Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gjorde en sås ikväll av stekt svamp och lite sparad sky från lamm jag stekt i ugnen tidigare i veckan. Så himla god, förra gången försvann allt i "provsmakning" men nu blir det förhoppningsvis lite över till middagen imorgon, det är trots allt nästan en liter sås :)
 
Ikväll grillade vi biff, tomater, mozzarellafylda spetspaprikor och färsk majskolv. Till det kall chili-bea.
Köttet var sååå gott!

Igår grillade vi spare ribs och åt med sallad med fetaost och grillsås. Jag drack min numer obligatoriska lördags-Pucko till det till sambos förskräckelse. 😂
 
Matlagningsdags igen efter diverse livsuppehållande snabbt inkastade fil & yoghurts, bär och frukt och möjligvis ett par kalla cheesburgare från mcd i farten på intensiva jobbtimmar. Lat och ganska oengagerad, rev några morötter och en charlottenlök, skar en rödbeta i tunna strimlor, skivade en näve rädisor och smörstekte med färsk timjan och flingsalt, och kokade upp nudlar och joxade runt med en slatt ajvar och en näve rostad lök för knastertextur. Mycket gott och enkelt. Tog fram en påse saskatoonbär ur frysen som strax ska smältas ihop med lite socker och sen imundigas til laktosfri glass.
 
20210816_191414.jpg

Improviserade fram en indisk gryta med svarta bönor, ingefära, spiskummin, tomat, garam masala, vitlök och lime, och lite kokosmjölk. Gjorde bulgur och stekt halloumi till och en driva koriander för mig. Blev sjukt nöjd!
 
Ikväll blev det skåptömning. Hade kycklingrester och pastarester. Så det blev pstasallad med en massa grönsallad, kapris, rödlök, gräslök, vitlök och gucka på gräddfil och någon sked majonäs och kryddor etc.
Blev jättegott även enligt pastasalladshataren till sambo.
 
Gick ut i skogen igår med dotterns hund och kom hem med fyra (oanvända såklart)hundbajspåsar fyllda med kantareller, samt att jag fick göra jackan till svamppåse och jag såg maaassa kantareller jag inte hade möjligheter att bära, som fick stå kvar. Gjorde igår en kantarellpaj med smörstekt purjo och cremefraiche & dijon och massa hyvlad parmesan och massor persilja. Så gott! Hade tänkt göra en kantarelltoast idag men min galla är inte riktigt med på noterna när det gäller svamp så jag fryste in resten av svampen, och istället äter jag pastasallad idag på krispsallad, tomater från trädgården, en örtmarinerad fetaost jag köpt av en kollega som gör den själv - supergod!, rigatoni, rödlök, och nektarinbitar och en slatt smoky caesardressing. Hoppas kunna äta mer av kantarellpajen i morgon. :)
 
I dag blev det hemgjord pizza pa grillen. Den blev nastan brand under, sedan jag (som vanligt) gjorde aldeles for mycket det blir det nog pizza i morgon ocksa (hur lange innan jag bakar ut den behover jag ta degen ur kylskapet?) sa jag kan undersoka om min teori att ta ner temperaturen underifran kommer att fungera som jag tankt mig.
 
Gjorde i förrgår italienska köttbullar i tomatsås med spaghetti. Så gott! Stort tips att ha i massor med riven parmesan och rivet citronskal, färsk timjan och basilika i smeten, samt att smeten ska vara lös. Grädda bullarna i ugnen medan tomatsåsen kokar ihop och pastan blir klar. Älskar detta!

Inspirerad av tråden ska jag nog försöka få till en svamprunda idag. Såg enormt mycket soppar i skogen igår men jag tycker inte de är så roliga att äta. Hoppas det finns kantareller nu med. :d
 
Ok, inte ”mitt kök” i den meningen men pga svår abstinens och matnöjdhet: libanesisk lunchbuffé med vegetariska urgoda alternativ och röror + avslutning med kardemummakaffe som förvisso kanske inte var det mest nybryggda. Men ändå! Bufféluncherna är en exotisk happening numera så jag blev helt upprymd av upplevelsen + att få gå ut och äta ett helt (litet, men dock) sällskap.
 
Bakad spetskål med citronolja, balsamico, ost, padrones, cashewnötter och en klick creme fraiche. Resten av familjen värmde färdiga rester, jag körde mer på spåret ”laga på restråvaror”. Supergott men ingen ville ens smaka.

CB17E883-D0DD-4F4F-A3F8-8E8D4BF199B4.jpeg

På temat inte alls ovanligt så började jag hungrigt äta en stund innan bilden kunde tas…..
 
Bakad spetskål med citronolja, balsamico, ost, padrones, cashewnötter och en klick creme fraiche. Resten av familjen värmde färdiga rester, jag körde mer på spåret ”laga på restråvaror”. Supergott men ingen ville ens smaka.

Visa bifogad fil 75593
På temat inte alls ovanligt så började jag hungrigt äta en stund innan bilden kunde tas…..
De fattar nog inte vad de gick miste om! Å andra sidan fick du allt för dig själv! Riktigt läcker mat, fasen så gott det är med spetskål och padrones! Det där får bli min inspiration för helgens mat!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp