull i ugnen, de blev sååå bra och saltigt krispigt goda! Hade i en burrata också, så det hela blev väldigt mäktigt och mycket. Nästa gång jag tomatfestar skippar jag nog burratan.
 
_20210831_204313.JPG

Middagen blev jättegod :d
 
Jag vill ha 'riktig' mirin för att laga mat med. Tydligen finns den inte i Sverige eftersom den har en viss procent alkohol i (Systembolaget säljer inte). Mirin-Fu har jag och sorten man köper från Blue Dragon och liknande som inte är mirin egentligen. Hittade ett recept på egentillverkad mirin (sake, råsocker och vatten), men innan jag sätter igång tillverkning, är det någon som hittat riktig mirin någonstans?
 
Jag vill ha 'riktig' mirin för att laga mat med. Tydligen finns den inte i Sverige eftersom den har en viss procent alkohol i (Systembolaget säljer inte). Mirin-Fu har jag och sorten man köper från Blue Dragon och liknande som inte är mirin egentligen. Hittade ett recept på egentillverkad mirin (sake, råsocker och vatten), men innan jag sätter igång tillverkning, är det någon som hittat riktig mirin någonstans?

Här brukar jag köpa, men min referens på ”riktig” kanske är fel.

https://www.kryddlandet.se/smaksattare/olja/mirin/
 
Vet inte vad som hänt, men efter en sommar med mycket färska grönsaker från hemmaodlingarna i kombination med det protein som jag oftast äter (fisk o skaldjur) så har matsuget ändrat total riktning!
Började tidigare i veckan med en chiligryta (höstkänningar kom med vädret). Sen har det fortsatt, en dag med kyckling i lergryta (hittade för ett tag sedan ett flertalet oanvända Römertopf
i källaren). Blev väldigt mört och smakrikt, gjorde en teriyakivariant som serverades med smörslungad potatis och brynta rotfrukter.
Dagen efter blev det rätt klassisk biff Rydberg, med med pepparotsgrädde (inget fan av senapensvarianterna som oftast serveras till).
Och nu sitter jag och funderar på mördegsinbagad kassler och
Flygande Jakob :crazy: Hej 80-tal, ta mig tillbaka!
 
Lagat en stor sats med Grekisk plåt med lammkorv - som jag lyckades slänga men kunde fiska upp ur soppåsen :meh: Som tur var så var den inlindad i sin plastpåse fortfarande. Ibland blir man trött på sig själv.

Plåten ser god ut, potatis, kikärter, svarta oliver, lammkort, rödlök, feta och tomater + olivolja salt och oregano. Tyvärr var potatisen inne lite väl länge. Tsatsiki till :d Så nu har jag mat för ett tag.
 
Vi vakar på distans och väntar på ett dödsbud vilken dag som helst. Ett sånt otroligt konstigt läge och en upplevelse som inte går att förstå när en älskad person har gått från frisk till att ligga på sin dödsbädd inom loppet av tre månader. Fuck cancer. Vi försöker att överleva och finna glädjen i små saker, och en viktig del i det är mat. Trösterik, god mat. Igår rostade jag grönsaker och vitlök i ugnen, mixade dem och kokade upp med vitt vin och creme fraiche och blandade ner färsk basilika, färsk oregano och färsk persilja. Blandade sen såsen med kokt pasta, hällde på stekt bacon, täckte med mozzarella och parmesan och gratinerade i ugnen. Som en ätbar kram. Idag gjorde jag friterad kyckling, samt wokade grönsaker i ponzu, teriyaki, lime, ingefära och sesamfrön, och blandade med äggnudlar. Täckte allt med färsk koriander (bara min egen tallrik förstås).
 
Vi vakar på distans och väntar på ett dödsbud vilken dag som helst. Ett sånt otroligt konstigt läge och en upplevelse som inte går att förstå när en älskad person har gått från frisk till att ligga på sin dödsbädd inom loppet av tre månader. Fuck cancer. Vi försöker att överleva och finna glädjen i små saker, och en viktig del i det är mat. Trösterik, god mat. Igår rostade jag grönsaker och vitlök i ugnen, mixade dem och kokade upp med vitt vin och creme fraiche och blandade ner färsk basilika, färsk oregano och färsk persilja. Blandade sen såsen med kokt pasta, hällde på stekt bacon, täckte med mozzarella och parmesan och gratinerade i ugnen. Som en ätbar kram. Idag gjorde jag friterad kyckling, samt wokade grönsaker i ponzu, teriyaki, lime, ingefära och sesamfrön, och blandade med äggnudlar. Täckte allt med färsk koriander (bara min egen tallrik förstås).
Åh! Tänker på dig 💔
 
Jag förstår det. Jag kan ju naturligtvis inte veta hur det känns för er, men jag satt ju förra hösten och väntade på dödsbud gällande två olika personer som stod mig väldigt nära och det tär verkligen på en något helt otroligt. :(

Så ledsen att höra att du gick igenom det. Här är det min svärfar och mitt barns farfar som nu ligger för döden. Vi har inte ens processat att han har cancer då han fick den diagnosen i juni. Obegripligt, helt enkelt. Och han är 90 mil bort så vi kan inte åka dit hur som helst utan det kräver en vecka eller mer för en resa där han kanske hinner dö innan vi hinner dit. Min fina svärfar. Fy fan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp