Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man måste ta en rimlig mängd räkor på båtfest, IFALL de tar slut :angel: 🤣

4F823CC9-971C-47C0-AF8E-544492B7F96A.jpeg
 
Ikväll hade vi gäster som hade önskat mat. Det blev repris på sambons skaldjurspasta m saffransås med grädde/creme fraiche och olika läkar etc. Så gott!
Efterrätt blev knäckig äppelpaj med vaniljsås. Den pajen gör man knäckiga degen i kastrull med havregryn, cocos, lite mjöl, socker, sirap etc. Alla brukar älska den. Nu med!
Vi drack jättegoda viner och min magkatarr vill döda mig nu. 🙄
 
Tiden är inne för min favorithöstsallad: kokt gulbeta, stekt purjo/grön- och svartkål, stekta äppeltärningar, chèvre, honung, olivolja och flingsalt. Tröttnar aldrig på den kombon. :d

Och snart vankas det fika med björnbärspaj. Det gör inte heller ont!
 
Senast ändrad:
Jag älskar att ta hand om rester! Överblivet potatismos och en ledsen zucchini blev biffar tillsammans med lite mixade kikärter, ägg, timjan, oregano, vitlök och fetaost, och så vända i panko och stekta i smör. Till detta förra veckans heta tomatsås som mixades med rödlök och lite creme fraiche, samt lite raita och snabbt blancherade sockerärter. Det blev över förväntan gott!
 
I dag handlade jag pa affaren som har allt farskt och nastan allt organiskt. Dar ... mitt i en hylla lag riktigt Svenskt hart brod. :love: Jag gar igenom affaren nagon gang i manaden, eller varannan manad, for jag vet att de har hart brod ibland. Nu ar det ett tag sedan jag var dar (de har sa HIMLA mycket gott fran hela varlden att det blir dyrt:cautious:) men i dag hade de tva paket Siljan's harda brod. Jag tag de sista och kunden inte motsta en liten bit Norsk Brunost.

SA i kvall blev middagen en halv skiva hart brod for Maken, men vis av erfarenhet valde jag att bara ta en kvarts skiva. Pa den samlades ett lager smor, ett tjockt lager Arugula, sedan tomatskivor, mellan (och till viss del under) tomateskivorna var det drop peppers fran Peru, pa det var det London Broil som jag lagat till Sous Vide (och som var fantastiskt gott) Sedan lite extra salt och peppar pa det och ost oversta lagret.
Maken drack ol till och jag hade ett glas "line 39" Cabernet Sauvignon fran Napa Valley.

Forvanansvart gott och hur jag alskar hart brod.:love:
 
Igår blev det squashplättar med creme på St Agur, grekisk yoghurt, en liten guck honung samt rostade och hackade hasselnötter (det ska vara valnötter men jag hittade inte den påsen så jag tog hasselnötterna som jag hittade och de var väldigt goda i cremen).

Idag blir det blinier med Kalixlöjrom och champagne :d

Edit: Ev röker jag någon räka också.
 
Igår blev det squashplättar med creme på St Agur, grekisk yoghurt, en liten guck honung samt rostade och hackade hasselnötter (det ska vara valnötter men jag hittade inte den påsen så jag tog hasselnötterna som jag hittade och de var väldigt goda i cremen).

Idag blir det blinier med Kalixlöjrom och champagne :d

Edit: Ev röker jag någon räka också.

Ja blinier med Kalixlöjrom och champagne är ju en klassisk tisdagsmat ju! Nästan så man hinner tröttna. :laugh:

Men hörrö, stort grattis på Dagen också! Hoppas solen skiner lika härligt som här och ha en riktigt fin dag.
 
Igår blev det squashplättar med creme på St Agur, grekisk yoghurt, en liten guck honung samt rostade och hackade hasselnötter (det ska vara valnötter men jag hittade inte den påsen så jag tog hasselnötterna som jag hittade och de var väldigt goda i cremen).

Idag blir det blinier med Kalixlöjrom och champagne :d

Edit: Ev röker jag någon räka också.
Grattis på födelsedagen!
 
Den här batchen var en spontanfritering i rapsolja utan något extra grejs, men stärkt av smakupplevelsen (och pga lyckad odling av skärbönor/vaxbönor i år) så umgås jag med planer på någon tempurafritering också. :d
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp