Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har varit en blandad vecka i matväg. Bla en dag med barndomsfavotiten torsk med äggsås, sen våfflor med sylt o grädde och igår en väldigt god middag som blev bättre än väntat. Förrätt var råbiff med picklad silverlök, kapris, ost, syrad grädde, gravad äggula, rökt mandel och krasse.
Sen grillad laxrygg med sparris, syrlig fänkålssallad, nässelhollandaise och rostad kulpotatis.
Avslutades med glass med kolasås.
Idag lutar det åt hämtat/pizza :D
 
Rev zucchini och lök i med det i stekpannan, saltade och pepprade. Lade i en burk kikärtor mosade lite med gaffel. Lade röran och tzatziki i tortillabröd, vek ihop, stekte i torr stekpanna tills den fått lite färg . Till det en grekisk sallad på tomater, gurka, fetaost, oliver och rödlök. Pressade lite citron över salladen.

IMG_20210822_164439911.jpg
 
Funderar på att göra varma mackor imorgon, skinka/salami, tomater, ost, vad mer och vilken kryddning?

Förslag mottages tacksamt.
 
Funderar på att göra varma mackor imorgon, skinka/salami, tomater, ost, vad mer och vilken kryddning?

Förslag mottages tacksamt.

Jag hade nog tyckt det varit tillräckligt med det som du har tänkt. Eventuellt ibland tar jag lite rödlök med. Något som jag tycker är supergott är att toppa varma mackor när jag tagit ut dem ur ugnen med pinjenötter, ruccola och balsamvinäger. Brukar krydda enkelt med sslt, peppar och gärna färsk örtkrydda. Kan stryka på tomatpuré på själva brödet ibland om jag vill ha mer smak
 
Funderar på att göra varma mackor imorgon, skinka/salami, tomater, ost, vad mer och vilken kryddning?

Förslag mottages tacksamt.
Jag tycker det är gott att använda färsk mozzarella istället för vanlig ost. Har gärna färsk basilika också.

Och som redan nämnts tycker jag det kan vara gott med ruccola/”grövre” salladsmix och balsamvinäger för lite fräschör och syra.
 
Alltså inte mitt kök nu heller men måste dela min matupplevelse av kanske godaste "utelunchen" ever?! Serverad på Norrvikens trädgårdar i vacker miljö vilket ju inte gör ont i sig. Men maten! Bakad kummel, potatis, rotselleripuré, rökt smörsås, vaxbönor och spetskål samt den sista lilla pricken över i: picklade krusbär.

Blev så mateuforisk så jag slog till på desserten också och den var i ungefär samma klass: karamelliserade plommon, vit chokladkaka, citronemulsion och ett mousseägg med plommon- och lite vaniljsmak samt små tunna rundlar av vit choklad. Något över prisklassen för en vanlig utelunch, men mycket långt över smakupplevelsen av en sådan.
 
Har haft dåligt med tid för matlagning, igår åt vi våffeltoast med en snabbt ihoprörd laxröra på varmrökt lax, gräddfil, majonäs, kapris, salladslök och dill.

Idag blev det äntligen spetskålen jag trånat efter sen sjöberga la upp sin bild. Vi gjorde den i ugn, med olivolja, salt och citroncest, och på den sen en urkramad (ugns)grillad citron och den räckte även att krama ur på en panerad sandskedda med lite pepparrotsmör på samt till det stuvad spenat gjord på babyspenat och mangold. Gött!
 
Det var på vippen att jag åt havregrynsgröt till både frukost och middag idag, men till slut fick jag liiite feeling och slängde ihop en snabb pasta med hemrökt lax, babyspenat, ärtor och en klick crème fraiche som jag rört ner rivet citronskal, citronsaft samt rejält med svartpeppar i. För att ha tagit under 15 minuter att laga, inklusive kokning av pasta (dock ej rökning av lax, det gjordes för länge sen), smakade det riktigt bra!
 
Ikväll gjorde sambon en jättegod pasta. Fräste upp rödlök, silverlök, vitlök och gjorde sås med det, diverse kryddor, fond etc i creme fraiche och lite grädde. I med saffran, citron och salladslök och räkor, surimi och musslor. Till det färsk pasta.
Så galet gott! :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp